וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן: 60 תושבים נטבחו במתקפה של חמושים בחבל דארפור

27.7.2020 / 4:23

מאות חמושים התקיפו עיירה בחבל, הציתו בתים ובזזו חנויות ושווקים. לאחרונה התחדשו העימותים באזור, עם שובם של חקלאים לאדמותיהם אחרי שנים שבהם שהו במחנות פליטים בעקבות רצח העם של תושבי האזור הלא ערבים בידי מיליציות ערביות. ר"מ סודאן הודיע על שליחת כוחות לאזור

עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: מטען התפוצץ בסמוך לשיירה של ראש ממשלת סודאן בבירה)

יותר מ-60 בני אדם נטבחו וכ-60 נפצעו על ידי מאות גברים חמושים בחבל דארפור שבסודאן - כך הודיעו הלילה (שני) נציגי האו"ם. על פי ההודעה, כ-500 גברים חמושים התקיפו ביום את העיירה מאסטרי שבצפון-מזרח המדינה, הציתו בתים ובזזו את החנויות והשווקים.

בעקבות התקריות האחרונות, ראש הממשלה של סודאן עבדאללה המדוק הודיע כי יישלח כוחות צבא ומשטרה לאזור דארפור, על מנת לאבטח את האזרחים בעונת החקלאות.

התקיפה הגיעה לאחר אירועים דומים באזור בימים האחרונים, בהם נהרגו ונפצעו עשרות בני אדם נוספים. זאת, ככל הנראה בעקבות חזרתם של תושבים לשדות החקלאיים בעיירה, לראשונה זה שנים, לאחר שעזבו בשל רצח העם המתחולל בדארפור.

מחאה מחוץ לבית המשפט בחרטום כנגד ההחלטה להרשיע את נשיא סודאן, עומר אל-בשיר ובכירים נוספים באשמת פשעי מלחמה  21 ביולי 2020. AP
ההפיכה לא עצרה את האלימות. הפגנת תמיכה בבשיר, בשבוע שעבר/AP

"זה היה אחד האירועים האחרונים מתוך סדרת תקיפות שדווחו בשבוע האחרון, שהשאירו כמה בתים וכפרים שרופים, שווקים וחנויות בזוזות ותשתיות הרוסות", אמר גורם מהמשרד לתיאום יחסים הומנטריים באו"ם (OCHA). "החרפת האלימות במקומות שונים בדארפור מובילה להגירה מוגברת, פוגעת בעונת החקלאות, גורמת לאובדן חיים ופרנסה, ולצמיחה של צרכים הומניטריים".

בעקבות הטבח, יצאו כ-500 תושבי האזור להפגין ולדרוש מהממשלה לספק להם הגנה מוגברת. משרדו של ראש הממשלה חמדוק מסר כי ישלח "כוח משולב של משטרה וצבא לאזור דארפור על מנת להגן על אזרחים בעונת החקלאות". זאת, לאחר שנפגש עם קבוצת נשים המתגוררות באזור.

עוד בוואלה!

סודאן: לא מוסלמים יוכלו לשתות אלכוהול, חוק "הכפירה" בוטל

לכתבה המלאה

בתקיפה נוספת שאירעה ביום שישי האחרון, סיפרו עדי ראייה, בהם ראש שבט מקומי, כי גברים חמושים נכנסו לכפר, רצחו 20 חקלאים ופצעו 22 נוספים שחזרו לשדותיהם. באירוע נוסף שהתרחש ביום שבת, נרצחו שני גברים ואישה. במקרה זה, כוחות הביטחון התערבו והביאו לסיום האירוע.

"אחת הסיבות לסכסוך האחרון היא הבעלות על הקרקע", טען המומחה אדם מחמד. "במהלך המלחמה, איכרים נמלטו מאדמתם למחנות הפליטים, ונוודים התיישבו בקרקעות אלה במקומם".

ב-13 ביולי, הודיעה המדינה על מצב חירום לאומי בעקבות האלימות הגואה בצפון דארפור. זאת, לאחר שבסוף חודש יוני מאות מפגינים מחו במשך ימים מחוץ לבנייני הממשלה בעיירה המרכזית בדארפור, נרטיטי, בדרישה להגברת האבטחה לאחר כמה תקיפות בהן נהרגו תושבי האזור, תוך שקרקעותיהם ונכסיהם נבזזו.

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ נואם בפני האסיפה הכללית של האו"ם, 27 בספטמבר 2019. AP
יספק הגנה לתושבי דארפור. ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוק/AP

כבר שנים שמתבצע בסודאן רצח עם נגד השבטים האפריקאים הילידים. בשנת 2002, התקוממו קבוצות מורדים שיצאו למאבק מזוין, והביאו לתגובה אלימה מצד הממשלה שהותירה יותר מ-300 אלף הרוגים ו-2.5 מיליון פליטים. האלימות בדארפור התמתנה מאז הדחת הרודן עומר אל-בשיר על ידי הצבא בשנה שעברה. בשיר מבוקש כיום בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ועומדות כנגדו האשמות בגין רצח עם ופשעים נגד האנושות.

בינואר האחרון, חתמו הממשלה וקואליציה של תשע קבוצות מורדים, כולל פלגים מאזור דארפור, על הסכם שלום ראשוני. בעקבות זאת, החקלאים שנעקרו מבתיהם החלו לחזור לאדמותיהם לקראת עונת השתילה בין החודשים יולי לנובמבר, אולם ההסכם לא עצר את שפיכת הדמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully