וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו צריכים לדעת על ההסכם לסיום שביתת העובדות הסוציאליות

ההסכם בין משרד האוצר לאיגוד העובדות הסוציאליות הושג אחרי חודש של מאבק על תנאי העסקתן ו-17 ימי שביתה בשירותים החברתיים. ההסכמות כוללות תכנית להגנת העובדות ורפורמה במבנה השכר שלהן, אחרי שטענו כי הן מתמודדות עם אלימות ועומסים בלתי אפשריים

בווידאו: הפגנת עובדים סוציאליים בכיכר רבין בתל אביב/עריכה: ניר חן

אחרי 17 ימים של השבתת השירותים החברתיים, באיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים הגיעו הבוקר (רביעי) להסכמות עם משרד האוצר. המחאה החלה לפני חודש בצעדה של חמישה ימים מתל אביב לירושלים. משלא קיבלו מענה, החליטו באיגוד לפתוח בשביתה של כלל השירותים ללא הגבלת זמן, וזאת בעת שחלה עלייה במספר הנזקקים, במקרי האלימות וכן במספר הנמצאים במצוקה ואלו המעידים על בדידות לאור משבר הקורונה והגבלותיו.

פריצת דרך חלה אתמול בערב, לאחר פגישה משותפת של שר האוצר ישראל כץ, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות ענבל חרמוני ויו"ר ההסתדרות העובדים ארנון בר-דוד. לבסוף, הושגו הסכמות בין הצדדים, הכוללות בין היתר רפורמה במבנה השכר של העובדות הסוציאליות, ובכך הגיעה לסיומה השביתה.

הפגנת העובדים והעובדות הסוציאליות, כיכר רבין, 21 ביולי 2020. מרים אלסטר, פלאש 90
מחאה של כחודש. הפגנת העובדות הסוציאליות בכיכר רבין בת"א, אתמול (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)/פלאש 90, מרים אלסטר

מה השורה התחתונה? העובדות מחו על מצב השירותים החברתיים ותנאי העסקתן. באיגוד אמרו כי 75% מהן נדרשות להבטחת הכנסה ועובדות עם ותק של שנים ארוכות מרוויחות סכומים הדומים לשכר מינימום. כתוצאה מכך, נוצר מצב שבו כאלף משרות אינן מאוישות וישנם עומסים גדלים והולכים על העובדות שנאלצות לטפל בממוצע במאות אנשים. בעיה נוספת שהעלו היא מקרי האלימות נגדן ותחושת היעדר המוגנות; כך, 83% מהעובדות הסוציאליות העידו כי חוו אלימות.

באיגוד דרשו רפורמה בהסכמי השכר ותוספת קבועה. כמו כן, הועלתה דרישה לתקציב למוגנות ואבטחה על מנת למנוע מקרי אלימות ולהגביר את תחושת הביטחון של העובדות. זאת, בין היתר, מתוך הנחה כי כך יהיה ניתן גם לאייש את המשרות הפנויות ולהקטין את העומסים הגדלים. בעקבות המחאה, הושגה לבסוף הסכמה על תוספת שכר.

שר האוצר ישראל כ"ץ בפגישה עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, סגן שר האוצר יצחק כהן, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים בהסתדרות ענבל חרמוני והצוותים המקצועיים במשרד האוצר. 21 ביולי 2020. ההסתדרות, אתר רשמי
הושג הסכם. השרים כץ ושמולי עם יו"ר איגוד העו"סים ויו"ר ההסתדרות (צילום: ההסתדרות)/אתר רשמי, ההסתדרות

למה הסיפור חשוב כל כך? העובדות השביתו את כלל השירותים החברתיים. בעקבות זאת, לא נערכו חקירות ילדים, לא נענו פניות קשישים, לא טופלו מקרי אלימות במשפחה, לא נערכו השמות לקטינים ואנשים עם מוגבלויות, לא נערכו תסקירי מבחן לעצורים ועוד. כתוצאה מהשביתה, היו למשל מקרים של ילדים שנפגעו מינית ולא תוחקרו, עצורים ששוחררו ללא תסקירי מבחן וכן נשים במקלטים לנפגעות אלימות שלא קיבלו את כלל הטיפולים הנדרשים.

המחלוקת המרכזית בין הצדדים במשא ומתן נגעה לעדכון הסכמי השכר. אחרי שהחלה השביתה, הציעו במשרד האוצר מענקים וכן תקציב מוגנות לתקופה של כשנה-שנתיים, אך אמרו כי בעת זו לא ניתן לפתוח את הסכמי השכר במגזר הציבורי ולא ניתן לתת תוספת לטווח ארוך בשל היעדר תקציב מדינה ומשבר הקורונה. מנגד, באיגוד העובדות הסוציאליות דרשו התחייבות לפתרונות ארוכי טווח והסבירו כי הבעיות לא ייפתרו בעוד שנה והמשבר החברתי אף צפוי להחריף.

הפגנת העובדים והעובדות הסוציאליות, כיכר רבין, 21 ביולי 2020. מרים אלסטר, פלאש 90
השביתה הגיעה לסיומה. הפגנת העובדים הסוציאליים בכיכר רבין בת"א, אתמול (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)/פלאש 90, מרים אלסטר

מה כוללות ההסכמות? הוסכם כי תיערך רפורמה במבנה השכר בשתי פעימות: בפעימה הראשונה, ביולי 2021, יוקצו 200 מיליון שקלים לעדכוני השכר; והפעימה השנייה תהיה עם פתיחת הסכמי השכר במשק, אז העובדות יוחרגו ויקבלו תקציב ייעודי.

כמו כן, הוסכם על מענק ותוספת שכר בשנה הקרובה שיינתנו בשל העומסים הגדלים בקורונה ותוך הגדלת אחוזי המשרה או השעות הנוספות. התוספת והמענק צפויים להגיע ל-11-9 אלף שקל לכל עובד ויחולו גם במגזר הציבורי וגם בעמותות. בנוסף לכך, הוסכם על תקציב של 70 מיליון שקלים לשנה עבור מערך מוגנות ואבטחה.

מה צפוי בהמשך? בעקבות ההסכמות, העובדים והעובדות ישובו לעבודתם הרציפה, כשהם מצפים לקראת הפעימה השנייה של הרפורמה. לאחר השגת ההסכמות, כתבה הבוקר חרמוני באגרת לעובדות: "אנחנו יוצאות ויוצאים מכאן עם עתיד טוב יותר למקצוע שלנו, עם הישג שיירשם בדברי הימים של העבודה הסוציאלית בישראל. אמרנו לאורך הדרך שזה להיות או לחדול - היום קבענו - להיות". היא הוסיפה כי "עלינו נכתבו השורות, 'הזורעים בדמעה, ברינה יקצורו'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully