וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר וציפי רפאלי הודו והורשעו בשורת עבירות מס במסגרת עסקת טיעון

20.7.2020 / 14:59

השופטת הרשיעה את בנות משפחת רפאלי בעבירות מס שונות, אך טרם החליטה אם לאשר את הסדר הטיעון שחתמו עליו עם פרקליטות מיסוי וכלכלה. גזר הדין הסופי של השתיים יינתן בחודש ספטמבר. ציפי רפאלי: "לוקחת אחריות על מעשיי, מבקשת לאשר את ההסכם ולשים את זה מאחורינו"

בווידאו: בר וציפי רפאלי בבית המשפט השלום בתל אביב/צילום: יותם רונן

(בווידאו: הדיון בבית המשפט, היום)

בית משפט השלום בתל אביב דן הרשיע היום (שני) את ציפי ובר רפאלי בשורת עבירות מס, לאחר שהודו במעשים ואישרו כי כתב האישום והסדר הטיעון עליו חתמו מובנים להן. במסגרת הסדר הטיעון שנחתם בין פרקליטות מיסוי וכלכלה לבר רפאלי ואמה, האם ציפי רפאלי תרצה 16 חודשי מאסר, בעוד על הבת יוטלו תשעה חודשי עבודות שירות. בנוסף לכך, כל אחת מהן תשלם קנס בגובה 2.5 מיליון שקלים.

אולם, בית המשפט עדיין לא אישר את ההסכם, משום שטרם הוגשה חוות דעת של הממונה על עבודות השרות בנוגע לבר רפאלי. על כן, גזר הדין של השתיים יינתן יחד ב-8 בספטמבר, אחרי פגרת הקיץ.

ציפי רפאלי אמרה בדיון כי הוא מקבלת אחריות על מעשיה. "המעמד קשה לי מאוד. אני לוקחת אחריות למעשיי ואני מבקשת מבית המשפט לכבד את ההסכם שלנו עם הפרקליטות ביחס אליי ולבתי ולשים את זה מאחורינו", אמרה. בתה, בר רפאלי, הביעה אף היא צער על הפרשה. "מאוד לא מתאים לי להיות פה. אני מתחרטת על מעשיי ויכולה להגיד שהייתי בת עשרים וקצת. היום אני במקום אחר, אני מתנהלת אחרת עם המעסיקים שלי ואני מבקשת לשקול זאת בהחלטתך".

דיון בנושא עסקת הטיעון של ציפי ובר רפאלי. השלום, ת"א 20 ביולי 2020. מגד גוזני, אתר רשמי
תשעה חודשי עבודות שירות. בר רפאלי ואביה בבית המשפט/אתר רשמי, מגד גוזני

נציג הפרקליטות הסביר במהלך הדיון כי ציפי ולא בר הייתה אחראית לעיקר העבירות, ולכן העונש שהוטל עליה במסגרת ההסכם כבד יותר. "חלקה של ציפורה במעשים גדול יותר, היא זו שניהלה את הכספים של בר", אמר. "היא זו שתכננה ונטלה את החלק העיקרי בביצוע המעשים בכתב האישום והיא זו שעמדה בקשר ישיר עם המייצגים וסיכמה להם את הנתונים שהוצגו בפני פקיד השומה. בר רפאלי הייתה בגיל צעיר יחסית".

התובע, עו"ד אלעד פנחס מפרקליטות מיסוי וכלכלה, הסביר כי "רבים מעברייני המס הם אנשים שיראו כנורמטיבים, אשר לא ישלחו יד לכיס הזולת, אך אינם נרתעים משליחת יד לכיס הציבורי. לכך יש מחיר בענישה".

לדבריו, כתב האישום נובע ממעשה המרמה ולא מהצהרת בר כי אינה תושבת ישראל. "כתב האישום לא מייחס מעשה פלילי בעצם ההצהרה של בר רפאלי שאינה תושבת ישראל, המעשה הפלילי הינו כאמור מרמה כלפי פקיד השומה המתבטאת בביצוע פעולות להסתרת חלק מזיקותיה של בר רפאלי לישראל ולאחר מכן במסירת הצהרות לא נכונות לפקיד השומה בנוגע לבדיקות אלה", אמר.

דיון בנושא עסקת הטיעון של ציפי ובר רפאלי. השלום, ת"א. מגד גוזני, אתר רשמי
הורשעו בשורת עבירות מס. משפחת רפאלי בבית המשפט, היום/אתר רשמי, מגד גוזני

"מדובר במעשים מתוכננים, מתוחכמים ושיטתיים שבוצעו לאורך זמן", הוסיף פנחס. "המסר שצריך לצאת בתיק הזה שאסור לרמות את פקיד השומה. אסור לעגל מולו פינות, צריך למסור לו את כל המידע ואת המידע המלא והמדויק בנושאים הרלוונטים. אסור למסור לו מידע כוזב". בנוסף, אמר כי "כל נאשמת נותנת הדין על מעשיה שלה, אולם יש משקל גם שהם אם ובתה. לקחנו בחשבון את עברה הנקי גילה ומצבה הבריאותי של ציפי. לגבי בר לקחנו בחשבון שהיא אם לשלושה ילדים, בהם ילד צעיר".

עו"ד מיכל רוזן-עוזר, שמייצגת את ציפי רפאלי, הסבירה כי "היא לוקחת אחריות על מעשיה, והיא פעלה עבור בתה במציאות פיננסית מורכבת. זה לא מוריד מעניין ההרשעה או מנטילת האחריות שלה למעשים". לטענתה, "בשנים נשוא האישום הראשון, המשפחה של בר וציפי שמרה על בר. סיפור ההצלחה שלה הוא במידה רבה האנשים שעטפו אותה ודאגו לה. לא היה לציפי רפאלי ידע פיננסי או חשבונאי של ניהול עסקי, היא לא עמדה קודם לכן מול רשות המיסים ולא ניהלה עסקים".

רוזן-עוזר הדגישה את העובדה כי מדובר בקרובות משפחה, ולא בשותפות עסקיות. "הנקודה הכי כואבת בתיק הזה, היא הנקודה האישית. כתב האישום הוא מסמך משפטי ומתאר סיפור של עבירות מס. מאחורי המילים היבשות האלו יש משפחה. יש הרבה תיקים של מנהלי עסקים והבעלים שלהם בתיק הזה אנחנו לא מדברים על מנהלת עסקים ודוגמנית על אלא על אם ובתה. מארג יחסים מורכב. עולם ומלואו של כאב שמוחל בתוך המשפחה", היא מסבירה.

"ציפי רפאלי תמיד רצתה הכי טוב עבור בתה והיא משלמת מחיר מאוד כבד והוא כבד הרבה יותר שמדובר באם ובת. אין פה אחד בחדר שלא מבין את המחירים האישיים המשפחתיים והרגשיים שכרוכים בהליך הזה. לא רק את הקורבן של העולם שלה ואת העונש הכבד מאד שהיא לוקחת על עצמה אלא כאב לא פחות גדול את המחיר שבתה משלמת", הוסיפה. "האירוע שלנו עוד יותר כואב כי הוא זוכה לפרסום. ברור שהפרסום הוא חלק מהחיים ואור הזרקורים, אבל שבאים לאירועים כאלו זה גובה עוד מחיר. התיק זכה לתהודה אין סופית. זה חלק ממחיר הפרסום אבל זה כואב מאוד".

עו"ד רוטי ליטבק, שמייצגת את בר רפאלי, ביקשה לאמץ את הסדר הטיעון. "ענישה של תשעה חודשי מאסר בעבודות שירות וקנס בגובה 2.5 מליון שקלים היא ענישה משמעותית ומכאיבה. היא הולמת את העבירות והנסיבות של ביצוען ואת נסיבותיה האישיות. זה איזון ראוי בין נסיבות העבירה, שנעברו ללא כוונה להתחמק מתשלום מס, ובין הנסיבות האישיות של הנאשמת". לדברי ליטבק, רפאלי "היא נטלה אחריות ומתחרטת חרטה עמוקה".

דיון בנושא עסקת הטיעון של ציפי ובר רפאלי. השלום, ת"א. מגד גוזני, אתר רשמי
"לא היה לה ידע פיננסי או חשבונאי של ניהול עסקי". ציפי רפאלי, היום/אתר רשמי, מגד גוזני

בלב התיק עמדה השאלה האם רפאלי הייתה תושבת ישראל בשנים 2012-2009, שבהן על פי הערכות רשות המיסים הפיקה הכנסות של כ-24 מיליון שקלים. בדרך כלל, שאלה כזו נסגרת במישור האזרחי, אולם כשעלה חשד שהדוגמנית ואמה מסרו מידע לא נכון לרשות המיסים כדי להשפיע על גובה שומת המס - הטיפול עבר במקביל למישור הפלילי.

על פי כתב האישום המתוקן, שהוגש במסגרת הסדר הטיעון שבו יודו ציפי ובר רפאלי, השתיים ביצעו שורה של פעולות כדי להתחמק מתשלום מס על אותן הכנסות. כך למשל דאגה האם שבשלוש דירות שבר התגוררה בהן בישראל באותן שנים, נכתב כי השוכרים הם אחיה או אמה.

אישום נוסף מתייחס לשנים 2007-2014, ונוגע לעמלות בגובה 2.5 מיליון שקלים שקיבלה ציפי רפאלי בגין עבודתה של בר כדוגמנית בחו"ל. "על מנת להתחמק ממס בגין עמלות אלו, הסוכנויות העבירו את העמלות לחשבונות בנק בחו"ל על שמה של בר רפאלי או חשבונות של חברות בשליטתה", אומרים בפרקליטות. "או לחשבונות זרים אחרים. ציפי רפאלי לא דיווחה בדוחות השנתיים שהגישה למס הכנסה".

דיון בנושא עסקת הטיעון של ציפי ובר רפאלי. השלום, ת"א. מגד גוזני, אתר רשמי
"פעלה עבור בתה במציאות פיננסית מורכבת". בר רפאלי בבית המשפט/אתר רשמי, מגד גוזני

סעיף אישום דומה, אך נפרד, קובע כי האם ובתה יודו שלא דיווחו על הכנסות בגובה 4.5 מיליון שקלים שהרוויחו בשנת 2007. הכספים הופקדו בחשבון של חברה בשם Sweet Life שהוקמה בסינגפור והייתה בשליטת בר רפאלי - ולא דווחו לרשויות המס בישראל.

האישום הרביעי בכתב האישום נוגע ל"הנחות סלב" שקיבלה בר בשנים 2009-2015. הכוונה לפרקטיקה לפיה חברה נותנת לידוענים מוצרים שלה בחינם או בהנחות מפליגות, כדי לזכות בפרסום חיובי מעצם השימוש של הסלב במוצר. לפי האישום שבו יודו השתיים, באותן שנים הגיעו הנחות הסלב שקיבלה בר לשווי של 2.5 מיליון שקלים. בין היתר היא קיבלה הנחה בתשלום דמי השכירות במגדלי היוקרה Yoo ו-W, והנחה במחיר הקרקע לקניית דירה בפרויקט בשם "בלו".

במקביל להליך הפלילי, כאמור, מנהלות האם והבת רפאלי הליך משפטי אזרחי בנוגע לגובה המס שיצטרכו לשלם על הכנסותיה של בר. באפריל שעבר קבע בית המשפט המחוזי מרכז בלוד כי בר תחויב במס על הכנסות בגובה 16 מיליון שקלים, לאחר שנקבע שמרכז חייה בשנים 2009-2010 היה בישראל. הדוגמנית הגישה ערעור על קביעה זו לבית המשפט העליון, אולם במסגרת ההסכם נקבע כי הערעור יימחק.

(עדכון ראשון: 11:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully