וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמת המחאה היהודית-ערבית של המסעדנים בצפון: "החיים צריכים להימשך"

21.7.2020 / 18:42

קבוצת מסעדנים מכל אזור הצפון יצאו למחאה משותפת, בדרישה לתכנית פיצוי ארוכת טווח לנפגעים הרבים מההגבלות למלחמה בנגיף. "הסיפור של סגירת המסעדות בלי פיצויים נגמר", הבהיר אחד מהם. "גם אם הממשלה לא עושה את העבודה שלה, אני אמשיך לעשות את שלי"

בווידאו: מחאת עצמאיים ושכירים מתחום המסעדנות אולמות אירועים, תיירות ותרבות בחיפה/צילום: שלומי גבאי

קבוצה יהודית-ערבית משותפת של מסעדנים מהצפון החליטו היום (שלישי) לצאת יחד למחאה נגד ההגבלות על המסעדות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. זאת לאחר שנראה היה כי מחאת המסעדנים מאבדת מעוקצה, משום שוועדת הקורונה לא אישרה את החלטת הממשלה לסגור את בתי האוכל. בעלי המסעדות התכנסו בלב איזור הבילויים שבמושבה הגרמנית בחיפה, ומחו על "הזיג-זג" שבו הם נתונים מאז פרצה המגיפה והחלו ההגבלות על העסק שלהם.

הם דורשים פיצוי הולם לכלל המסעדנים, וקוראים לאפשר להם להמשיך לעבוד ולהשאיר את המסעדות פתוחות, משום שנתוני ההדבקה במסעדות נמוכים. בנוסף, דורשים המסעדנים תכנית פיצוי ארוכת טווח על ההפסדים הכבדים שנגרמו וייגרמו להם, במהלך תקופת ההתמודדות עם משבר הקורונה.

גל גבריאלי, הבעלים של קונדיטוריית "גל בייקרי" הוותיקה במרכז הכרמל, סיפר כי "עשיתי הבוקר בדיוק את מה שאני עושה כל בוקר, כבר 17 שנה ברציפות - אני משרת את הלקוחות שלי". הוא הסביר כי החליט לפתוח את העסק לפי התו הסגול, משום ש"החיים צריכים להמשך". לדבריו, "יש גבול לכל תעלול, ואי אפשר לחיות עם חוסר ההחלטיות של ההחלטות. מי שלא טוב לו אז יום טוב לו".

מחאת עצמאיים ושכירים מתחום המסעדנות, אולמות אירועים, תיירות, ותרבות בחיפה 21 ביולי 2020. שלומי גבאי
"יש גבול לכל תעלול". הפגנת המסעדנים היהודית-ערבית, הערב בחיפה/שלומי גבאי

פאדי נג'אר, בעל מסעדת דוזאן שבשדרות בן גוריון בחיפה זה 20 שנה, אמר כי "הסיפור של סגירת המסעדות בלי פיצויים נגמר - גם אם הממשלה לא עושה את העבודה שלה, אני אמשיך לעשות את שלי". הוא הוסיף כי "לא אתן להם להרוס מפעל חיים שבניתי בשתי ידיים".

על פי ההחלטה מהיום, יכולים בעלי המסעדות להמשיך ולהפעיל אותן במגבלות התו הסגול, אך כך או כך חלקם כבר לא נשמעים להוראות הממשלה. כך היה ביום שישי האחרון עד שנעתר ראש הממשלה בנימין נתניהו למסעדנים, ודחה את סגירת המסעדות ליום שלישי בבוקר. כך היה גם הבוקר ב-05:00, כשהגיע המועד שבו נדרשו לסגור עד קבלת החלטה בוועדת הקורונה.

מחאת עצמאיים ושכירים מתחום המסעדנות, אולמות אירועים, תיירות, ותרבות בחיפה 21 ביולי 2020. שלומי גבאי
"לא אתן להם להרוס מפעל חיים". הפגנת המסעדנים בחיפה/שלומי גבאי

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס היום במהלך ביקור שערך בבית החולים רמב"ם בחיפה, לחוסר האמון הגובר של המגזר העסקי בצורך לסגור עסקים בכלל ומסעדות בפרט. "אנחנו נאלצים לצערי הרב לבוא עם הגבלות על מנת להציל את המדינה מהסגר הכללי", אמר השר במענה לשאלת וואלה! NEWS.

הוא הסביר כי המטרה כרגע היא הורדת אחוז הנדבקים, וכי במשרד הבריאות לא מעוניינים בסגר כללי. עם זאת, הוא הדגיש כי "כל מי שנפגע מההגבלות האלה חייב לקבל סיוע. כשאני מביא הגבלות לממשלה אז זו הציפייה ברורה והטבעית שלי".

שר הבריאות  יולי אדלשטיין ומנהל בי"ח רמב"ם ד"ר מיקי הלברטל במחלקת הקורונה התת קרקעית בבית החולים, 21 ביולי 2020. יואב איתיאל
שר הבריאות ומנהל בי"ח רמב"ם מיקי הלברטל במחלקת הקורונה התת קרקעית/יואב איתיאל

לדברי שר הבריאות, המסעדנים צריכים להיערך לתקופה ארוכה של אי ודאות. "אין שום דדליין", הבהיר. "אנחנו עוקבים אחרי המציאות הרפואית, בכל בוקר מתקיימות הערכות מצב ואנחנו מקבלים את ההחלטות על סמך הניתוחים האלה", הוסיף אדלשטיין. "כל ניסיון לתת תאריכים מדויקים למאבק בנגיף, בנתיים נכשל בכל העולם. אולי זה חלק מהתחושות הקשות של הציבור, חוסר הוודאות משגע את כולנו אבל זה מאבק ארוך וממושך".

גם שר החוץ גבי אשכנזי שמע על מצוקת בעלי המסעדות באשקלון, וסיפר כי "פגשתי חבורת אנשים שרוצים להביא פרנסה הביתה ולשמור על העסק תוך שמירה על ההנחיות". בתום הביקור הוא הבטיח כי יפעל לכך שיינתנו לבעלי מסעדות לפחות 72 שעות היערכות מראש לפני כל שינוי בהנחיות.

"כולנו צריכים לשמור על הבריאות וגם על ההנחיות, אין ספק. אבל באותו הזמן, צריך לתת לאנשים להישאר עם האף מעל המים" אמר ראש עיריית סכנין, ספואת אבו ריא, שהשתתף בהפגנה בחיפה. "אי אפשר להשאיר אנשים במצב כזה, שאי אפשר להתפרנס ואי אפשר לחיות בכבוד. עדיין לא התאוששו מהגל הראשון, וכבר החליטו לתת עוד מכה", הוסיף.

עיריית חיפה: נהפוך רחובות למדרחוב, כדי לסייע לעסקים

בחיפה, נרתמה העירייה כדי לסייע לבעלי המסעדות ובתי הקפה דרך הרחבת השטח הציבורי שעליו מורשים בעלי המסעדות ובתי הקפה להציב שולחנות וכיסאות. ראשת העיר עינת קליש רותם החליטה כי כמה מהרחובות שבהם יש מסעדות ובתי אוכל רבים, יהפכו בתקופה הקרוב למדרחוב, וכך יזכו בתי האוכל להרחיב את שטח ההסעדה שלהם, על חשבון השטח הציבורי שמחוץ לעסק.

בדרך זו, יוכלו בעלי המסעדות להגדיל את מספר השולחנות והכיסאות במקום, תוך שמירה על ריחוק חברתי על פי עקרונות התו הסגול ותוך התחשבות בתנועת הולכי הרגל ובמעבר כיסאות גלגלים ועגלות ילדים על המדרכות. ההטבה הזו, שעליה החליטה העירייה, נועדה לאפשר לבעלי המסעדות ובתי הקפה בעיר להמשיך לפתוח את עסקיהם גם בתקופת הקורונה.

מחאת עצמאיים ושכירים מתחום המסעדנות, אולמות אירועים, תיירות, ותרבות בחיפה 21 ביולי 2020. שלומי גבאי
הפגנת המסעדנים היהודית-ערבית, הערב בחיפה/שלומי גבאי

בעקבות ההחלטה, ייסגרו החל מהיום באופן הדרגתי ארבעה מתחמים בעיר ויפעלו כמדרחוב, בהם תיאסר תנועת כלי רכב: רחוב הנמל (בין המספרים 7-1, 41-33 לאורך כל שעות היממה), רחוב נתנזון (מרחוב כיאט עד כיכר פריז מ-12:00 בצהריים), רחוב כטיב (לאורך כל שעות היממה) ורחוב אח"י אילת בקריית חיים (פינת הגדוד העברי עד רחוב הנוטר, מספר 14-11 יום בשבוע). בעירייה אומרים כי בהמשך תיבחן בשיתוף בעלי העסקים גם סגירה חלקית או מלאה ברחוב נורדאו ובמתחם סירקין (מתחם השוק).

בנוסף לכך, החליטה העירייה כי הפטור שקיבלו בעלי העסקים במהלך חודש מרץ על אגרת כיסאות ושולחנות, יעמוד בעינו. עוד הוחלט כי הפטור שניתן עבור אגרת השילוט (שלט עד 5 מ"ר) יוארך עד לסוף השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully