וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחים והאחיות השובתים הפגינו ברחבי הארץ: "התנאים לא אנושיים"

20.7.2020 / 20:00

ההפגנות התקיימו בבית החולים השונים, אחרי השביתה שעליה הכריזו בעקבות העומס המוטל על העובדים והמחסור בכוח אדם. "מתמודדים כל יום עם כאוס גדול", סיפרה אחת מהאחיות. בכירים במערכת הבריאות, בהם השר אדלשטיין ומנהל ביה"ח הדסה, הביעו את תמיכתם בהן

בווידאו: הפגנות האחיות בבית החולים תל השומר ובהדסה/מערכת וואלה! NEWS

(בווידיאו: הפגנת האחים והאחיות בבית החולים הדסה, היום)

האחים והאחיות הפגינו היום (שני) בבתי החולים השונים ברחבי הארץ במסגרת המחאה על תנאי העסקתם והמחסור בכוח אדם. זאת, במסגרת השביתה הכללית שבה פתחה הבוקר הסתדרות האחים והאחיות, הכוללת את העובדים המאוגדים בה בבתי החולים, בקופות החולים כללית ומאוחדת, בשירותי בריאות התלמיד ובטיפות החלב. במהלך ההפגנות, נשאו שלטים שקראו "המטופלים בליבנו - העומסים בעצמותינו", "די לאלימות נגדנו" ו"צועקות די - לפני שיהיה מאוחר מדי".

איילה תמם, אחות במרכז הרפואי לבריאות הנפש לב השרון, אמרה לוואלה! NEWS כי "אין התייחסות והבנה לצוות הסיעודי שעובד באמת ממקום שאכפת לו. יש פה זלזול של המערכת. לא מתחשבים בכל העומסים, דורשים מאיתנו עוד ועוד בלי תגבור של צוותים".

היא הוסיפה כי "זו התמודדות יומיומית עם כאוס אחד גדול. פשוט זרקו אותנו ואמרו לנו לשחות. אף אחד לא נותן מענה ברור לדברים האלה. אנחנו הם אלה שאמורים בתוך כל הכאוס הזה להיות אנושיים ועם סבלנות ולנסות לתפקד ברמה מקסימלית ואנושית, כשהתנאים הם לא אנושיים בכלל. זה נורא קשה. אנחנו שורדים ככה כבר חודשים".

מחאת שביתת האחיות מול ביה"ח הדסה עין כרם, ירושלים 20 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"די לאלימות נגדנו". מחאת האחיות בביה"ח הדסה עין כרם/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

לאורך היום, התייצבו גורמים שונים לצד האחיות. פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל בית החולים הדסה, יצא אל האחיות המפגינות במקום כדי להביע את תמיכתו במאבק. "אני נורא מצטער שהגענו לשביתה באמצע המערכה על הקורונה, שלא נראה שאנחנו מתגברים עליה", אמר. "מדי יממה מצטרפים חולים ומונשמים והזעקה מבתי החולים לא מספיק נשמעת בחלונות הגבוהים. שם עסוקים בנושאים שאולי הם חשובים, אבל בעיניי הדבר החשוב ביותר הם חיי אדם".

לדבריו, "אין חיי אדם בלי טיפול רפואי וכל מי שנמצא פה מבין שהעבודה שלנו משותפת. הרופאים לא מסוגלים בלי האחיות והאחיות לא יכולות בלי הרופאים, ועתידנו קשור אחד בשני. כבר יותר מ-40 שנה אני חווה יחד עם האחיות, העובדות הסוציאליות והרופאים את הקמצנות הגדולה של תגמול סקטור הציבורי. אני רואה דברים שלא רואים שלא בשטח והלב שלי כואב ודואב, ולכן באתי קודם כל להגיד שהלב שלי אתכם, הלב שלי אתכם והראש שלי תקוע בחולים, כיצד אנחנו מצליחים לטפל בהם במצב הקיים, ואני מתפלל כמוכם לשיפור ושינוי".

עוד בוואלה!

מה הדרישות ואילו שירותים הופסקו: המדריך לשביתת האחים והאחיות

לכתבה המלאה
מחאת שביתת האחיות מול ביה"ח הדסה עין כרם, ירושלים 20 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"התמודדות יום יומית עם כאוס אחד גדול". מחאת האחיות בביה"ח הדסה עין כרם/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

גם שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע הזדהות עם האחים והאחיות, במסגרת סיור בבית החולים איכילוב שבתל אביב. "חברותיי וחבריי האחיות והאחים, אני איתכם במאבקכם. יש לי הערכה גדולה לעבודתכם הנפלאה, המסורה והחיונית. המחסור בכוח האדם איננו רק בגלל נגיף הקורונה, זו בעיה מתמשכת במערכת הבריאות שרק התעצמה", אמר.

לטענתו, "משרד האוצר צריך לאפשר את הגדלת מספר התקנים מתוך דאגה למערכת הבריאות, לחולים ולעומס העבודה. נתגבר את המערך בכוח אדם איכותי ונעצים את המערכת גם אחרי שננצח את הקורונה".

מנגד, שר האוצר ישראל כץ טען בוועדת הכספים כי השביתה נובעת ממניעים כספיים. "ההנחה הייתה שלא הייתה צריכה לפרוץ שביתה, כי האחיות יקבלו תקנים וייכנסו עוד פעם לוויכוח שהן רוצות להיכנס להסכמי שכר. הדבר שהן רוצות זה תקנים. כל התקנים יינתנו, והוויכוח הוא שהן רוצות להפוך אותם לתקנים קבועים". לדבריו, "אנחנו רוצים לעבור את משבר הקורונה עד שיימצא חיסון תוך שנה, עד אז יהיו כל הזמן קשיים ואנחנו צריכים לגלות אחריות".

מחאת שביתת האחיות מול ביה"ח הדסה עין כרם, ירושלים 20 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"יש פה זלזול של המערכת". מחאת האחיות בביה"ח הדסה עין כרם/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

השביתה החלה ברקע המחאה על המחסור בכוח האדם והעומסים בעבודת האחיות - עם מחסור של אלפי תקנים בבתי החולים, בקהילה ובבריאות הציבור, לטענתם. המצב אף הוחרף במהלך התפרצות נגיף הקורונה. כאלף אחיות נשלחו לבידוד עקב חשיפה לחולים, ועוד 1,500 אחים ואחיות נלקחו מהחולים במחלקות הרגילות לצורך הקמתן של עשרות מחלקות קורונה.

לטענת האחים והאחיות, השביתה היא המוצא האחרון, והיא נועדה למנוע את קריסת המערך בחורף הקרוב, כשיגיע שיא המגיפה ותתווסף לכך השפעת. "מספיק עם התירוצים ודי עם הדיבורים - צריך לתת פתרון מיידי היום ולהפסיק לאפשר את הפקרתם של החולים ושל האחים והאחיות. לא ניתן למערכת הבריאות להידרדר", אמרה יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן.

במהלך הלילה נפגשו יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, אנשי אגף התקציבים ומנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר-אייל, בניסיון למנוע את השביתה, אולם הצדדים לא הגיעו להסכמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully