וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

‏היועמ"ש לבג"ץ: יש לבטל את החסינות שהעניקה ועדת הכנסת לח"כ כץ

8.7.2020 / 20:16

מנדלבליט העביר לבית המשפט את עמדתו בנוגע לחסינות שהוענקה לשר לשעבר, במסגרת עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון. בעמדתו כתב כי החסינות "נתקבלה בחוסר סמכות ובחריגה מסמכות, וכן מחמת חוסר סבירות קיצוני". מקורבים לכץ תקפו את חוות הדעת: "סטירה לסמכות הכנסת"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר היום (רביעי) לבג"ץ את עמדתו בנוגע לחסינות שהוענקה לח"כ חיים כץ, וקבע כי יש לבטל את חסינותו של השר לשעבר. זאת, במסגרת עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד החלטת החסינות.

מנדלבליט השיב כי עמדתו היא "כי החלטת מליאת הכנסת ה-22 להעניק לחה"כ כץ חסינות, כמו גם המלצת ועדת הכנסת, הן בטלות וחסרות תוקף, ולחלופין יש להורות על ביטולן. זאת מהטעם שנתקבלו בחוסר סמכות ובחריגה מסמכות, וכן מחמת חוסר סבירות קיצוני".

דיון במליאת הכנסת - הצעת ועדת הכנסת לחסינות לחיים כץ, כנסת, ירושלים, 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
היועמ"ש מתנגד לחסינותו. ח"כ כץ/ראובן קסטרו

השר לשעבר כץ הואשם במרמה והפרת אמונים בפרשת המניות, בשל חוק שקידם לבקשת יועצו הפיננסי, איש שוק ההון מוטי בן ארי - מומחה בניהול תיקי השקעות ששימש יועץ לקבוצת "אקוויטל", חברת החזקות ציבורית דומיננטית במשק.

החלטת הכנסת ה-22 תקפה רק לאותה כנסת, שפוזרה מאז, ולכן היועמ"ש יכול לבקש להגיש את כתב האישום מחדש. עם זאת, בתגובה נכתב כי מנדלבליט סבור "כי במישור המהותי הליך זה יתייחס לאותו כתב אישום ויעורר אותן השאלות בסוגיית החסינות, משמדובר לראשונה באישום הנוגע להתנהלות חברי הכנסת בהליך חקיקה וכמי שמקדמים חקיקה".

"לפיכך", כתב המנדלבליט, "מבוקש כי בית המשפט הנכבד יאמר את דברו על אודות ההחלטה דנן, על מנת להעמיד לפני ועדת הכנסת בכנסת ה-23 קווים מנחים לקיום הדיון המחודש ואמות מידה להכרעה אשר יהלמו את תכלית החסינות וההלכות בנושא, נוכח השאלות היסודיות שהתעוררו בהליך קבלת ההחלטה דנן".

עוד בוואלה!

"ניצל את מעמדו בוועד לשוחד": אישומים בכפוף לשימוע בפרשת התעשייה האווירית

לכתבה המלאה
היועמ"ש, אביחי מנדלבליט באירוע הוקרה לשופט יעקב טירקל באוניברסיטת בר אילן 4 במרץ 2020. -, אתר רשמי
"החלטת המליאה להעניק לכץ חסינות בטלה וחסרת תוקף". היועמ"ש מנדלבליט/אתר רשמי, -

מקורבים לכץ תקפו את חוות הדעת של מנדלבליט, וטענו כי היא מבטלת את סמכות הכנסת. "אם חסינות חברי הכנסת לא תקפה על פעולות שמיטיבות עם הציבור יש לבטל לגמרי את חוק החסינות. חיים כץ פעל במסגרת עבודתו, במטרה למנוע תספורות שביצעו בעלי הון בכספי החסכון של אזרחי ישראל". לדבריהם, "כתב האישום נולד מחוסר הבנה בעבודת המחוקק. הטענה שלחברי הכנסת אין סמכות להעניק חסינות היא סטירה לסמכות הכנסת".

לעומתם, בתנועה לאיכות השלטון בירכו על תגובתו של מנדלבליט. "עמדתו החדה והנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה, ומקווים שבית המשפט הנכבד יאמץ את העתירה של התנועה ואת עמדת היועמ"ש במלואן. עבירות חמורות מתחום טוהר המידות וניגוד העניינים, שנעשו תוך שימוש במעמד חבר הכנסת, הן לא עבירות שהכנסת יכולה להכשיר בחסות רוב קואליציוני. אוי ואבוי לנו אם הכנסת תהפוך את עצמה לעיר מקלט בה יכולים להסתתר אלו המבקשים לחמוק מאימת החוק", מסרו.

מ"משמר הדמוקרטיה הישראלית", שעתר גם הוא נגד החלטת החסינות לכץ, נמסר כי "טוב עשה היועץ המשפטי לממשלה שקיבל את כל טענותינו בעניין החלטת הכנסת להעניק חסינות לח"כ חיים כץ. החלטת הכנסת הקודמת הייתה בלתי חוקית, ועל בית המשפט לקבוע שהיא בטלה ולאפשר את הגשת כתב האישום נגד כץ באופן מיידי לבית המשפט". עוד נמסר כי "משמר הדמוקרטיה ימשיך לעמוד על כך שהחלטות הכנסת והממשלה יהיו בהתאם לדין ולעקרונות היסוד של משטר מתוקן".

(עדכון ראשון: 19:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully