וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדרי בריחה ודימוי חטיפה: התרגיל שמכין את צה"ל לעימות הבא מול חיזבאללה

25.7.2020 / 8:43

בזמן שבצבא הפנו קשב ליהודה ושומרון, עזה, והסיוע לעורף במאבק בקורונה, חיזבאללה צבר ידע ואמצעי לחימה בזירה הסורית. מחשש להתחממות בגבול וכדי לצמצם את הפער, צה"ל יצר תרגיל חטיבתי מסוג אחר, הנסמך על סימולציות ועובדות ופחות על סיפורי קרב. כך זה נראה

בווידאו: הצצה לתרגיל צה"ל שמתאמן לעימות הבא מול חיזבאללה/צילום: דובר צה"ל, עריכה: איתי עמרם

חיזבאללה הצטרף ללחימה בסוריה נגד ארגוני הג'יהאד העולמי כדי לייצב את משטר אסד, בן בריתו, אך גם כדי לדאוג לאינטרסים האזוריים שלו. מניעת מעבר טרוריסטים ללבנון, חיזוק ציר הברחות אמצעי לחימה מאיראן והקמת מוצבים ברחבי סוריה - הכול במסגרת בניין כוח למערכה עתידית נגד ישראל. מלחמת לבנון השלישית אם תרצו.

רק שבפעם הבאה הלחימה תיראה אחרת לחלוטין. הארגון השיעי מתכוון לתמרן לתוך שטח ישראל, ובצה"ל נערכים לשימוש באש חסרת תקדים נגד יעדי טרור. זאת, ברקע הגברת הכוננות השבוע בגבול לבנון מחשש לפיגועים מצד חיזבאללה.

תומכי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בשיירה בדרום לבנון, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
בצה"ל נערכים לשימוש באש חסרת תקדים. תומכי חיזבאללה בדרום לבנון/רויטרס

במהלך שנות הלחימה בסוריה ספג חיזבאללה כ-2,000 הרוגים ואלפי פצועים, אך גם נלחם כארגון סמי-צבאי בשטחים פתוחים ובנויים, הפעיל כוחות גדולים ויחידות קטנות, שימוש בטנקים, נגמ"שים ומטוסים לא מאוישים, והפעיל מהקרקע מטוסי קרב רוסיים וסוריים. השנים שחלפו העניקו לארגון ניסיון מבצעי במלחמה לצד הבנה כיצד חושב צבא גדול. חיזבאללה נלחם על הקרקע עם כוחות צבא רוסים וסורים כתף אל כתף.

בזמן שחיזבאללה שיפר את הידע והניסיון המבצעי במלחמה, הגן צה"ל על גבול רצועת עזה ולבנון, ביצע מעצרים ביהודה ושומרון וחילק מזון בבני ברק ובביתר עילית. הכוחות לא עסקו בלחימה על הקרקע באופן נרחב מול אויב מוחשי.

בצה"ל מעריכים כי חיזבאללה לא יעשה את הטעות במלחמה הבאה נגד ישראל ויעלה על נגמ"שים או טנקים של צבא לבנון. היתרון המשמעותי של ארגון הטרור הוא פעולה בצוותים קטנים בחסות האוכלוסייה, ובשטחים אורבניים או בסבך והיערות באזור הגבול. השימוש בכלים כבדים יחשפו אותו למודיעין ולעוצמת האש של צה"ל, שכמותה לא פגש - ולא רק מהאוויר.

אחד הצעדים הראשונים של הרמטכ"ל אביב כוכבי בתפקידו היה לשדרג את חטיבות ההתקפה בטילים ואמצעי ראיית לילה כדי לשפר את רמת הקטלניות. לכן, בצה"ל יידרשו אוגדות החוד להגיע אל עומק השטח הלבנוני ו"לפרק" מערכים החפורים בקרקע או ממוקמים במבנים שבנה חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה בכ-200 כפרים ברחבי דרום לבנון.

עוד בוואלה!

רובוטים, לוחמים וטייסים: פריצת הדרך של היחידה שתשנה את עתיד הלחימה בצה"ל

לכתבה המלאה
פעולות כוחות צה"ל מאזור גילוי מנהרת הטרור שיצאה ממרחב דרום כפר כילא לשטח ישראל 5 בדצמבר 2018. דובר צה"ל
פעולות כוחות צה"ל במנהרת טרור שיצאה מדרום כפר כילא לישראל, דצמבר 2018/דובר צה"ל

הצצה לאיום שהתפתח בדרום לבנון וממתין לכוחות הקרקע של צה"ל נחשף בשנת 2012, בזמן כהונתו של כוכבי כראש אמ"ן. הצבא הציג לכלי התקשורת בארץ ובעולם את התשתיות הנרחבות ומערכי הלחימה של חיזבאללה, ביניהן הכפר אל-חיאם בו נבנו מחסני תחמושת, עמדות צליפה וחוליות נ"ט. חיזבאללה השתלט על מבנים אזרחיים, חלק אחר גייס מפעיליו והקים בכפר מכשולים, מנהרות קישור בין אתרים רגישים ואתרי שיגורי רקטות ופצצות מרגמה הממוקמים בבנייני מגורים.

המודיעין הרגיש שנחשף סייע לצה"ל להסביר את המסיכה מעל הכפרים התמימים, שהפכו בחסות כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון לאתרי לחימה צבאיים. אזרחים שבשגרה נראים תמימים ופועלים למחייתם כסוחרים או חקלאים, מחזיקים בתפקיד צבאי במצב לחימה מול צה"ל.

"הכפרים הללו נבנו באופן כזה שהדרך אליהם מורכבת והלחימה בהם מחייבת את צה"ל לדיוק וקטלניות", תיאר מפקד אוגדת במילואים לשעבר. "אבל באותה מידה, אותם כפרים שהפכו למתחמי לחימה של ממש הם גם נקודות תורפה. צה"ל יודע איפה הם ועוקב אחריהם כל הזמן. ברגע האמת, כשהם ייפגשו את העוצמה של צה"ל מהקרקע ומהאוויר, חיזבאללה יבין שההשקעות שלו ירדו לטמיון. שוב. זה מחייב את צה"ל להתנהלות חכמה, מהירה ומדויקת כדי להימנע ממלכודות".

אלופים מזיעים באוהלים

לכן, לפי הערכות, בזמן שבפיקוד הצפון יידרשו הכוחות בהגנה להתמודד עם חדירות של כוח רדואן לשטח ישראל בכמה מוקדים, יידרשו בצה"ל להוציא לפועל התקפה קרקעית רחבה לעבר עומק השטח הלבנוני.

בזרוע היבשה ניתחו את האיומים והאופן בו צה"ל מתאמן בשטח על מנת לשפר את הרמה המקצועית ולצמצם את פער הניסיון בלחימה (כיום יש מפקדי פלוגות שהיו חיילים במבצע צוק איתן, אך יש לוחמים ומפקדי צוותים שלא היו מעורבים בלחימה - א"ב), הוחלט לשלב בגרף האימונים את התרגיל החטיבתי הסימולטיבי בבית הספר לפיקוד ושליטה במחנה ג'וליס בנוסף לתרגיל החטיבתי שמתקיים בשטח.

המפקדות (מכלולים או קדמית בשפה הצבאית - א"ב) של הפלוגות, הגדודים והחטיבה התחלקו למתחמים שונים במרחב הבסיס. חלק באוהלים ובמכולות, ואחרים בחדרים ממוזגים בהם הוצבו מערכות פיקוד ושליטה ותקשורת. קצינים שהשתתפו השבוע בתרגיל היו מוכנים להישבע שראו אלופים מזיעים באוהלים.

תרח"ט סימולטיבי. דובר צה"ל
באוהלים, במכולות ובחדרים ממוזגים. מתוך התרגיל הסימולטיבי/דובר צה"ל

אל המחשבים במפקדות הוזרמו נתונים ממנהלת התרגיל שאחראית על התרחישים - תמונות ומפות שמאפשרות למפקדים בדרגות השונות לחוש תנועה בטנק בצירים שונים בשטח אויב, חוליות צלפי אויב, ביצוע ירי תותחים והנעת פלוגות וגדודים להתקפה על יעדים שונים. זאת, כולל שחזור קרבות ממלחמת לבנון השנייה בהם הקרב על הסלוקי.

מפקד המגמה לאימוני מפקדות חטיבה, אלוף-משנה אליאב אלבז, אחראי על הפעלת התרגיל. "אמנם בתרגיל אין עשן ולא רצים על הגבעות אבל יש לחץ", תיאר אלבז בשיחה עם וואלה! NEWS. "אתה נדרש לפעול כמו במציאות. במלחמה. לעמוד ביעדים. בלוחות הזמנים. כמו בשטח אתה נדרש לנווט, לפגוע במטרות, לפנות פצועים ועוד משימות כמו הסתערות, התקפות וכיבוש שטח".

כל כמה שעות יצאו מפקדי פלוגות ל"חדרי בריחה" שדימו מפקדות של חיזבאללה, שם התבקשו לחפש אחר מידע מודיעיני בעל ערך מבצעי, להפיק ממנו נתונים ולהעביר אותם הלאה אל גורמי המודיעין. בשאר המוקדים שנבנו במסגרת התרגיל יצאו חלק מהמ"פים והמג"דים אל אתר מיוחד שנבנה סמוך לחדרים כדי לטפל באירוע רב נפגעים, שכולל בובות חיילים פצועים בתוך נגמ"ש אמיתי. דומה מאוד לאירוע חטיפת הלוחם אורון שאול במבצע צוק איתן.

בשונה מתרגיל חטיבתי בשטח, הפעם הכול מוקלט ומצולם במסגרת תחקור שמתקיים פעמיים ביום. "התיעוד מאפשר לנו לתחקר אמת מוחלטת. זה אחד על אחד מה שקרה", הסביר אל"מ אלבז. "התיעוד משקף לנו את הפקודות שנתן המפקד, דרך הפעולה שלו, התכנון ואיך זה בא לידי ביטוי מהמח"ט כולל מפקדי הפלוגות".

תרח"ט סימולטיבי. דובר צה"ל
חדר בריחה לדימוי תרחישי אמת. מתוך התרגיל הסימולטיבי/דובר צה"ל

לתרגיל החטיבתי השבוע הגיעו מפקדי חטיבה 460 של חיל השריון בפיקודו של אלוף-משנה הישאם איברהים. הם פעלו יחד כצוות חטיבתי הכולל גדוד חי"ר וגדוד שריון עם טנק מרכבה סימן 4. אחד מגדודי החטיבה הפך לכוח מדומה חיזבאללה שלמד ופעל בתרגיל לפי תורות הלחימה והשיטות של הארגון. מטרתו הייתה להוות איום ממשי ולנצח את הכוחות.

"שלא יהיה פה בלבול לרגע. למרות שהמג"ד כפוף למח"ט בשגרה כאן בתרגיל הוא יעשה את הכול כדי לנצח את המח"ט", אמר בחיוך אל"מ אלבז. "הוא יעשה לו מארבי נ"ט וצליפה, יפתיע אותו ויחשוב רק איך לנצח לפי דפוסי פעולה של חיזבאללה".

מסננת למפקדים, ללא תירוצים

אל"מ איברהים החל את דרכו בחיל השריון והוא בוגר הלחימה ברצועת הביטחון בלבנון. לחם ופיקד במבצע חומת מגן, במלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה. במבצע צוק איתן לחם ופיקד על כוחות בגזרת בית חנון בצפון רצועת עזה. בתפקידו האחרון היה סגן מפקד אוגדה 91 בפיקודו של תא"ל רפי מילוא, והיה חלק משמעותי במבצע מגן צפוני לאיתור מנהרות חיזבאללה.

איברהים, שישב באוהל ובו יותר מעשרה מסכי מחשב שכובו בשל רגישות נתוני המודיעין, הסביר כי במסגרת התרגיל הם מתאמנים על נתוני אמת. "חיזבאללה עסוק כל הזמן בבניית הכוח שלו. הוא משקיע משאבים רבים כדי להפוך את עצמו לארגון סמי-צבאי. הוא גם מתאמץ ללמוד אותנו. אבל אנחנו עולים עליו בכל פרמטר - באיכות ובטכנולוגיה", הדגיש. "אני מתכוון להשפיע במלחמה הבאה. זה ה-DNA שלנו".

על כוונות חיזבאללה למנוע הפסד מבחינתו ובכך להכריז ניצחון על צה"ל, אמר המח"ט כי "לא ניתן לו להגיע למצב הזה. בדיוק לשם זה נועד התרגיל שבו אנחנו נמצאים. להכריע את האויב, לנצח. אנחנו הופכים להיות חדים יותר, מקצועיים יותר. המתקן הזה מאפשר לנו ללמוד מטעויות. הרבה נקודות שאנחנו לא מתחקרים בתרח"ט רגיל. גם אני לומד".

תרח"ט סימולטיבי. דובר צה"ל
"עולים על חיזבאללה בכל פרמטר". אל"מ איברהים/דובר צה"ל

המח"ט העיד כי איכות האימון רחוקה ממה שקורה בתרגיל חטיבתי בשטח תחת מזג אוויר קיצוני והפעלת אש אמיתית. "תאמין לי שהעומס המנטלי הוא כבד כאן", העיד. "אף אחד לא רוצה להפסיד. אתה רוצה להיות הכי מקצועי שאפשר. אנחנו מצליחים במסגרת התרגיל להטמיע מדיניות, שפה משותפת, תהליך מבצעי כמו שקורה בשטח, ושיח בין הרמות השונות. בין מ"פ למג"ד למח"ט בזמן אמת. אם פוגע בך כאן הטיל? אתה יוצא מהתרגיל".

קצינים נוספים שהשתתפו בתרגיל היו יותר חדים ופחות מנומסים. "התרגיל והתחקירים קובעים מי מפקד טוב ומי פחות, מי יורד לפרטים, מי מיישם את מה שתכנן", הסביר. "זה המקום שאין בו תירוצים, ממש מסננת של מפקדים. העובדות מדברות בעד עצמן. תמיד יש את הוויכוח כמה מחבלים הרגת, במציאות ובתרח"ט בשטח. בתרגיל הזה הכול מתועד והנתונים מדויקים, אף אחד לא יכול לספר סיפורים".

קצין נוסף אמר כי "מבחינה קוגניטיבית זה התרגיל הכי עצים אי פעם שעשיתי. אתה נדרש לתת החלטות אסטרטגיות וטקטיות. נמדד בזמן אמת. אתה שם או לא שם. נכון שאין את עקת הקרב והקושי הפיזי, אבל זה מאמן לך את המוח. פתאום אתה מגלה שהשריון והחי"ר מדברים כמו ב-8200 וחיל האוויר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully