וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון לואיס, מחלוצי תנועת זכויות האזרח בארה"ב, מת בגיל 80

18.7.2020 / 9:28

לואיס היה בן טיפוחיו של מרטין לותר קינג, שהשתתף בצעדה ההיסטורית לוושינגטון ועמד לצדו כשנשא את נאומו "יש לי חלום". הוא כיהן במשך שנים כחבר קונגרס ולפני כחצי שנה הכריז כי הוא סובל מסרטן. פוליטיקאים בכירים בארה"ב ספדו: "אמונתו ואומץ ליבו שינו את האומה שלנו"

רויטרס

(בווידיאו: תולדות חייו של ג'ון לואיס, מחלוצי תנועת זכויות האזרח בארה"ב)

ג'ון לואיס, אחד מחלוצי תנועות זכויות האזרח בארצות הברית וחבר ותיק בבית הנבחרים, הלך אתמול (שישי) לעולמו. לואיס, חבר קונגרס דמוקרטי מאטלנטה שהכריז בחודש דצמבר כי הוא סובל מסרטן מתקדם בלבלב, היה בן 80 במותו.

"הוא אהב את המדינה הזאת כל כך שהוא סיכן את חייו ואת דמו כדי לחיות לפי הבטחותיהם", ספד לו נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה. "לאורך עשורים, הוא לא רק נתן את כל כולו למען המטרה של חופש ושוויון, אלא גם עורר השראה בדורות שהלכו בעקבותיו וניסו לחיות לפי הדוגמה שהוא שימש".

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון ושרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון מסרו בהודעה משותפת כי מדובר ב"אובדן ענק". הם אמרו על לואיס כי הוא "נתן את כל מה שהיה לו כדי לממש את הבטחתה הלא-ממומשת של אמריקה לשוויון וצדק עבור כולם, וליצור מקום שבו נבנה איחוד מושלם יותר יחד".

בנוסף אליהם, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי קראה ללואיס "נפיל בתנועת זכויות אדם שאמונתו ואומץ ליבו שינו את האומה שלנו".

חבר הקונגרס ג'ון לואיס, אחד מחלוצי תנועת זכויות האזרח, בוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה ב-26 ביולי 2016. רויטרס
"הקדיש את חייו לקידום השוויון והחופש". לואיס/רויטרס

לואיס היה בן טיפוחיו של מרטין לותר קינג, שפגש אותו אחרי שלואיס כתב לו כשהיה בן 18 בלבד. הוא היה הדובר האחרון שנותר מהצעדה שהתקיימה במרץ 1963 לוושינגטון, ועמד לצדו של קינג כשהוא נשא את נאומו המפורסם, "יש לי חלום".

לואיס המשיך במאבק למען זכויות אזרח וזכויות אדם כל חייו, ועודד אחרים עם קריאתו ליצור "צרות טובות". בשנת 2016, לואיס הוביל מהלך בבית הנבחרים כדי לדרוש הצבעה על פיקוח על כלי נשק.

עוד בוואלה!

שופטת העליון בארה"ב רות ביידר גינזבורג: "חליתי שוב בסרטן"

לכתבה המלאה
תהלוכה במריון בהובלתו של מרטין לותר קינג  (באמצע) לכבודו של ג'ימי לי ג'קסון לאחר שנורה במסגרת מחאה ובהשתתפות ג'ון לואיס (משמאל) 3 במרץ 1965. AP
לואיס/AP

הופעתו הציבורית האחרונה התרחשה בחודש שעבר, במהלך המחאות למען צדק עבור השחורים בארצות הברית. כשהוא משתמש במקל הליכה, לואיס הלך עם ראשת עיריית וושינגטון מיוריאל באוזר ברחוב הסמוך לבית הלבן, ששמו שונה על ידה ל"חיי שחורים חשובים".

גם הרפובליקנים הביעו צער על מותו של לואיס. מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מק'קונל, אמר כי ללואיס יש מקום "בקרב הענקים בהיסטוריה האמריקנית", עוד לפני שנבחר לקונגרס. "הסנאט והאומה מתאבלים על אובדן חבר הקונגרס ג'ון לואיס, מנהיג פורץ דרך בתחום זכויות האזרח שהקדיש את חייב למאבק בגזענות, לקידום שוויון זכויות ולהבאת המדינה להתאמה רבה יותר לערכי היסוד שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully