וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב צמוד בפולין: הנשיא הלאומני מול ראש עיריית ורשה הפרוגרסיבי

28.6.2020 / 10:15

אחרי דחיה של שבעה שבועות בשל הקורונה, האזרחים יכריעו אם להעניק לדודה מנדט נוסף לטובת הגנה מפני "האידאולוגיה הלהט"בית" והמשך שיתוף הפעולה עם הממשלה הפופוליסטית. מולו ניצב ראש העיר הליברלי טרז'סקוואסקי, שאם ינצח, עשוי להביא לשיפור היחסים בין ורשה לבריסל

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

אזרחי פולין יצביעו היום (ראשון) בבחירות לנשיאות, שצפויות להיות צמודות ועשויות לעצב מחדש את היחסים המתוחים בין ורשה לאיחוד האירופי. הנשיא המכהן אנדז'יי דודה, בעל בריתה של מפלגת השלטון הלאומנית "חוק וצדק", הבטיח לשמור על האג'נדה הכלכלית שלה, הכוללת הוצאות ציבוריות נדיבות, וכן על "ערכי המשפחה" במדינה הקתולית.

"אנחנו לא נהנהים מאותה רמת חיים כמו במערב אירופה, וזה מה שארצה להשיג", הצהיר דודה בעצרת ביום שישי בדרום-מערב המדינה, באחד האירועים האחרונים שלו בקמפיין. הבחירות נדחו בשבעה שבועות בשל התפרצות נגיף הקורונה. דודה, בן 48 דוחה חלק מהשפעות מערביות על המדינה, כמו תכניות לחינוך מיני שלדבריו עשויות לקדם את ה"אידאולוגיה הלהט"בית". במהלך הקמפיין, הוא כינה אותה גרועה מהקומוניזם.

נשיא פולין אנדז'יי דודה בכינוס בחירות, 9 ביוני 2020. רויטרס
דוחה "אידאולוגיה להט"בית". דודה/רויטרס

יריבו המרכזי הוא ראש עיריית ורשה רפאל טרז'סקוואסקי, בן 48, שמציב אלטרנטיבה פרוגרסיבית. הוא מבטיח להוציא את פולין מהבידוד באיחוד האירופי אחרי חמש שנות עימות בין הממשלה לבין בריסל.

מאז עליית "חוק וצדק" לשלטון בשנת 2015, הנציבות האירופית, פתחה במהלך משפטי חסר תקדים נגד ורשה בעקבות האשמות בכך שהיא מערערת את הנורמות הדמוקרטיות על ידי פוליטיזציה של בתי המשפט.

ראש עיריית וורשה, רפאל טרז'סקוואסקי, המתמודד לנשיאות פולין, בבחירות  בצל הקורונה, ורשה, 26 ביוני 2020. רויטרס
אלטרנטיבה פרוגרסיבית. טרז'סקוואסקי/רויטרס

כראש העיר, הוא הציע להכניס לבתי הספר תכניות לחינוך מיני בהתאמה להמלצות ארגון הבריאות העולמי, מהלך שלטענת הממשלה נועד להחדיר מיניות לילדים.

הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 וייסגרו ב-22:00, ולאחר מכן יפורסמו מדגמים. אם אף מועמד לא יזכה ביותר מ-50% מהקולות, שני המקומות הראשונים יתמודדו בסיבוב שני ב-12 ביולי. מאז חצות שבין שישי לשבת, פולין נכנסה ל"דממת בחירות" האוסרת על דיון בסקרים ובקמפיין.

בחירות לנשיאות פולין, בצל הקורונה, ורשה, 28 ביוני 2020. AP
עשויות לעצב מחדש את היחסים עם האיחוד האירופי. הבחירות בפולין, היום/AP

נשיאת פולין נושא באחריות מסוימת בתחום הביטחון ומדיניות החוץ, וכן יש לו זכות להטיל וטו על חקיקה. אם דודה, שנפגש בשבוע שעבר עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, לא יצליח להבטיח מנדט נוסף של חמש שנים, מחליפו יוכל להקשות על הממשלה לההמשיך ברפורמות המשפטיות שלך, באמצעות וטו על חוקים או בסירוב למנות שופטים. במקרה כזה, הקואליציה השברירית עשויה להפוך לממשלת מיעוט ועשויות להתקיים בחירות מוקדמות לפרלמנט.

תשעה מועמדים נוספים מתמודדים על תפקיד נשיא פולין, בהם מועמד השמאל רוברט ביידרון - הפוליטיקאי הבכיר הראשון במדינה שיצא מהארון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully