וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות הבחירות בפולין: הנשיא הלאומני ניצח בפער קטן את ראש עיריית ורשה

מספירה של כמעט כלל הקולות עולה כי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון, קיבל 51%, לעומת יריבו הליברלי צ'אסקובסקי שזכה בכ-49%. שיעור ההצבעה היה גבוה במיוחד, והתוצאות ישפיעו על היחסים עם אירופה. "אני מודה לכולם", אמר הנשיא. האופוזיציה: בודקים טענות לאי-סדרים

צילום: רויטרס

(בווידאו: תוצאות סופיות בבחירות בפולין: ניצחון לנשיא הלאומני אנדז'יי דודה)

נשיא פולין אנדז'יי דודה ניצח בפער קטן את יריבו בבחירות הצמודות - כך עולה הבוקר (שני) מספירה של כ-99% מהקולות במדינה. לפי התוצאות הכמעט סופיות, דודה הגדיל במעט את הפער והוא מוביל עם כ-51%, בעוד שיריבו, ראש עיריית ורשה הליברלי ממפלגת האופוזיציה המרכזית, רפאל צ'אסקובסקי, עם כ-49%.

הפולנים פקדו את הקלפיות במספרי שיא, עם אחוז הצבעה של 68.12%. בוועדת הבחירות הלאומית אמרו כי הם אינם בטוחים מתי יכריזו רשמית על התוצאות הסופיות בחלק מהקלפיות, כולל כאלה שהוצבו מעבר לים.

דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון הלאומנית, אמר לתומכיו אחרי הכרזת תוצאות המדגמים: "אני רוצה להודות לכל מי שהצביע עבורי, כולל למי שביקר אותי". בפארק הסמוך לעיר העתיקה של ורשה, הביע ראש העיר תקווה למהפך. "כל מה שאנחנו צריכים זה לספור קולות. זה יהיה לילה מתוח, אבל אני בטוח שעם ספירת הקולות, אנחנו ננצח", אמר.

בחירות בפולין, שיא פולין אנדז'יי דודה בכנס פעילים, 12 יולי 2020. רויטרס
דודה בכנס פעילים בפולטוסק לאחר הבחירות, הערב/רויטרס

באופוזיציה הודיעו מוקדם יותר כי הם בודקים את מה הגדירו כ"אי-סדרים" בהצבעה. "אנחנו אוספים מידע וסימנים לחריגות ואנחנו עדיין מדברים רק על קלפיות ועל אחוז מסוים מהתוצאות שאין לנו את התמונה המלאה לגביו", אמר חבר הפרלמנט הפולני תומאש סימוניאק לרויטרס.

במפלגת החוק והצדק ובמשרד החוץ הפולני לא הגיבו. יו"ר ועדת הבחירות סילווסטר מרציניאק אמר במסיבת עיתונאים כי "היום, או לכל המאוחר מחר, נוכל להצביע על היקף התלונות האלה".

בחירות גורליות למפלגת השלטון

בחירתו מחדש של דודה היא קריטית עבור מפלגת השלטון, הרוצה להעמיק את הרפורמות במערכת המשפט. באיחוד האירופי רואים בכך פגיעה בהפרדת הרשויות ופוליטיזציה של בתי המשפט. לנשיא יש זכות וטו, וראש עיריית ורשה אמר כי הוא יעצור חוקים שעלולים לפגוע בדמוקרטיה. בבריסל עוקבים מקרוב אחרי התוצאות, שיעצבו את היחסים עם ורשה בשנים הקרובות.

דודה, קתולי אדוק, מציג את עצמו כמגן הערכים הנוצריים של פולין וכמי שישמור על תכנית המענקים החברתיים הנדיבה שהשפיעה על חייהם של רבים, במיוחד באזורי הכפר העניים בפולין, המדינה הקומוניסטית לשעבר הגדולה ביותר באיחוד האירופי.

מתנגדיו של דודה האשימו אותו בהומופוביה ובאנטישמיות לאורך הקמפיין, כשאמר ש"האידיאולוגיה" הלהט"בית גרועה מזו הקומוניסטית, בעוד שהערוץ הממלכתי, שופר של הממשלה, נגע בנושא הרגיש של פיצוי יהודים על החרמת נכסיהם בשואה כדי לתקוף את מועמד האופוזיציה.

בחירות בפולין, ראש עיריית ורשה רפאל צ'אסקובסקי בכנס פעילים, 12 יולי 2020. רויטרס
מבטיח לאחד את האומה המפולגת. רפאל צ'אסקובסקי בכנס פעילים בוורשה, הערב/רויטרס

הלילה, הוא הציע התנצלות. "אם מישהו נפגע ממה שעשיתי או אמרתי במהלך חמש השנים האחרונות, ולא רק במהלך הקמפיין, אנא קבלו את ההתנצלות שלי", אמר הנשיא בן ה-48 לתומכיו בפולטסוק, עיירה קטנה מצפון לבירה. במהלך הקמפיין, דודה הבטיח להקים מיזמי תשתיות גדולים, שלדבריו יצרו משרות חדשות ויחזקו את האוטונומיה של המדינה ואת מעמדה הבינלאומי. את יריבו האשים בכך שישרת אינטרסים זרים ולא את אלו של פולין.

צ'אסקובסקי הפך למטרה עבור השמרנים הדתיים בשל תמיכתו בזכויות הקהילה הגאה, לאחר שהשתתף במצעדי גאווה והתחייב להכניס שיעורי חינוך מיני בבתי הספר בוורשה. כך, למשל, ביום שבת, הזהיר הארכיבישוף של קרקוב כי פולין עומדת בפני "סכנה קטלנית" מאידיאולוגיות המבקשות לערער על מבנה המשפחה המסורתי ולהשחית את הנוער.

ראש עיריית ורשה הבטיח במהלך הקמפיין שהוא רוצה לראות פולין פתוחה וסובלנית יותר, ומתח ביקורת על הרטוריקה של המפלגה השלטת. הוא הבטיח לבטל את ערוץ החדשות הממלכתי TVP Info אם ייבחר. עם זאת, בעוד שהוא הבטיח לבלום את הרפורמות המשפטיות של מפלגת השלטון ולגנות התקפות על מיעוטים, צ'אסקובסקי הדגיש כי ישאיר את תכניות הרווחה הפופולריות שלה על כנן ולא יבקש להעלות את גיל הפרישה.

אישה מצביעה בקלפי בוורשה בבחירות בפולין ב-12 ביולי 2020. רויטרס
שיעור הצבעה שובר שיאים. אישה מצביעה בקלפי בוורשה, אתמול/רויטרס

צ'אסקובסקי מנסה להציג את עצמו כמי שיכול לאחד אומה מפולגת, אך מומחים רבים אומרים שאם היה מנצח, זה היה מבשר על תחילתו של סכסוך מר בין הפרלמנט הנשלט על ידי הימין לבין הארמון.

"בפוליטיקה, צריך שיהיו לך יריבים, ולא אויבים", אמר הלילה. "הם חשבו שהם בשליטה מלאה, אבל היום יש להם פחד בעיניים".

ניצחון של דודה, שהיה פייבוריט ברור לפני הבחירות, וזכייתו בכהונה נוספת בת חמש שנים יאפשרו למפלגת "חוק וצדק" (PiS) השלטת למשול ללא מצרים במשך שלוש שנים, עד הבחירות הבאות לפרלמנט ב-2023. אם היה מפסיד, הרוב השברירי המאפשר את קיום הממשלה היה מתערער, והמדינה הייתה עלולה להיכנס לתקופה של חוסר יציבות פוליטית בזמן שהיא מתמודדת עם נזקי המשבר הכלכלי ממגיפת הקורונה.

לפני שמפלגת "חוק וצדק" ודודה ניצחו ב-2015, פולין הייתה אחת המדינות הפרו-אירופיות ביותר בגוש המזרחי לשעבר. עם זאת, היא הפכה למבודדת יותר ויותר בשנים האחרונות, לאור מחלוקות הנוגעות לשינויי האקלים והגירה, בנוסף לנורמות הדמוקרטיות.

(עדכון ראשון: 22:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully