וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרגת חופי הים והבריכות מהגבלות הסופ"ש: דרישות ועדת הקורונה מהממשלה

הוועדה התכנסה לדון בצו האוסר על פעילות ענפים במשק, ותדרוש בין היתר לאפשר את פתיחת המסעדות על פי התו הסגול ולשנות את יחס המתאמנים בחדרי הכושר. היו"ר שאשא ביטון, שנתניהו פועל להדחתה לאור התנגדותה להחלטת הממשלה, אמרה כי "לא בטוח שההגבלות הן הפתרון הנכון"

בווידאו: ועדת הקורונה החליטה להחריג את חופי ים והבריכות בסופי שבוע/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הקורונה התכנסה היום (ראשון) כדי לדון בצו של הממשלה לסגירת חדרי הכושר בשל התפשטות נגיף הקורונה. הישיבה התקיימה על רקע ניסיונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להדיח את יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, מתפקידה לאור כוונתה לבטל את החלטת הממשלה.

נתונים חדשים שהציג משרד הבריאות בפני הוועדה חושפים את ממדי ההדבקות בחלק ממקומות הבילוי שהוחלט לסגור בניסיון להיאבק בהתפשטות הנגיף. בתוך שבוע, מ-10 ועד 16 ביולי, נדבקו רק עשרה בני אדם בבתי קפה ובמסעדות, 11 בברים, 19 במועדונים, 16 במסיבות שנערכו במקומות אחרים ו-33 במקומות בילוי אחרים שאינם ידועים.

חברי הוועדה דורשים מהממשלה לאפשר את הרחצה בחופי הים גם במהלך סוף השבוע על מנת לאפשר פיזור של המתרחצים, וכן לאפשר את פתיחת הבריכות הציבוריות גם בסופי השבוע. לגבי המסעדות, בוועדה מבקשים מהממשלה להסכים לתו הסגול, בדומה למלונות, עם 35% תפוסה בפנים - וכך גם בחדרי האוכל במקומות העבודה.

באשר לחדרי הכושר, הוועדה מבקשת לשנות את היחס בין מתאמנים ל-1 לכל 10 מטרים (במקום 1 ל-7 כפי שקיים כיום) ולשקול להשאיר אותם פתוחים, כולל סטודיו. לגבי אטרקציות, דוגמת גני חיות והספארי, חברי הוועדה דורשים למצוא פתרון כדי לאפשר את פעילותן כדי להציל את המשק. מחר יתקיים דיון המשך בוועדה, ובהתאם לכך תתקיים גם הצבעה על הצו החדש.

על רקע הנתונים, שאשא ביטון אמרה כי "לא בטוח שהמגבלות הן הפתרון הנכון והמלא לשעה שאנחנו נמצאים". בפתח הדיון, היא הבהירה כי היא מכירה בחומרת הקורונה: "אנחנו נמצאים במגיפה. אף אחד לא מתכחש לזה. אני בטוחה שלממשלה ולכל מי שעוסק בנושא יש כוונות טובות להילחם בנגיף. אנחנו באותו צד".

לצד זאת, היא הוסיפה כי "מותר להתווכח ולבחון את הדברים מהזוויות השונות. צריך לזכור שאנחנו נמצאים במגיפה רב-ממדית. יש לה השלכות בריאותיות נוספות - כלכליות, נפשיות, חברתיות. בוועדה הזו יש לנו את החובה לבחון את כל האספקטים האלה. השאלה שצריכה להיות על השולחן היא לא אם אנחנו פותחים את המשק - אלא איך אנחנו פותחים ואיך מנהלים שגרת חיים".

לטענתה, גם חלק מהמומחים מטילים ספקות במגבלות החדשות. "קיבלתי הרבה שיחות מאפידמיולוגים רבים שלא הבינו את ההיגיון מאחוריהן. הים פתוח, אנשים באים עם המשפחה שלהם, ואם לא נמצא אותם בים נמצא אותם בבתים. אני כבר לא מדברת על ההיבט החברתי, שמי שיש לו כסף יכול ללכת לבית מלון כי זה פתוח, ומי שלא - יישאר בבית".

במהלך הדיון, הזכיר ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) את איומי ההדחה של ראש הממשלה כלפיה, ושאשא ביטון השיבה: "אנחנו נשמע את הכול ונקבל החלטות על פי מה שקורה כאן".

יפעת שאשא ביטון במהלך דיון בועדת הקורונה 18 ביולי 2020. עדינה וולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מותר להתווכח ולבחון את הדברים מהזוויות השונות". שאשא ביטון בדיון, היום/אתר רשמי, עדינה וולמן, דוברות הכנסת

במהלך הדיון בוועדה אמרה סגן שר הבריאות, יואב קיש, כי ההידבקות בים ובבריכות ובמסעדות נוצרת בהתקהלויות, ולא באוויר הפתוח. קיש הדגיש כי רוב החולים אינם יודעים היכן נדבקו, והנתונים הם שוליים אלא צריך להסתכל על המגמה, והמגמה היא עלייה בתחלואה.

"אנחנו במגה-אירוע, תחושתנו שהטנקים ברמת הגולן שועטים - ולא נותנים לנו להביא תגבורת. בגל הראשון היו חולים ב-78 ישובים, היום כבר למעלה מ-200 ישובים עם חולים", אמר.

פרופסור איתמר גרוטו במהלך דיון בועדת הקורונה 18 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"אנחנו יכולים להסתכל קדימה במבט מודאג". גרוטו בישיבה, היום/אתר רשמי, -

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו הביע דאגה מהמצב. "אני אדם אופטימי מטבעי. כל הזמן אנחנו מנסים למצוא את הפתרונות. בתי החולים עמוסים בחולי קורונה. יש חולים בינוניים, יש יותר מ-550 חולי קורונה במצבים שונים. העומס הזה גורם להם למצוקה", פירט.

גרוטו הוסיף כי "מהרגע שאדם נדבק ועד שהוא מידרדר למצב קשה, לוקח שבועיים. אנחנו רואים עכשיו את המצב של לפני שבועיים. אנחנו יכולים להסתכל קדימה במבט מודאג. גם אם היום נסגור את כל המשק, נראה את המשך ההדבקה והתחלואה".

גרוטו הוסיף כי הוא מרגיש "תחושה של בגידה" מצד המסעדנים, אך לאחר מכן סייג את השימוש במילה זו. הוא הסביר כי "הייתי בפגישה עם חיים כהן, אמרנו שאם המצב יחמיר ניאלץ לסגור. אם נוריד את הנדבקים נפתח בחזרה. אז התאים לפתוח את המסעדות".

האיומים בהדחה וההתנגדות מכחול לבן

גורם במשרד ראש הממשלה אישר אתמול כי נתניהו החל בהליך הדחתה של שאשא ביטון, אך הדבר יארך כמה ימים. הוא אמר כי "שאשא ביטון בסרבנותה מעודדת אזרחים שלא למלא את הוראות משרד הבריאות ולא לקבל את החלטות הממשלה. מדובר בפופוליזם חסר אחריות שיעלה בחייהם של אזרחים רבים".

הגורם הסביר כי "חדרי הכושר מהווים סכנה אמיתית לבריאות הציבור בהדבקה בחלל המשותף, בנגיעות במכשירים, אין חבישת מסיכות וההזעה והסרקולציה של המזגנים מסכנת את הציבור. מדינות רבות בעולם כבר סגרו אותם. אלו הנחיות המומחים ועל פיהן החליטה הממשלה לסגור את חדרי הכושר".

בשבוע שעבר נתניהו כבר איים לפטר את שאשא ביטון בעקבות החלטתה לאשר מחדש את פתיחת חדרי הכושר בניגוד לעמדתו ובניגוד להחלטת הממשלה, אך בסופו של דבר הוחלט רק להפעיל נגדה סנקציות משמעתיות. בסוף השבוע הממשלה אישרה מחדש את סגירת חדרי הכושר, אך שאשא ביטון שבה על עמדתה כי אם לא יוצגו נתונים שמגבים את ההחלטה, תפעל בוועדה להפוך אותה.

חברת הכנסת הבהירה אתמול כי כוונתה היא לשרת את העם, ואם תפוטר, "תקבל את זה באהבה". לדבריה, "אני חברה בקואליציה ומכבדת את החלטות הממשלה. חלק מרכזי מעבודת הכנסת הוא לבקר את עבודת הממשלה ואם יש טעויות - צריך לתקן. תפקידי לבחון את הדרך הנכונה ביותר להיאבק בנגיף, לשמור על בריאותם הנפשית והפיזית של האזרחים ולהציל את פרנסתם של רבבות עובדות ועובדים".

עד כה, בליכוד לא פנו ליו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג כדי לדון או להצביע על הדחתה והרוב בקואליציה אינו מובטח להדחתה של שאשא ביטון. בכחול לבן הודיעו כי ייעדרו מההצבעה אך ביהדות התורה ובש"ס סרבו לומר מראש כי יתמכו במהלך כזה בוודאות. אם אף הם ייעדרו, הליכוד צפוי להיתקל במכשול קואליציוני סביב ההצבעה.

מועדון הולמס פלייס ראשון לציון.. צילום: שי גרינברג, אתר רשמי
גורם במשרד רה"מ טוען כי הם "סכנה לציבור", יו"ר הוועדה דורשת נתונים. הולמס פלייס/אתר רשמי, צילום: שי גרינברג

מאז עלתה בפעם הראשונה האפשרות כי שאשא ביטון תודח מתפקידה, בכחול לבן שינו את עמדת הסיעה כמה פעמים. ביום שני אחר הצהריים, אחרי שהוועדה ביטלה את החלטת הממשלה לסגור את חדרי הכושר, אמרו גורמים בכחול לבן כי אין להם "סמכות להתנגד להחלטת הליכוד את מי הם מציבים בראשות הוועדה", אולם מאוחר יותר טענו כי ייעדרו מהצבעה כזו אם תתקיים.

אתמול, שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ יצא נגד ניסיונו של נתניהו. "אני פועל בכדי למנוע את פיטוריה של שאשא ביטון ואני מקווה שנימנע מהצעד הזה. נכון שוועדת הקורונה תקבל את החלטות הממשלה בנושא הקורונה, ולצד זאת אנחנו חייבים לכבד את תפקידה של הכנסת", הצהיר.

מעבדה לבדיקות קורונה, קופת חולים לאומית, אור יהודה, 13 ביולי 2020. ראובן קסטרו
עשרה נדבקים במסעדות בתוך שבוע. בדיקות קורונה בקופת חולים לאומית/ראובן קסטרו

כדי לפטר את שאשא ביטון נתניהו צריך לקבל החלטה בסיעת הליכוד וכן לקבל אישור של ועדת הכנסת שנמצאת בשליטה של כחול לבן, בראשות גינזבורג. בנוסף לכך, שאשא ביטון חברה בסיעה עצמאית, כולנו, שהתאחדה עם הליכוד אחרי בחירות אפריל 2019. המשמעות היא שיש ביכולתה להתפלג מהליכוד במידה שתרצה ולפעול בכנסת כסיעת יחיד מבלי שיוטלו עליה סנקציות.

(עדכון ראשון: 11:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully