וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על הסגר בביתר עילית: "אם היו מוציאים את החולים - היה סוף להדבקה"

זמן קצר לאחר כניסת הסגר לתוקף, בעיר הראשונה שהוכרזה כולה כ"אזור מוגבל" בגל השני מביעים אי אמון במערכת וטענו לאפליית המגזר החרדי. "הסגר עצמו גורם להדבקה גדולה, הבתים הופכים למדגרות". ראש המל"ל לשרים: לשקול הגבלות נוספות למניעת התקהלויות

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

זמן קצר לאחר שהסגר אותו אישרה ועדת השרים נכנס היום (רביעי) לתוקפו, בביתר עילית מותחים ביקורת על ההחלטה, חרף העלייה בנתוני התחלואה. "הכי קל לסגור עיר חרדית", זעקו התושבים. "זו אפלייה לשמה" ציינו, תוך שהם לא חוסכים ביקורת מהממשלה וממשרד הבריאות בפרט על ההתנהלות במשבר.

הסגר נכנס לתוקפו ב-13:00. אולם בביתר עילית, העיר הראשונה שהפכה כולה ל'אזור מוגבל' במסגרת הגל השני, טוענים שזהו צעד לא מידתי, לא הוגן, שננקט מאוחר מדי נוכח העלייה במספר המאובחנים. "אם היו מוציאים את החולים בזמן מהעיר, לא הייתה תחלואה כל כך גבוהה", הסביר יהודה עוביידי, ממלא מקום ראש העיר. "הדבר היחידי שגורם לתחלואה לעלות פה הוא הצפיפות בבתים ברגע שיש חולה אחד במשפחה אז הוא מדביק עשרה אנשים. במקום שידאגו לפינוי חולים אז כל בית הופך להיות מדגרה של קורונה".

החלת הסגר בעקבות תחלואת הקורונה בעיר 8 ביולי 2020 (ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"אם לא היינו חרדים לא היו סוגרים". ביתר עילית, היום/ראובן קסטרו

ההודעה על החלטת ועדת השרים לענייני אזור מוגבל התקבלה אמש סמוך לשעה 23:00, כשרבים מתושבים כבר היו במיטותיהם. אך את זעמו של של ראש העיר מאיר רובינשטיין ניתן היה לשמוע עד למשרדי הממשלה בירושלים. הוא דרש לבטל את הסגר, מאחר שההחלטה התקבלה ללא כל התייעצות. "הודעה שיוצאת בשעה כזאת היא חרפה", כתב במכתבו לשר הבריאות. "התושבים יתעוררו מחר מבלי שנערכו לכך". תוך זמן קצר הוחלט לדחות את הסגר ל-13:00.

עוביידי מצדו לא מסתפק בביקורת על ניהול המשבר. הוא סבור כי תושבי העיר מופלים לרעה ביחס לערים אחרות. "בגלל שראש העיר לא חבר מרכז ליכוד אז פה אפשר לעשות סגר?", תהה. "יש ערים עם אותה כמות תחלואה. יש הרבה עובדים מהעיר שלא רוצים שיבואו לעבוד בערים אחרות. אבל הכי קל להחריג את החרדים, כי האווירה ברחוב ובתקשורת היא 'הכה בחרדים והצל את עצמך'".

תושב ביתר עילית, חונה דייטש לאחר החלת הסגר על ביתר עילית 8 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"איפה פיקוד העורף היום?", דייטש/ראובן קסטרו

גם חונה דייטש, עסקן פוליטי בעיר, סבור שההחלטות מתקבלות מהר יותר כשמדובר בחרדים. "אם לא היינו חרדים - לא היו סוגרים ככה", אמר. הוא מספר על תחושות קשות, בלבול וחוסר אונים אצל התושבים. "גם בתל אביב יש תחלואה גבוהה אבל שם אף אחד לא חושב אפילו להטיל סגר", אמר. "אני חש את השנאה, וזה קרה מתוכה. אנחנו מתחננים להוציא את החולים למלוניות אבל אין עם מי לדבר. מחממים את הכיסאות במשרדים".

"בעבר פינו למלוניות ונתנו אוכל לבתים, אבל איפה פיקוד העורף היום?", המשיך דייטש. "איפה נעלמו כולם? משפחות יושבות בבית של 6-5 נפשות שכולם חולים מאומתים. מתחננים להתפנות מהעיר ומדברים פה לקירות. הקופה אישרה. אבל המל"ל והמשל"ט מעבירים את התיקים אחד לשני וכולם יושבים בבית עם ידיים מסוגרות. אין פתרון כשיושבים בבית - הסגר גורם להדבקה יותר ממה שחושבים".

תושב ביתר עלית, איתן כהן לאחר החלת הסגר על ביתר עילית 8 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"לסגור את העיר". איתן כהן ביציאה מביתר עילית/אתר רשמי, -

איתן כהן, תושב העיר, סגר את עסקיו בירושלים והעבירם לביתר עילית, לאחר שבעקבות משבר הקורונה לא הלך לעבודה במשך חודשיים. "מה שקורה כאן זו שערורייה אחת גדולה", הצהיר בעודו חולף בשער בכניסה לעיר עם מכוניתו. בניגוד לקודמיו, הוא סבור שאת התחלואה יש לפתור בדרך אחרת: "צריך להוציא מפה את כל החולים ואז לסגור אותה לחלוטין".

תושבת אחרת תקפה בחריפות על הבלבול הרב השורר בעיר מאז הוכרז הסגר. " "שמישהו יעשה סדר במדינה הזאת", אמרה. "עוברים פה על יסוד זכות חוק האדם וחירותו - איזו סמכות יש להם לעשות את זה? זאת בושה וחרפה למדינה ואנחנו רותחים". זה בגלל שאנחנו חרדים? אז היד קלה על ההדק? נראה אם אצל ביבי ברחוב שלו היו עושים כזה דבר".

החלת הסגר בעקבות תחלואת הקורונה בעיר 8 ביולי 2020 (ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"התושבים יתעוררו בלי שנערכו". ביתר עילית, היום/ראובן קסטרו

"יידרשו צעדים נוספים"

בתוך כך, ראש המל"ל מאיר בן שבת שלח היום מכתב לשרי הממשלה בו הוא מבקש לבחון צעדים נוספים למניעת התקהלויות במרחב הציבורי. "תכלית מאמצנו היא להביא להכלת המגיפה באופן שיאפשר פעילות מרבית של המשק והמרחב הציבורי ומענה הולם לאתגרי הבריאות". כתב בן שבת במכתב.

היעד הקונקרטי עליו מצביע בן שבת במכתבו הוא הורדת מספק הנדבקים ביום למאה, ושימור רמה זו לאורך זמן גם לאחר שיוסרו ההגבלות. עוד הוסיף כי ייתכן שהצעדים האחרונים לא יהיו מספיקים כדי להגיע ליד המבוקש ולכן נדרשים צעדים נוספים. הוא אף ביקש מכל שר בתחומו להגיש הצעות לצעדים מידיים למניעת התקהלויות - עד 20 בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully