וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הדרישות ואילו שירותים הופסקו: המדריך לשביתת האחים והאחיות

20.7.2020 / 8:15

בבתי החולים, בקופות החולים כללית ומאוחדת ובטיפות חלב הושבתה עבודת האחיות במחאה על המחסור בכוח אדם. השובתים והשובתות דורשים תוספת של אלפי תקנים, שחסרונם הורגש במיוחד במהלך משבר הקורונה

צילום: ערוץ כנסת

(בווידאו: יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות: לא יהיה שירות לאוכלוסייה בחורף, בשבוע שעבר)

האחיות והאחים בשירותי הבריאות בישראל פתחו הבוקר (שני) בשביתה בעקבות תנאי העסקתם. לטענתם, במערכת הבריאות חסרים אלפי תקני אחים ואחיות בבתי החולים בקהילה ובבריאות הציבור.

המחסור הקשה בכוח אדם נחשף בעקבות התפרצות הקורונה, שהחריפה את המצב. כאלף אחיות נשלחו לבידוד עקב חשיפה לחולים, ועוד 1,500 אחים ואחיות נלקחו מהחולים במחלקות הרגילות לצורך הקמתן של עשרות מחלקות קורונה.

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020. ראובן קסטרו
הקורונה החריפה את המצב. אחות מבצעת בדיקות סרולוגיות ברמת השרון/ראובן קסטרו

מי שובת?

שביתת האחים והאחיות החלה הבוקר ותתקיים בכל בתי החולים, בשירותי בריאות כללית, קופת חולים מאוחדת בשירותי בריאות התלמיד וטיפות החלב. בבתי החולים האחים והאחיות יעבדו במתכונת שבת, ובכל בית חולים תוקם ועדת חריגים בראשות יו"ר ועד האחים והאחיות. בקופות החולים יעבדו האחים והאחיות במתכונת דומה, ויינתנו שירותים בודדים דוגמת טיפולי בית, מתן אינסולין וטיפולי בפוריות. בתחום בריאות הציבור יעבדו האחיות במתכונת מצומצמת בלבד.

מדוע הם שובתים?

המחסור הקשה של אלפי תקני אחים ואחיות בבתי החולים, בקהילה ובבריאות הציבור פוגע ביכולת להעניק טיפול רפואי הולם לאזרחי ישראל. במצב הקשה הזה נכנסה מערכת הבריאות למגיפת הקורונה, המשבר הקשה ביותר שהיא התמודדה איתו מאז ומעולם. עתה נוצר מחסור קשה עוד יותר עקב הכניסה לבידוד של כאלף אחים ואחיות, בנוסף לכ-1,500 אחים ואחיות שנדרשו לאייש את מחלקות הקורונה החדשות ללא תוספת כוח אדם. לטענת האחים והאחיות, השביתה היא המוצא האחרון, והיא נועדה למנוע את קריסת המערך בחורף הקרוב, כשיגיע שיא המגיפה ותתווסף לכך השפעת.

האם השביתה יכולה להימנע?

כפי שהתרחש בשביתה שהוכרזה בקיץ שעבר, גם הפעם יוכל משרד הבריאות לעתור לבית הדין לעבודה על מנת לעצור את שביתת האחיות - גם אם לא ימלא אחר בקשותיהן. עם זאת, סביר שבמידה והעניין יגיע לבית הדין, הצדדים ייפגשו למשא ומתן על תנאי ההעסקה והתקנים. אפשרות נוספת היא התפתחות משמעותית במגעים בין הסתדרות האחיות למשרד האוצר, חרף כישלון פגישות המשא ומתן שהתקיימו אתמול עם המנכ"לית קרן טרנר-אייל.

שביתת האחיות 7.8.2018 כללית רענה. ראובן קסטרו
קופת חולים ריקה ברעננה/ראובן קסטרו

כיצד הגענו למצב הזה?

בשנים האחרונות התפתח מחסור קשה בתקנים בתחום. בשנה שעברה, לאחר מחאה של האחים והאחיות, התקבלה הכרעה בבית הדין לעבודה להשלים מאות תקנים חסרים במערכת הבריאות. אולם, משרד האוצר לא קיים את ההחלטה.

הסתדרות האחים והאחיות מזהירה כי אם התקנים לא יתווספו, לכשיגיע שיא המגיפה בחורף הקרוב - מערכת הבריאות תקרוס. השביתה מתקיימת לאחר דיונים רבים בנושא, שנערכו במשך תקופה ארוכה. ביממה האחרונה נערכו שתי פגישות בין הצדדים, אך אלו הסתיימו ללא תוצאות.

כמה אנשי רפואה יש בבידוד נכון להיום?

נכון להיום יש 2,908 אנשי צוות בריאות בבידוד. על פי משרד הבריאות, בשבוע שעבר הוכנסו לבידוד כ-800 אחיות - ואת מקומן תפסו האחיות שנותרו בעבודה. כך, הלכה למעשה, הוכפלה פי כמה האחריות של האחיות במחלקות שנמצאות במחסור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully