וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפי הורים תלויים באוויר: עתיד מערכת החינוך עדיין בסימן שאלה

23.7.2020 / 17:16

נתניהו וגנץ הודיעו השבוע כי יקבלו היום החלטה בנושא הלימודים בביה"ס של החופש הגדול, הקייטנות והמסגרות לגיל הרך, אולם עד שעה זו לא התקבל זימון לפגישה. ההורים נותרו ללא מענה, ויפגינו הערב בתל אביב: "מגיע לנו להתכונן". האוניברסיטאות הציגו מתווה לשנת הלימודים

בווידאו: דיון בוועדה לביקורת המדינה על מוכנות מערכת החינוך/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ההכרעה על מערכת החינוך נדחתה להיום (חמישי), אך לפי שעה טרם נקבעה פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ בנושא ומאות אלפי הורים נותרו עם סימן שאלה.

ועדת שרים מצומצמת הייתה צפויה להיפגש היום יחד עם המרכז לשלטון מקומי ומשרד החינוך כדי להכריע בסוגיית המשך הפעלת בית הספר של החופש הגדול, שאמורה להסתיים ב-6 באוגוסט. זאת לאחר שבסוף השבוע שעבר הוחלט על סגירת כל מוסדות החינוך ללא יוצא מן הכלל, עקב העלייה בנתוני התחלואה.

ביום שני האחרון התקיימה פגישה בנושא בה לא התקבלה החלטה, ובסיומה נמסר כי בחמישי הקרוב תיערך ישיבה נוספת שתגיע לכדי הכרעה. אלא שעד לשעה זו לא נקבעה פגישה בין הצדדים והשרים טרם קיבלו זימון בנושא.

אלפי הורים צפויים להשתתף הערב בהפגנת הנהגת ההורים הארצית ברחבת הסינמטק בתל אביב. זאת, במחאה על אופן קבלת ההחלטות בתחום החינוך לנוכח המשבר, שלטענתם מערערות את יציבות ההורים והתלמידים כאחד.

כיתה ריקה - ספטמבר 2009. נתי שוחט, פלאש 90
"לחוסר היציבות יהיו השלכות על הילדים". כיתה ריקה בבית ספר/פלאש 90, נתי שוחט

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, מתח ביקורת על התנהלות המדינה. "הורי ישראל המומים שממשלת ישראל לא מוצאת את הזמן לדון אם בית ספר של החופש הגדול יתקיים ביום ראשון", אמר. "האם לא ברור לכולנו שמגיע לנו להתכונן?".

בעת הפגישה, משרד החינוך צפוי להציג לגנץ ונתניהו נתונים על הקייטנות ותכנית בית הספר של החופש הגדול, וכן את מספרי התלמידים שאובחנו כחולים מאומתים. שר החינוך יואב גלנט יציג בפני השניים את התנגדותו לסגירת מערכת החינוך. גלנט אמר אתמול במליאת הכנסת כי המערכת היא "עוגן של יציבות" עבור התלמידים, המורים, ההורים והמשק והישראלי.

במקביל, במשרד הבריאות הכינו נייר עמדה לקראת שנת הלימודים הקרובה ובו המלצה לפתוח את גני הילדים במתכונת מלאה ללא קפסולות או מחיצות. עוד המליצו כי מכיתות א' עד י"ב ילמדו בקפסולות של 18 תלמידים.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
ההורים נשארו מבולבלים. בית ספר בגבעתיים/ראובן קסטרו

יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, שיגר מכתב לשר גלנט בו הביע את תמיכתו בהמשך הפעלת גני הילדים ובתי הספר של החופש הגדול. "סגירה תגרום נזק גדול למשק, להורים וגם לילדים שיישארו בלא מסגרות", כתב. "מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות יחד עם מערכות משרד החינוך עושים מאמצים גדולים לקיים את המפעלים תוך שמירה קפדנית על כללי התו הסגול".

מכתבו של יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, לשר החינוך יואב גלנט, 23 ביולי 2020. ללא, אתר רשמי
מכתבו של קמינסקי לגלנט/אתר רשמי, ללא

בהמשך ייערך דיון נוסף על המסגרות לגיל הרך. במשרד הרווחה צפויים להביע התנגדות לסגירת המעונות והגנים לילדים מתחת לגיל שלוש, לאחר שכבר הציג נתונים על אחוזי תחלואה נמוכים.

ד"ר נעמי מורנו, מנהלת האגף לגיל הרך בוויצו, הזהירה בריאיון לוואלה! NEWS כי לאי הוודאות בנושא יש השלכות על ההורים, העובדים והמורים. "אנחנו נערכים לכל תרחיש וכל סיטואציה, אנחנו כמובן נערכים גם לסגירה וגם להמשך", אמרה.

"לחוסר היציבות בעצם הסגירה והפתיחה יהיו השלכות על הילדים, על ההורים והמשק. אני יכולה להבין לגמרי את ההורים, הם נמצאים במצב של אי-ודאות, יש תסכול גדול וחוסר יכולת לצאת לעבודה, והמצב טומן בחובו הרבה מאוד קשיים", הבהירה ד"ר מורנו. "יש גם אי-ודאות לגבי העובדים עצמם והפרנסה שלהם. קבלת ההחלטות צריכה להיעשות תוך תכנון כמה שניתן, ולא כהחלטה שמתקבלת מהערב למחר".

ההיערכות לשנת הלימודים באוניברסיטאות

בינתיים, גם מערכת ההשכלה הגבוהה מתכוננת לפתיחת שנת הלימודים הבאה תחת שגרת הקורונה. אוניברסיטת בן גוריון והאוניברסיטה העברית פרסמו את המתווה המתוכנן לקראת שבת הלימודים האקדמית הקרובה בצל המשבר.

על פי המתווה של אוניברסיטת בן גוריון, המוסד האקדמי יקיים בהוראה פרונטלית קורסים בהם רשומים עד 20 סטודנטים בלבד. בקורסים שבהם רשומים יותר מ-20 סטודנטים, הלימודים ייערכו במודל היברידי: עד 20 תלמידים ישבו באולם, בעוד היתר יצטרפו לשיעור באמצעות הזום.

במסגרת ההיערכות למתווה, באוניברסיטה מתכננים להתקין ברחבי הקמפוס עשרות מצלמות שיעבירו בשידור חי את השיעורים, ועורכת הדרכות לסגל המרצים כדי לשפר את איכות ההוראה.

במקביל, בניסיון למנוע את התפשטות הנגיף בתוך הקמפוס, המוסד האקדמי שואף להקים מערך בדיקות קורונה וולנטריות לנכנסים, המבוסס על פיתוחים של האוניברסיטה. למרות שהבדיקות צפויות להיות אנונימיות, הן יאפשרו לאוניברסיטה לזהות במהירות התפשטות אפשרית של הנגיף במתחם.

הפגנת סטודנטים נגד הממשלה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה, רחבת הבימה, תל אביב, 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
קורסים גדולים באוניברסיטאות יפוצלו. הפגנת סטודנטים נגד הרעה בתנאיהם בתקופת הקורונה/ראובן קסטרו

לפי המתווה של האוניברסיטה העברית מרבית הלימודים בשנה א' יתקיימו בקמפוס, ובמידת הצורך יחולקו הסטודנטים לקבוצות לימוד של עד 50 בתלמידים. במוסד מסרו כי כל עוד הסיכון הבריאותי קיים, השיעורים יועברו בשידור חי או בהקלטה לשימוש הסטודנטים.

בנוסף, באוניברסיטה ישתדלו ללמד את מרבית הקורסים שלא ניתן לקיים בהוראה מרחוק (דוגמת קורסי מעבדה והתנסות מעשית) בשנים מתקדמות מהקמפוס. קורסי אבני פינה ילמדו, לפחות בסמסטר א', במתכונת מקוונת.

(עדכון ראשון: 12:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully