וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט סייר בזירת הירי בסלומון טקה: "אם היה יורה באוויר מה היה קורה?"

23.6.2020 / 12:45

הסיור הלא שגרתי בקריית חיים, בהשתתפות השוטר המואשם בגרימת מות הנער ברשלנות, נערך תחת אבטחה כבדה. מפגינים ובני משפחתו של טקה פתחו בקריאות "קצין רוצח", ומולם תומכי השוטר נשאו שלטים: "צדק לשוטר, אתה מלך". אב ההרוג: "שלא יהיו עוד שוטרים שרוצחים את האחים שלהם"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

השופט ד"ר זאיד פלאח קיים היום (שלישי) סיור בזירת האירוע בקריית חיים, בה נהרג סלומון טקה מירי קצין משטרה. זאת במסגרת שלב ההוכחות במשפט שאותו מנהלת המחלקה לחקירות שוטרים בבית משפט השלום בחיפה נגד השוטר שירה בטקה והמואשם בגרימת מותו של הנער ברשלנות. באמצעות סנגורו עו"ד יאיר נדשי, השוטר מכחיש את המיוחס לו.

למקום הגיעו יותר ממאה בני אדם והאווירה הייתה מתוחה. מפגינים ממשפחתו של טקה קראו לעבר השוטר "קצין רצח ילד" ו"סלומון טקה נרצח על ידי השוטר", ומנגד תומכים בקצין המשטרה, אחזו בדגלי ישראל ובשלטים "צדק לשוטר, אתה מלך". אחד המפגינים בעד השוטר אמר לוואלה! NEWS כי "אנחנו כאן כדי לנטרל את ההשפעות של הצעקות על השופט. גם שופטים מושפעים. גם לשוטר מגיע צדק". במהלך הסיור נשמע השופט שואל את הסובבים אותו: "אם היה (השוטר) יורה באוויר, מה היה קורה?".

ביקור במקום גרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה, תחנת משטרת זבולון, 23 ביוני 2020. שלומי גבאי
השופט פלאח בסיור, ללא מסיכה ועם משקפי שמש/שלומי גבאי

וורקה, אביו של טקה, סיפר בתום הסיור כי "השופט דאג לסגור את המקום וביקש נוכחות גדולה של שוטרים שסגרו את המקום. אנחנו דואגים לשמור על החוק וגם בסיור הזה הוכחנו את זה. אם כולם חיכו שאנחנו נפרוץ את הגדרות ונהיה כוחניים, והם אלה שכל הזמן משתמשים בכוחניות שלהם כדי לפגוע בנו".

לדבריו, "אנחנו בזמנים של התפכחות והבנה, באנו רק להשמיע את קולנו ולהראות שאנחנו סובלים, משכילים ומבינים. בכל הזדמנות עלינו להראות סובלנות והבנה. אנחנו לא מבקשים אלימות נגד אף אחד. מבקשים מה שמגיע לנו עם חוק. יחד, כמקשה אחת. אף אחד לא יוכל עלינו עם הסובלנות והשלום שלנו".

"אנחנו הגענו לאן שהגענו בלי להבדיל בין שחור או לבן. יכול להיות שיש לבנים שלא אוהבים אותנו, אבל יש לבנים שתומכים בנו ואנחנו נלך יחד בלי שמשנה הצבע כי אנו עם אחד ואנחנו אחד. ביחד ננצח. סלומון טקה הקורבן האחרון, שלא יהיו עוד שוטרים שרוצחים את האחים שלהם. שהאבל ייגמר במשפחת סלומון טקה", הוסיף.

ביקור במקום גרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה, תחנת משטרת זבולון, 23 ביוני 2020. שלומי גבאי
מפגינים בעד השוטר בסיור בזירת הירי, היום/שלומי גבאי

מנגד, אחד מתומכי משפחת טקה טען כי "הסיור הזה רק יגרום נזק". לדבריו, הסיור הזה היה רק כסת"ח. זה אבסורד שלא השתתפו בו ההורים שנוכחים בדרך כלל בדיוני בית המשפט. זה לא מובן שהנערים שהיו באירוע לא השתתפו והם לא עדים, הם היו יכולים לסתור דברים שנאמרו פה. הנערים שהיו באירוע שסלומון מת לא היו ורק השוטר השתתף, אז שמעו רק גרסה שלו וההורים הורחקו כך שרק גרסת השוטר נשמעה".

ביקור במקום גרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה, תחנת משטרת זבולון, 23 ביוני 2020. שלומי גבאי
כוחות משטרה בזירת הירי בטקה, הבוקר/שלומי גבאי

מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, הגיע גם הוא לזירת הירי. "אנחנו טוענים שהגזענות שהובילה להריגת 13 מפגינים פלסטינים בידי שוטרים תדרבן שוטרים גזענים לירות ביהודים", אמר פרח. "מאז היד הקלה על ההדק של שוטרים גזענים הלכה והתרחבה בזכות ההצדקה והשתיקה של הרוב היהודי הדומם. הגיבוי שהמשטרה נותנת לקצין שירה באדם אתיופי הוא אותו גיבוי ממנו סבלו הקורבנות הערבים מאלימות משטרתית. תרבות השקר והגזענות מושרשת, ועל כך התריעו בוועדת אור שחקרה את הירי במפגינים".

הוא הזכיר כי "אישית אני נמצא כבר שנתיים באמצע ההליך הפלילי נגד השוטר שתקף אותי ולפחות שמונה עצורים בתחנת משטרת חיפה. אנחנו נעמוד לצד קורבנות הגזענות והאלימות המשטרתית ללא קשר לצבע העור של הקורבנות".

ביקור במקום גרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה, תחנת משטרת זבולון, 23 ביוני 2020. שלומי גבאי
המפגינים ממשפחת טקה ומתומכי השוטר בזירה, היום/שלומי גבאי

הסיור הלא שגרתי התקיים תחת אבטחה כבדה של עשרות שוטרים ואנשי משמר בתי המשפט, מחשש להפרת הסדר ולפגיעה פיזית בקצין. השופט הזמין את התקשורת ואת הציבור לצפות, אבל מחוץ לשטח אותו הגדיר "סטרילי" בו קיים את הסיור, שהינו דיון פלילי לכל דבר ועניין.

השופט פלאח ביקש להתרשם באופן בלתי אמצעי מגן בית העם בקריית חיים בו האירוע המתגלגל הסתיים במוות, באותו ערב קיץ של 30 ביוני 2019. השוטר עצמו פונה לבית החולים כרמל בחיפה לטיפול בחבלות שאותן ספג מאבנים שהושלכו עליו, לפני ששלף את נשקו וטוען מאז להגנה עצמית. לדבריו, הוא ירה לעבר הקרקע, הקליע ניתז משם ופגע בלבו של טקה.

ביקור במקום גרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה, תחנת משטרת זבולון, 23 ביוני 2020. שלומי גבאי
זירת הירי בו נהרג סלומון טקה, היום/שלומי גבאי

למח"ש אין תיעוד ויזואלי של הירי בטקה בן ה-18, שמותו הצית את מחאת בני העדה האתיופית אשתקד. במסגרת פעולות החקירה, שהוטלה על היחידה המרכזית של מחוז חוף, נתפסו מצלמות אבטחה הממוקמות באזור התקרית, אך לא נמצאה מצלמה שכוונה במדויק לאזור ההתרחשות, כך שאין תיעוד של הירי עצמו. בנוסף לכך, לא נמצא תיעוד ויזואלי של הירי גם במצלמות האחרות שנתפסו.

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
דיוני ההוכחות עוברים לשטח. טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

כמה עשרות מטרים משם, במועדון "בית יציב", נחנך שלשום "חדר מנהיגות" לזכר טקה, במעמד שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, וראשת העיר חיפה, עינת קליש רותם. בתום אירוע החניכה הרשמי, צעדו בני המשפחה והחברים אל הנקודה שבה נורה, והדליקו שם נרות לזכרו.

הקצין שירה מוגדר על ידי המשרד לבטחון פנים כמאוים ברמה 6, הרמה הגבוהה ביותר. בשל כך, למרות פומביות הדיון, זהותו טרם הותרה לפרסום. גם במהלך הדיונים בבית המשפט נאסר לצלם אותו והוא מקשיב לדיונים בעניינו מספסל הנאשמים, כשהוא מוקף בשוטרים.

(עדכון ראשון: 10:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully