וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דן בעתירה למתן דמי אבטלה לעצמאים: "ציבור שלם מופקר לגמרי"

22.7.2020 / 16:50

העליון דן בבקשה לשוויון זכויות במתן דמי אבטלה, למרות ניסיון המדינה להביא למחיקתה. העתירה הוגשה לאחר שמאות אלפי עצמאים נותרו ללא פרנסה או סיוע כלכלי במשבר הקורונה. "לא מקבלים במשך חודשים אגורה שחוקה, נאבקים על פירורים". העצמאים הפגינו מחוץ לבית המשפט

בווידאו: עצמאים עתרו לבג"ץ בדרישה לקבל דמי אבטלה/צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(בווידאו: הפגנות נגד מדיניות הממשלה בתל אביב ובירושלים, בשבוע שעבר)

בית המשפט העליון בירושלים דן היום (רביעי) בעתירה שהוגשה נגד הממשלה בנושא מתן דמי אבטלה לעצמאים, לאחר שהמדינה ניסתה פעמיים להביא למחיקת הבקשה. את העתירה הגישו לשכת יועצי המס וארגון להב, בדרישה לשוויון זכויות בין שכירים לעצמאים בישראל. זאת, לאחר שבתחילת משבר הקורונה המדינה סגרה עסקים רבים, ומאות אלפי עצמאים נותרו בלי פרנסה וללא רשת ביטחון תעסוקתית.

במהלך הדיון אמר נציג המדינה כי מתן דמי אבטלה לעצמאים צריכה להבשיל מתוך מדיניות ממשלה ולא באחריות בג"ץ להכריע בעניין. לכך הגיב עו"ד ליאור דץ, המייצג את לשכת יועצי המס בעתירה, כי "בג"ץ קיים בשביל לעזור לאדם הקטן נגד המדינה. ללא התערבות שלו בהחלטות המדינה הנוגעות באפליה אין לו זכות קיום. לאזרחים מגיע צדק ולא רק משפט, זה כתוב בחוק וגם בפסיקה. הגענו מכל קצות הארץ לכאן בכדי לדרוש צדק כי המדינה לא נותנת לנו".

העצמאים הפגינו מחוץ לבית המשפט בדרישה להשוות את דמי האבטלה. "אנחנו דורשים לתת דמי אבטלה בדיוק כמו לשכירים. 10,500 שקלים דמי תקרה, בדיוק כמו שכירים אחת לחודש ולא אחת לחודשיים", אמרו. "מורי דרך מקבלים חבילות מזון, אני מתבייש להגיד את זה", אמר אחד מהמפגינים.

כחול לבן ומפלגת העבודה אימצו את תכנית דמי האבטלה של ארגון להב, המייצג עצמאים בישראל, ובהסכם הקואליציוני המפלגות אף התחייבו להכניס את התכנית בחוק ההסדרים. עם זאת, אם הבטחה זו אכן תתממש - הדבר יקרה רק בשנת 2021. העצמאים מצדם, לא מוכנים לחכות, והם רוצים לקבל את דמי האבטלה שהפסידו בחודשים מרץ, אפריל, מאי ויוני.

ירון גינדי ונשיא להב, מחאת ארגוני העצמאיים מול רחבת בית המשפט העליון, ירושלים. לה״ב, אתר רשמי
"למדינה אין קיום בלי העצמאים". מחאת העצמאים, היום/אתר רשמי, לה״ב

יו"ר לשכת יועצי המס ירון גינדי, שהגיש את העתירה, טען לאפליה בין ציבור השכירים לבין ציבור העצמאים בכל הנוגע לזכויות סוציאליות. "הגשתי את הבג"ץ בתחילת משבר הקורונה. ראיתי איך ציבור שלם של עצמאים מופקר לגמרי, ונאבק על פירורים", אמר בשיחה לוואלה! NEWS. "זאת לעומת מגזר השכירים, שמהשעה הראשונה שינו לו את החוקים, קיצרו לו את תקופת האכשרה והגדילו לו את תקופת קבלת דמי האבטלה. העצמאים לא קיבלו במשך חודשים אגורה שחוקה".

לטענת גינדי, רק אחרי חודשיים מתחילת המשבר, שליש מהעצמאים קיבלו מענקים שונים שעמדו בממוצע על סכום של 3,960 שקלים. "הבנתי שהאפליה הזאת גרמה למשבר אמון חריף בין העצמאים למדינה, ויהיו לו השלכות ארוכות טווח על החברה והכלכלה", המשיך. "מי ירצה להקים פה עסק? מי ירצה לפתוח עסק חדש? מי ירצה לקיים עסקים? ואם אין עסקים בישראל - אין כלכלה". לדבריו, "מדינת ישראל לא יכולה להתקיים, חברתית, כלכלית וביטחונית בלי העצמאים, אין לה קיום בלי המגזר הזה".

יו"ר לשכת יועצי המס הוסיף כי אחת הסיבות להגשת העתירה היא המחשבה על הדור הצעיר בישראל. "הטריד אותי מאוד הוא שבדור הצעיר נצרבו התמונות הקשות של מה שקרה לעצמאים. מי יעז ללכת לעצמאות, חדשנות או יזמות? אם הם לא יהיו שם - זה יהיה הפיגוע האמיתי, שצעירים לא ייקחו את הכלכלה קדימה", הסביר.

נשיא לשכת יועצי המס והיועץ הרשמי של פורום העצמאים והמסעדנים, ירון גינדי. -, אתר רשמי
"רוצים שבג"ץ יכריע אחת ולתמיד אם העצמאים הם שווי זכויות בישראל". ירון גינדי/אתר רשמי, -

העתירה שהגיש גינדי נוגעת להפעלת סעיף 9א בחוק הביטוח הלאומי, שמסמיך את הממשלה לעשות הסכם עם המוסד. לפי הסכם זה, במצבי קיצון או משבר הממשלה, תוכל לאשר תנאים סוציאליים גם למי שאינם מבוטחים על ידי הביטוח הלאומי, דוגמת העצמאים.

לפי גינדי, במשך 20 שנה הממשלה מדברת על כך שהיא רוצה להעביר את חוק דמי אבטלה לעצמאים, אך בפועל לא קורה דבר. "רק בשלושת החודשים האחרונים שמעתי שזה עלה פעמיים בכנסת. ביום שאני אראה שהכנסת מעבירה את החוק הזה - אני אהיה מאושר. אבל גם אם כן, הוא לא יהיה רטרואקטיבי לחודשים מרץ אפריל, מאי, יוני", אמר.

המענקים לעסקים שגובשו כחלק מהתוכנית הכלכלית שהעביר שר האוצר ישראל כץ, נמוכים ב-30% מהסיוע שהשכירים מקבלים כיום דרך דמי האבטלה. "ככל שהשכר של העצמאי עולה - כך המענק שלו יורד. אצל השכיר אין השפעה אם השכר שלו עולה. להיפך, דמי האבטלה שלו רק יכולים לעלות, בזמן שלעצמאי יש תקרה", אמר גינדי. "כל מה שאנחנו רוצים זה דבר אחד - שפעם אחת ולתמיד בג"ץ יחליט אם העצמאים הם שווי זכויות במדינת ישראל".

רועי כהן, יו"ר להב, מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"במקום לסייע, הממשלה רק מרימה עוד חסמים". רועי כהן/ראובן קסטרו

נשיא ארגון להב, עו"ד רועי כהן, שהצטרף לעתירה, טען כי המדינה מפלה את העצמאים. "גם אם תאושר התכנית הכלכלית החדשה המוצעת על ידי ממשלת ישראל, היא רק מחזקת את האפליה רבת השנים בין העצמאים לשכירים בסיוע הסוציאלי הניתן על ידי המדינה, וזאת באופן קיצוני יותר", אמר. "כך, בעוד העובדים השכירים יהיו זכאים לדמי אבטלה בשיעור של עד 10,500 שקלים, העצמאים לעומתם יהיו זכאים במשך אותה התקופה למענק של עד 7,500 שקלים. כלומר, בפועל העצמאים יקבלו כ-30% פחות מאשר העובדים השכירים".

כהן הוסיף כי "במסגרת התכנית החדשה המוצעת, העצמאים יקבלו את המענק הסוציאלי בכל חודשיים לעומת העובדים השכירים שמקבלים את הסיוע הסוציאלי בכל חודש. אין כל סיבה מוצדקת להתנהלות הזו".

לדבריו, "ממשלת ישראל הפילה לאורך השנים 31 הצעות חוק העוסקות בדמי אבטלה לעצמאים. אבל דווקא בעת הזו, כשכולם מבינים כמה קריטי שלעצמאים יהיו דמי אבטלה ורשת ביטחון שתגן עליהם בימי משבר כשנכפה עליהם לסגור את העסק - ממשלת ישראל צריכה לסייע וללכת לקראתם, ולא להרים עוד ועוד חסמים".

נשיא להב הוסיף: "בית המשפט יעשה היסטוריה במדינת ישראל, ויכריע אחת ולתמיד אם לעצמאים מגיעים דמי אבטלה. לדעתי, התשובה ברורה ונחקקה על הקיר בדם, יזע ודמעות של עצמאים רבים".

(עדכון ראשון: 11:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully