וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשוואה החדשה מאיימת להצית את גבול לבנון, אבל לתושבים יש דאגות אחרות

26.7.2020 / 9:28

הרג איש חיזבאללה וירי הפגז מסוריה העלה את הדריכות באזור, ובצה"ל הקפיצו כוחות ופרסו מחסומים בכבישים וביישובי הגדר. סיור באזור מלמד כי החיילים מסרבים להתרגש והתושבים למודי הניסיון חוששים בעיקר מהסתננויות מלבנון ומשבר הקורונה

בווידאו: סיור בצפון - ההיערכות הצבאית והמחסומים שהוצבו בצל המתיחות בגבול/צילום: אמיר בוחבוט

המתיחות מול לבנון וסוריה מורגשת בגבול הצפון, שלאורכו הוצבו מחסומים ונסגרו דרכים לתנועה. בצה"ל לקחו ברצינות את איומי חיזבאללה, לנקום על הרג אחד מפעילי הארגון בתקיפה שהתרחשה בשבוע שעבר בסוריה, ופעלו בהתאם: כמות החיילים במוצבים רודדה וציוד לא הכרחי פונה מהם.

באזור הוקמו מחסומים שמנעו מחיילים ואזרחים להגיע אל הגבול, מחשש לירי צליפה או שיגור טיל נ"ט - בדומה לפיגועים שבוצעו בשנת 2015 ובשנת 2019. בין השאר, ביצעו החיילים ביקורת על המטיילים שנעו באזור, וסגרו צירים שחשופים מאוד לצד הלבנוני כמו כביש הצפון הישן.

שאדי ממגד'ל שמס סיפר לוואלה! NEWS כי הוא הופתע לשמוע קול נפץ עז סמוך לביתו, כתוצאה מירי פגז משטח סוריה. כשיצא מביתו הבחין כי רכבו הפרטי נפגע מרסיסים, אחד מגלגלי הרכב התפוצץ וסביבת ביתו התמלאה ברסיסי הפגז. "היה לנו מזל גדול. אימא שלי בדיוק נכנסה לבית והרסיסים לא פגעו בכלום", הבהיר.

בתגובה לתקרית תקף חיל האוויר יעדים של הצבא הסורי, אך האירוע בגבול הצפון הוא הרבה יותר מורכב מפגז שנופל בשטח ישראל. בתחילת השבוע שעבר בוצעו תקיפות בפאתי שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, שבהן הושמדו אמצעי לחימה שהוברחו מאיראן והיו מיועדים לחיזבאללה. אחד מפעילי הארגון נהרג בתקיפה.

מחסומים של צהל, גבול ישראל - לבנון, 25 ביולי 2020. אמיר בוחבוט
בצה"ל לקחו את איומי חיזבאללה ברצינות. מחסום צה"לי בגבול הצפון/אמיר בוחבוט

בכירי חיזבאללה ייחסו את הפעולה לצה"ל, והתחייבו לנקום את מותו, לפי המשוואה "עין תחת עין". משמעות הדבר היא כי חיזבאללה ינסה להרוג חייל לאורך גבול לבנון או סוריה. נסראללה איים בעבר כי לא ישלים עם הרג פעילים של הארגון, גם אם מדובר בשטח סוריה. נראה כאילו האיומים של חיזבאללה שקעו היטב בצד הישראלי.

ראיה לכך ניתן למצוא בסרטון שצולם בסוריה, ותיעד לטענת לבנון תקיפה ישראלית נגד כלי רכב שבו נסעו פעילי חיזבאללה והבריחו אמצעי לחימה. חיל האוויר, לפי אותן טענות, פעל כדי להזהיר את פעילי חיזבאללה באמצעות ירי, ועד שלא התרחקו מהרכב לא בוצעה התקיפה.

בשעה 08:15 היה החייל החמוש שישב על כיסא ואבטח את שער הכניסה בראש הנקרה, המעבר מישראל ללבנון, עסוק בגלישה ובשליחת מסרונים במכשירו הסלולרי. הוא ממש לא התרשם מעשרות רוכבי אופניים שטיפסו את העלייה התלולה, והצטלמו על רקע הים שהפך בשנים האחרונות לזירה חמה בין ישראל לארץ הארזים.

"מרגישים ששומרים עלינו"

בכניסה לקיבוץ חניתה, שמוגדר כיישוב סמוך גדר, הוצב מחסום שאבטח את היער ואת הדרך המובילה ליישוב. גם לוחמי חיל ההנדסה ששהו בשטח לא הפריעו למטיילים ולאופנועי השטח ליהנות מהנוף.

בתוך הקיבוץ, נראו תושבים מבצעים פעילות ספורט, כשתושב אחד הוציא את העזים למרעה ובני משפחה אחת עלו על ג'יפ בדרך לטיול באזור. בני המשפחה סיפרו כי "כל הלילה שמענו מצוין את זמזום המטוסים הלא מאוישים ששמרו עלינו מלמעלה. אנחנו לא מתרגשים מזה". כל השערים מהקיבוץ המובילים אל גדר המערכת נסגרו, ובמוקדים נבחרים אף הוצבו עמדות ירי ממוגנות.

המחסום בדרך לכפר ערב אל-עראמשה היה עוד פחות דרוך מהקודמים שבהם נתקלנו. חייל וחיילת חמושים ישבו על כיסא וסימנו עם היד לשלום לכל אזרח שעבר. הם אף הסבירו לתושבים: "המחסום לא מיועד לכם. רק לחיילי צה"ל".

מחסומים של צהל, גבול ישראל - לבנון, 25 ביולי 2020. אמיר בוחבוט
"מאזן הרתעה הדדי". חיילים בגבול הצפון/אמיר בוחבוט

שאר החיילים שהוקפצו ישנו בתוך אוהל צבאי קטן בשקי שינה סמוך לכביש. תושבי האזור סיפרו על המסתנן הסודני שחצה את גבול לבנון מתחת לאף של צהֿ"ל, "אתה מכיר את הסיפור? כשחיפשו בתיק שלו מצאו חליפה, והוא סיפר שהיא עבור ראיון עבודה", צחק אחד התושבים. "אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק", הוסיף. "בהתחלה דאגנו מהמעבר של הפועלים הזרים, אחר כך התחלנו להשלים עם המצב".

בנסיעה מזרחה לכיוון בירנית, שלישיית חיילים יושבים על מיטה מתקפלת עם חולצה לבנה וללא מדים, כשהנשק מונח לצדם. משמעת נמוכה שמסכנת בעיקר אותם, אם היה מתפרץ אירוע ביטחוני בנקודה כמו חדירת מחבלים.

סמוך לשעה 10:30 נשמעו היטב כלי טיס לא מאוישים באוויר וגם מטוסי קרב, אך כלי רכב צבאיים כמעט ולא נראו במרחב הגבול, כדי לא לשמש מטרה נעה. זאת, למעט סיורי כוחות יוניפי"ל, שהמשיכו לנוע בצירים, כשלפי גורמי הביטחון הם גם פעלו מאחורי הקלעים כדי להרגיע את המתיחות.

סיור של יוניפיל, גבול ישראל - לבנון, 25 ביולי 2020. אמיר בוחבוט
היחידים שנעו על הצירים. סיור של יוניפי"ל בגבול לבנון בסוף השבוע/אמיר בוחבוט

"אתה רואה מה קורה כאן. יש פחות מטיילים גם בגלל הקורונה אבל בעיקר בגלל המתיחות הביטחונית. המחסומים האלה לא תורמים לתחושה", הסביר אשר, רוכב אופני כביש במסגרת קבוצת טריאתלון. לדבריו, "אי אפשר להגיד שאנחנו מרוצים מהמצב. ענף התיירות חשוב מאוד לאזור כולו".

מהתצפיות הקרובות לגבול ניתן היה לראות שפעילי חיזבאללה השקיעו בלוחמה פסיכולוגית, ופרסו על גגות מבנים רבים בדרום לבנון שלטים, שכוונו בעיקר למפעילי הרחפנים של צה"ל, העוקבים אחר המתרחש בשטח.

צה"ל השקיע משאבים רבים בימים האחרונים והקפיץ לאזור כוחות משמעותיים כמו טנקים, ארטילריה, לוחמי חי"ר, צוותי איסוף קרבי וגורמי מודיעין. העלאת הדריכות הורגשה גם בקרב סוללות ההגנה האווירית בצפון.

כפרים בדרום לבנון מול משגב עם, גבול ישראל - לבנון, 25 ביולי 2020. אמיר בוחבוט
פעילי חיזבאללה השקיעו בלוחמה פסיכולוגית. כפרים בדרום לבנון מול משגב עם/אמיר בוחבוט

למרות שגורמים בכירים בצה"ל מסבירים מזה זמן רב כי הארגון השיעי מלבנון שקוע בבוץ כלכלי הולך ומתרחב, בעיות פוליטיות ומדיניות, סנקציות מצד ארצות הברית, ביקורת אזרחית וביקורת מתוך הארגון על הקשר עם איראן והלחימה בסוריה - למרות כל אלו מצליח חיזבאללה להפעיל לחץ על הצד הישראלי. נסראללה שואף ליצור משוואה חדשה, לפיה פעילי הארגון יהיו חסינים מפני מתקפות ישראליות, אחרת יגיב בפעולה קטלנית.

אל"מ במיל' קובי מרום המתגורר בנווה אטיב שעל גבול הצפון, והיה בין היתר מפקד גדוד 13, אמר לוואלה! NEWS כי "בין ישראל לחיזבאללה מתקיים מאזן הרתעה הדדי בלבנון. ישראל נמנעת בשנים האחרונות מלתקוף מטרות של הארגון מחשש להסלמה, שנובע מארסנל הטילים האדיר של הארגון". לדבריו, "זה מצב בעייתי מאוד מבחינת ההרתעה הישראלית. למרות המציאות הכלכלית הקשה בלבנון, נסראללה הולך עד הקצה, מנסה להיכנס לנעליו של קאסם סולימאני - ולאתגר את ישראל".

הוא הסביר כי "הניסיונות של הארגון ליצור משוואת הרתעה גם בסוריה היא בעייתית ביותר, וישראל חייבת למרות הקורונה למצוא את העיתוי הנכון, בתיאום עם ארצות הברית, ולשנות לחלוטין את המשוואה גם במחיר סיכון של הסלמה משמעותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully