וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת הממשלה: ועדת הקורונה אישרה את פתיחת המסעדות

שמונה מחברי הוועדה הצביעו בעד החרגת המסעדות מהצו לעומת שלושה מתנגדים, והעסקים יוכלו להמשיך לפעול כפי שפעלו עד כה כולל בחללים סגורים. כחול לבן נעדרו מההצבעה בתיאום עם הליכוד. שאשא ביטון: "לא נפסיק לדרוש שבכל אחת מההנחיות שיוצאות מהממשלה יהיה רעיון מסדר"

בווידאו: דיון בוועדת הקורונה על פתיחת המסעדות/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

ועדת הקורונה אישרה היום (שלישי) את החרגת המסעדות מצו הממשלה, והמשך פעילותן כולל ישיבה בחללים סגורים. זאת, בניגוד להחלטת הממשלה. שמונה מחברי הוועדה תמכו בפתיחת המסעדות, מול שלושה מתנגדים. כחול לבן נעדרו מההצבעה בתיאום עם הליכוד.

המסעדות יוכלו להיפתח כעת לאחר שנסגרו הבוקר, בעקבות כישלון המגעים בין שר הבריאות יולי אדלשטיין ליו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון. לפי המתווה של אדלשטיין, אותו היו אמורים השרים לאשר אמש, ניתן היה לאפשר למסעדות לפעול חלקית עם עד 50 איש, שיישבו בחלל הפתוח בלבד - ולא בפנים המסעדה. ח"כ שאשא ביטון לא הסכימה להגבלת הסועדים לישיבה מחוץ למסעדה בלבד.

"ניסיתי להגיע להבנות עם הממשלה עד השעות הקטנות של הלילה, אך לצערי זה לא צלח", אמרה שאשא ביטון בפתח הדיון. "הבנו בישיבה אתמול בצהריים שהם (הממשלה) מוכנים לפתיחת המסעדות בחוץ על פי התו הסגול", הוסיפה. "ביקשנו פתיחה בפנים המסעדות ל25%-35% מהתפוסה. הסכמתי לוותר על כך לתקופה, אך הם התעקשו שגם בחוץ יעמוד על 50 איש בלבד, ולא יותר מזה - ואפילו הוא לפי התו הסגול. אינני יודעת להסביר את ההתעקשות הזו לציבור ולמסעדנים".

לדבריה, "אנחנו לא נפסיק לדרוש שבכל אחת מההנחיות שיוצאות מהממשלה יהיה רעיון מסדר בכדי לרתום את הציבור למאבק בנגיף. אנחנו במשבר בריאותי חמור ובלי הציבור אין שום סיכוי שננצח אותו". בהמשך תדון הוועדה בחובת הפינוי מרצון של חולי קורונה למלוניות בתוך זמן קצוב, ובמוכנות מערכת הבריאות לטיפול בנגיף בחורף.

יפעת שאשא ביטון, ועדת הקורונה דנה בפתיחת מסעדות, 21 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הדיון בנושא המסעדות מתחדש. ועדת הקורונה, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שהגיע לדיון בוועדה, אמר כי "אני חושב שהאופוזיציה מושכת את ראש הוועדה באף". שאשא ביטון השיבה לו "נו באמת, תן לי קצת קרדיט".

זוהר קרא לשאשא ביטון להצביע בהתאם להחלטת הממשלה. "בואי ניתן למסעדות לפעול מעכשיו, בואי נבנה מתווה לחדרי הכושר, בואי נמשיך בקו שהתחלנו בו עם פתיחת הבריכות והים. בואי נקבל החלטות מושכלות שבאות לקראת הציבור ובעלי העסקים וגם אחראיות כלפי הציבור", אמר.

יו"ר הוועדה אמרה בתגובה כי "אנחנו נמצאים פה במשך תקופה ארוכה שהמשק פתוח ובסופו של דבר אנחנו צריכים לקבל את ההחלטות המאוזנות. אני הייתי יותר משמחה להגיע למתווה עם הממשלה שעושה שכל עם המסעדנים. 50 אנשים בחוץ דינם כדין סגירת המסעדות, אנחנו לא מקבלים כאן החלטה דרמטית - הוועדה בסך הכול ממשיכה את עבודת המסעדות על פי החלטת הממשלה".

מסעדות סגורות בנמל תל אביב 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מסעדה סגורה בתל אביב/ראובן קסטרו

הח"כיות הילה שי וזאן ועינב קבאלה מכחול לבן תמכו בעמדת הממשלה ודרשו לתת עוד זמן למשא ומתן עם משרד הבריאות. השתיים הסבירו כי הן סברו שהיה נכון לקבל שהחלטה מאוזנת שמאפשרת פתיחה עם ישיבה בחוץ. "הקו של או לסגור או לפתוח הוא גם לא נכון מבחינת בריאות הציבור וגם מייצר חוסר ודאות למסעדנים. לכן כרגע הוחלט לא להגיע להצבעה", אמרו בסביבתן.

חברת הוועדה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שהצביעה בעד המשך פעילות המסעדות, אמרה כי "פתחנו שוב את המסעדות בתקווה שהממשלה תביא מתווה מסודר עם הסדר פיצויים למסעדנים במקום להילחם במשחקי אגו. הממשלה לא צריכה להילחם עם הכנסת ועם האזרחים ובעלי העסקים. סוף מעשה במחשבה תחילה - קודם צריך לגבש מתווה ורק אז להביא צו שמתבסס על היגיון בריא שלוקח בחשבון גם את ההיבט הבריאותי וגם את ההיבט הכלכלי. אנחנו בקרב בלימה ואנחנו רוצים רק את טובת הציבור".

בריאיון הבוקר לכאן רשת ב' אמרה שאשא ביטון כי "ניסינו להגיע להבנות ולא הצלחנו להגיע לפשרה. הוועדה עושה סדר, כדי שהציבור יבין את ההנחיות ויוכל להישמע להן ולא באופן שרירותי". ברקע המתיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוסיפה: "אני לא שופטת את עבודת הממשלה. אנחנו בוועדה מנסים להבין איך לאזן בין המשבר הבריאותי למשבר הכלכלי. ראש הממשלה רואה לנגד עיניו איך לעצור את המגיפה, תפקידנו בוועדה לאזן בין כל ההיבטים".

ועדת הקורונה דנה בפתיחת מסעדות, 21 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
כחול לבן נעדרו מההצבעה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאורך כל הערב ניהלה שאשא ביטון משא ומתן עם משרד הבריאות, על מנת לקבוע את אותו תו סגול אחיד - אך הצדדים לא הצליחו להגיע לידי הסכמה. המתווה שהציע אדלשטיין הגיע לאחר שביום שישי האחרון הממשלה אישרה להטיל מגבלות משמעותיות על ענף המסעדות, הכוללות איסור כולל על כניסת לקוחות והפעלת שירות משלוחים ואיסוף עצמי בלבד.

בתחילה, רצו בממשלה להגביל את פעילות המסעדות החל מיום שישי האחרון, אך לאחר שכמה בעלי מסעדות בתל אביב, חיפה והרצליה הבהירו כי הם אינם מתכוונים להיענות להגבלות, דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את סגירת המסעדות לשלישי - המועד שפקע הבוקר.

מסעדנים: "הצעד המתבקש לנוכח החלטות הממשלה ההזויות"

"ביטול צו הסגירה למסעדות הבוקר בוועדת קורונה, הוא הצעד המתבקש לנוכח ההחלטות ההזויות של ממשלת ישראל", אמר יו"ר איגוד המסעדנים שי ברמן. "אנחנו רוצים להודות ליו"ר הוועדה, שפעלה על פי צו מצפונה ולא על פי תכתיבים מנותקים מהמציאות של ממשלת ישראל, ולמען ביטחונם הבריאותי והכלכלי של אזרחי ישראל".

לדבריו, "ממשלת ישראל צריכה להתעשת ולאמץ את המתווה אותו היא קבעה למלונות גם למסעדות - הושבה בחלל הפנימי בהיקף של 35% והושבה בחלל החיצוני עפ כללי התו הסגול ולפי השטח החיצוני של כל מסעדה".

(עדכון ראשון: 9:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully