וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: חייבים לכבד את הכנסת. פועל כדי למנוע את פיטורי שאשא ביטון

יו"ר כחול לבן יצא נגד ניסיון נתניהו להדיח את יו"ר ועדת הקורונה, אך אמר כי "נכון שהוועדה תקבל את החלטת הממשלה". בליכוד טרם פנו ליו"ר ועדת הכנסת כדי לדון או להצביע על הדחתה. גורם במשרד רה"מ: "תהליך ההדחה ימשך כמה ימים"

בווידאו: ועדת הקורונה אישרה את פתיחת מכוני הכושר בניגוד לעמדת נתניהו/צילום: ערוץ הכנסת

(בוודיאו: ח"כ יפעת שאשא ביטון בוועדת הקורונה)

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ יצא הערב (שבת) נגד ניסיון ראש הממשלה בנימין נתניהו להדיח את יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון תפקידה. "אני פועל בכדי למנוע את פיטוריה של שאשא ביטון ואני מקווה שנימנע מהצעד הזה", אמר גנץ. לדבריו, "נכון שוועדת הקורונה תקבל את החלטות הממשלה בנושא הקורונה, ולצד זאת אנחנו חייבים לכבד את תפקידה של הכנסת".

דבריו של גנץ מגיעים לאחר אישורו של גורם במשרד ראש הממשלה כי נתניהו אכן החל בתהליך הדחתה של שאשא ביטון, אך הדבר יארך כמה ימים. "שאשא ביטון בסרבנותה מעודדת אזרחים שלא למלא את הוראות משרד הבריאות ולא לקבל את החלטות הממשלה. מדובר בפופוליזם חסר אחריות שיעלה בחייהם של אזרחים רבים", אמר הגורם.

חרף ההכרזה בליכוד על הניסיון להדיחה, יו"ר ועדת הקורונה בכנסת צפויה לכנס מחר ב-12:00 את הוועדה שבראשה היא עומדת כדי לדון בצו האחרון שאישרה הממשלה עם ההגבלות החדשות.

דיון ועדת הקורונה, 13 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אם אאלץ לשלם בעבור זה מחיר אישי - אקבל זאת באהבה". שאשא ביטון בוועדת הקורונה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לדברי אותו גורם במשרד רה"מ, "חדרי הכושר מהווים סכנה אמיתית לבריאות הציבור בהדבקה בחלל המשותף, בנגיעות במכשירים, אין חבישת מסכות וההזעה והסרקולציה של המזגנים מסכנת את הציבור". הוא הוסיף כי "מדינות רבות בעולם כבר סגרו אותם. אלו הנחיות המומחים ועל פיהם החליטה הממשלה לסגור את חדרי הכושר".

גורם בכיר במפלגה אמר מוקדם יותר כי נתניהו יפטר את שאשא ביטון מתפקידה בעקבות דברים שאמרה בתוכנית פגוש את העיתונות, לפיהם ועדת הקורונה תבטל את החלטת הממשלה על סגירת חדרי הכושר מחר, אם לא יוצגו בפניה נתונים מגבים להחלטה. באפשרותה של שאשא ביטון לאשר או לבטל את חלק מההגבלות.

חברת הכנסת אמרה הערב כי כוונתה היא לשרת את העם, ואם תפוטר, תקבל "את זה באהבה". לדבריה, "אני חברה בקואליציה ומכבדת את החלטות הממשלה. חלק מרכזי מעבודת הכנסת הוא לבקר את עבודת הממשלה ואם יש טעויות - צריך לתקן. תפקידי לבחון את הדרך הנכונה ביותר להיאבק בנגיף, לשמור על בריאותם הנפשית והפיזית של האזרחים ולהציל את פרנסתם של רבבות עובדות ועובדים". עוד אמרה שאשא ביטון כי "באתי למטרה אחת, לשרת את עם ישראל. אם אאלץ לשלם בעבור זה מחיר אישי - אקבל את זה באהבה".

עד כה, בליכוד לא פנו ליו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג כדי לדון או להצביע על הדחתה והרוב בקואליציה אינו מובטח להדחתה של שאשא ביטון. בכחול לבן הודיעו כי ייעדרו מההצבעה אך ביהדות התורה ובש"ס סרבו לומר מראש כי יתמכו במהלך כזה בוודאות. אם אף הם ייעדרו, הליכוד צפוי להתקל במכשול קואליציוני סביב ההצבעה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו מציג את תכנית הסיוע למשק 9 ביולי 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
חילוקי דעות בליכוד. נתניהו/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

ביש עתיד מפעילים הערב לחץ על יו"ר ועדת הכנסת גינזבורג כדי שהאחרון לא יכנס את הוועדה בראשותו להדחתה. בחשבון הטוויטר הרשמי של המפלגה נכתב: "טיפ ליו"ר ועדת הכנסת: אתה לא רוצה לקחת חלק בהדחה של שאשא ביטון? פשוט אל תקבע דיון בוועדה שלך - המקום היחיד שבו נקבעים ראשי הוועדות".

בשבוע שעבר נתניהו כבר איים לפטר את שאשא ביטון בעקבות החלטתה לאשר מחדש את פתיחת חדרי הכושר בניגוד לעמדתו ובניגוד להחלטת הממשלה, אך בסופו של דבר הוחלט רק להפעיל נגדה סנקציות משמעתיות. בסוף השבוע הממשלה אישרה מחדש את סגירת חדרי הכושר אך שאשא ביטון שבה על עמדתה כי אם לא יוצגו נתונים שמגבים את ההחלטה, תפעל בוועדה להפוך אותה, וכעת נתניהו מודיע שוב כי יפטר אותה מתפקידה.

מאז עלתה בפעם הראשונה האפשרות כי שאשא ביטון תודח מתפקידה, בכחול לבן שינו את עמדת הסיעה מספר פעמים. ביום שני אחר הצהריים, אחרי שהוועדה ביטלה את החלטת הממשלה לסגור את חדרי הכושר, אמרו גורמים בכחול לבן כי אין להם "סמכות להתנגד להחלטת הליכוד את מי הם מציבים בראשות הוועדה", אולם מאוחר יותר טענו כי ייעדרו מהצבעה כזו אם תתקיים. הערב, כבר הודיע גנץ כי הוא פועל מעשית למנוע את הדחתה, וגורמים במפלגה טענו כי אם בכל זאת הליכוד יביא זאת להצבעה, ישקלו להצביע נגד.

דיון ועדת הקורונה, 13 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
צפויה להתכנס מחר חרף הסערה. אולם ועדת הקורונה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כדי לפטר את שאשא ביטון נתניהו צריך לקבל החלטה בסיעת הליכוד וכן לקבל אישור של ועדת הכנסת שנמצאת בשליטה של כחול לבן, בראשות איתן גינצבורג. בכחול לבן אמרו בשבוע שעבר על האיומים להדחת שאשא ביטון כי אם תתקיים הצבעה בנושא בוועדת הכנסת לא יקחו בה חלק.

בנוסף, שאשא ביטון חברה בסיעה עצמאית, כולנו, שהתאחדה עם הליכוד אחרי בחירות אפריל 2019. המשמעות היא שיש ביכולתה להתפלג מהליכוד במידה ותרצה ולפעול בכנסת כסיעת יחיד מבלי שיוטלו עליה סנקציות.

ח"כ גדעון סער (הליכוד) יצא להגנתה של שאשא ביטון, ואמר כי ‏האיומים עליה מיותרים. "היא אינה שואלת את השאלות לבדה. יש ויכוח עקרוני וחשוב האם נתוני התחלואה מצדיקים את החרפת הפגיעה בכלכלה ובפרנסה", אמר סער. "ויכוח זה לא יוכרע באיומים. יש להציג נתונים, ככל שיש כאלה, ולשכנע את הכנסת ואת הציבור. הממשלה מכהנת מכח אמון הכנסת, ולא להיפך".

"הכנסת אינה חותמת גומי"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, צייץ בתגובה לכוונה לפטר את יו"ר ועדת הקורונה: "‏אדוני ראש הממשלה, ‎אולי שכחת אבל תפקידה של הכנסת לפקח על עבודת הממשלה ולא להיות חותמת גומי".

ח"כ יוליה מלינובסקי ממפלגתו של ליברמן, החברה בוועדת הקורונה, תקפה את ראש הממשלה על כוונתו לפטר את שאשא ביטון. "אם מדיחים יו"ר ועדה בכנסת בגלל עבודתו המקצועית - זה מראה שראש הממשלה מפחד מהביקורת ושהוא הפך לדיקטטור במלוא המילה", אמרה מלינובסקי. "אדוני הדיקטטור ‎נתניהו אם אתה חושב שזה ילך לך בקלות, אתה טועה".

ביום שני עימות פרץ בוועדת הקורונה בין יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר לבין שאשא ביטון, על רקע אותה תמיכה בפתיחת חדרי הכושר. זוהר תקף את יו"ר הוועדה על החלטת הוועדה לפתוח את המכונים ואמר לה ש"זו התנהלות חסרת אחריות". הוא אמר, "עזבו את הפופוליזם, מישהו פה יודע מה הם הנתונים? אני אומר לך יפעת, ההחלטה שלך היא החלטה גרועה. מהר מאוד תביני שהציבור לא מעריך אותה ואולי כמה בעלי חדרי כושר ימחאו לך כפיים".

קבינט הקורונה יצומצם

גנץ הודיע הערב כי קבינט הקורונה שהוקם עם השבעת הממשלה אך הפסיק לפעול בשבועות האחרונים יצומצם בהסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשבועות האחרונים נתניהו הפסיק לזמן את קבינט הקורונה, שמונה כ-15 שרים, בטענה שהפורום מסרבל את הליך קבלת ההחלטות.

זאת, על רקע קביעה של היועץ המשפטי לממשלה כי חלק מהחלטות קבינט הקורונה צריכות להיות מאושרות במליאת הממשלה על פי חוק. במקום קבינט הקורונה נתניהו כינס בשבוע שעבר פורום התייעצות עם שרים ומומחים, אליו גנץ הוזמן, אך ללא הרכב מחייב או קבוע. כעת גנץ הודיע כי הוא וראש הממשלה הסכימו על צמצום הקבינט וההרכב הסופי שלו מסוכן בהמשך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully