וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ שקד מאתגרת את הקואליציה: הגישה מועמדות לוועדה לבחירת שופטים

8.7.2020 / 21:09

שרת המשפטים לשעבר הגישה את מועמדותה לוועדה, למרות שלפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, סוכם כבר על המועמדים המוסכמים מטעם הכנסת בוועדה - צבי האוזר ואסנת מארק. מאחר ומדובר בהצבעה חשאית, ייתכן ששקד תצליח לאתגר את ההסכמות שהושגו בקואליציה

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: הכנסת הצביעה נגד ההצעה להקמת וועדת בדיקה לניגוד ענייני שופטים, היום)

ח"כ איילת שקד (ימינה) הגישה היום (רביעי) מועמדות לוועדה לבחירת שופטים, לקראת ההצבעה שתתקיים במליאה בשבוע הבא על נציגי הכנסת בוועדה. לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, סוכם כבר על המועמדים המוסכמים מטעם הכנסת בוועדה - צבי האוזר ואסנת מארק, ולכאורה עם משמעת קואליציונית הבחירה שלהם מובטחת.

אולם, מאחר ומדובר בהצבעה חשאית, שקד מבקשת לאתגר את ההסכמות בקואליציה, ברקע המשברים התכופים בין הליכוד וכחול לבן. גם ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תלם) הגישה מועמדות כנציגת האופוזיציה בוועדה, למרות שבמסגרת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן סוכם לוותר על הנוהג של נציג אופוזיציה בוועדה. בנוסף, הגישה שקד מועמדות לוועדה לבחירת דיינים, בה חברים שני ח"כים כשאחת מהן לפחות צריכה להיות אישה, אליה הגישו גם ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) וח"כ מרב מיכאלי (העבודה) את מועמדותם.

סיעת ימינה כבר הצליחה היום לערער את הקואליציה, כשהעלתה הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט העליון. מליאת הכנסת אמנם הפילה את ההצעה, ברוב של 54 מתנגדים מול 43 תומכים, אך ההצעה גררה משבר בקואליציה.

איילת שקד, אחמד טיבי, יריב לוין ומאיר כהן בדיון במליאת הכנסת, 8 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ איילת שקד, עם ח"כ טיבי, ח"כ לוין וח"כ כהן במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כחול לבן התנגדה נחרצות למהלך, בעוד יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הצהיר שהליכוד יצביע בעד ההצעה, שאותה העלה ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה. בכחול לבן טענו כי מדובר בהפרה של ההסכם הקואליציוני ושמשמעות ההחלטה היא בחירות. הם הוסיפו כי מדובר ב"הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה".

זמן קצר לפני החלטת הליכוד לתמוך במהלך, ראש הממשלה נתניהו כינס בלשכתו בכנסת את יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר הקואליציה זוהר ויו"ר דגל התורה משה גפני. לפי גורם פוליטי, בפגישה עברו הנוכחים על ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, "וכשראו שאין בו כל סעיף שאוסר הקמת ועדת חקירה על שופטים", החליטו לאפשר את התמיכה בכך במליאה.

לפי החוק, נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים נבחרים בהצבעה החשאית, אך המשמעת שתוטל על הקואליציה מבטיחה לשני המועמדים המוסכמים רוב. במו"מ הקואליציוני, נתניהו התעקש מאוד על הנושא של בחירת הנציגים בוועדה למינוי שופטים ועל זהותה של מארק כנציגת הליכוד בוועדה.

עוד בוואלה!

הכנסת הצביעה נגד הקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטי העליון

לכתבה המלאה

במקביל, נסגרו רשימות המועמדים גם לוועדות לבחירת קאדים וקאדים מד'הב. לוועדה לבחירת קאדים, בה חברים שלושה נציגים, לפחות שניים מהם מוסלמים, הציעו את מועמדותם ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת), ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) וח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת). לוועדת המינויים לקאדים מד'הב, המכילה שני נציגים מהעדה הדרוזית, הגיש מועמדות חבר כנסת אחד בלבד - חמד עמאר (ישראל ביתנו).

בשבוע שעבר הגישה השרה לענייני התיישבות ציפי חוטובלי את התפטרותה מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי, כדי שאסנת מארק, המשובצת במקום ה-38 ברשימת הליכוד המיועדת להתמנות לוועדה לבחירת שופטים, תושבע כח"כית ותספיק להירשם כמועמדת לוועדה לבחירת שופטים עד הדדליין.

חוטובלי מונתה כשרה לשלושה חודשים עד למינויה לשגרירה בלונדון באוגוסט. היא תמשיך לכהן כחברה בממשלה אבל מתפטרת כבר עכשיו מהכנסת לבקשת נתניהו.

(עדכון ראשון: 18:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully