וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש דחה את העתירה נגד הבנייה באתר הקבורה המוסלמי ביפו; העבודות יחודשו

7.7.2020 / 14:25

בית המשפט המחוזי בת"א דחה את עתירת המועצה האיסלאמית נגד בניית מעון לדרי רחוב בשטח בו נמצאים שרידי בית הקברות העתיק, והעבודות יתחדשו מיידית. עוד נקבע שהעותרת תשלם 7,500 שקלים הן לעירייה והן לקרן ת"א, בגין הוצאות המשפט. "פסק הדין מתבסס על עובדות מוטעות"

צילום: יאפא 48, דוברות משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה היום (שלישי) את עתירת המועצה האיסלאמית נגד עבודות בניית מעון לדרי רחוב בשטח בו נמצאים שרידי בית הקברות "אל-אסעאף" ביפו. השופטת שדנה בעתירה, לימור ביבי, ביטלה את צו הביניים, והעבודות יוכלו להתחדש באופן מידי. עוד נקבע כי המועצה האיסלאמית תשלם לעיריית תל אביב-יפו ולקרן תל אביב לפיתוח 7,500 שקלים בגין הוצאות המשפט, כל אחת.

העתירה הוגשה בטענה כי העבודות במקום הופסקו לפני יותר משנה. במקרה כזה, על פי תקנות התכנון והבנייה, ההיתר מבוטל. עם זאת, השופטת ביבי קבעה כי המשיבות - עיריית תל אביב וקרן תל אביב לפיתוח - הצליחו להוכיח כי "לא חלף פרק זמן של שנה בו הופסקו העבודות, ובהתאמה לכך - ההיתר לא פקע".

מפגינים ביפו נגד פינוי שרידי בית הקברות המוסלמי בעיר, 17 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
ההפגנות ביפו נגד פינוי בית הקברות העתיק/דוברות משטרת ישראל

עיריית תל אביב-יפו בירכה על החלטת בית המשפט. "זהו פרויקט חברתי חשוב, שמטרתו מתן מענה שיקומי למאות דרי רחוב", נמסר. "בית המשפט דחה את העתירה וקבע כי היתר הבניה בתוקף וניתן להמשיך את העבודות כסדרן". ראש העיר, רון חולדאי, הוסיף: "החלטת בית המשפט מוכיחה כי העירייה עבדה ועובדת ברגישות ועל פי החוק".

מנגד, עו"ד רמזי קטילאת מהמועצה האיסלאמית, אמר כי החלטת בית המשפט בלתי מוצדקת. "ההחלטה מתבססת על עובדות להן טוענת העירייה, שסותרות את מה שקורה בשטח. פסק הדין שמתבסס על עובדות מוטעות, ממשיך את שרשרת ההחלטות הבלתי מוצדקות של בית המשפט ביחס לעבודות האלה והפרויקט שעומד במרכזן, תוך פגיעה קשה ברגשות הציבור המוסלמי ובשלטון החוק", מסר.

לדבריו, "העבודות הופסקו לפני יותר משנה, ולפי ההיתר שהעירייה העניקה לעצמה כדי לקיים את העבודות, אם חולפת שנה מבלי שמתבצעות עבודות - אז הההיתר בטל וזה מצדיק את בדיקתן המחודשת". עוד ציין עו"ד קטילאת כי "זאת המחלוקת שעמדה בבסיס העתירה. בית המשפט טען שרצף העבודות לא נקטע לאורך שנה שלמה, ומכאן ההחלטה. להבנתנו, במשך כשנתיים לא עבדו שם. לצערי, בית המשפט לוקח חלק באשרור הפגיעה ברגשות הדת של המוסלמים, ובפירור מרקם החיים העדין ביפו. אין ספק שהתושבים ימשיכו למחות עד שהעבודות האלו יפסקו".

עימותים בין שוטרים למפגינים ביפו. 10 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
"נמשיך למחות עד שיופסקו העבודות". עימותים בין שוטרים למפגינים ביפו/דוברות משטרת ישראל

כוונת העירייה להקים מבנה לדרי רחוב על שרידי בית הקברות "אל-אסעאף" מהמאה ה-18, הציתה גל מחאות אלימות ביפו בחודש שעבר. במהלך המחאות, המפגינים הציתו פחים וכלי רכב בעיר, וחלקם אף השליכו בקבוק תבערה לעבר מבנה השייך לעירייה, מה שגרם לנזק לאחד המשרדים במקום.

עם החלטת בית המשפט המחוזי על מתן צו מניעה ב-17 ביוני, שהורה על הקפאת העבודות, עשרות מפגינים הגיעו למתחם ביפו כדי לבדוק שהבנייה אכן נעצרה. המחאה פוזרה על ידי שוטרים בעזרת גז מדמיע ורימוני עשן. במהלך הפרות הסדר נעצרו כמה מהמפגינים, לאחר שניסו להיכנס בכוח למתחם המגודר, ואף השליכו אבנים וריססו גז מדמיע על שוטרים.

עימותים בין שוטרים למפגינים ביפו. 10 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
המפגינים הציתו פחים וכלי רכב. המחאות האלימות נגד הבנייה על בית הקברות/דוברות משטרת ישראל

לפני כשנתיים, התגלו במהלך חפירות שבוצעו במקום עצמות אדם. בית העלמין המדובר היה פעיל בימי השלטון העות'מאני, אולם על פי העירייה, ב-1916, בעקבות החלטה שקיבלו השלטונות שנה קודם לכן, הופסקה בו הקבורה מסיבות תברואתיות ועל מנת להסיר חסמים לפיתוח העירוני המואץ של צפון יפו. הגופות פונו לבית הקברות של הכפר סומייל, כיום אזור רחוב אבן גבירול, וב-1934 אף פונו שרידי גופות נוספים שנותרו לאור בקשת הווקף ממשרד הבריאות.

לאחר פינוי בית הקברות הוקם במקום מגרש עבור מועדון הכדורגל המוסלמי של יפו, ובהמשך מחסנים של המכס הבריטי. בשל הרגישות הדתית בעניין, פעולות אלו נעשו בתיאום עם המופתי, חאג' אמין אל-חוסייני. בינואר האחרון קבע בית המשפט כי עיריית תל אביב יכולה להמשיך בפעולות הבנייה, חרף גילוי הקברים. למרות זאת, במועצה האיסלאמית המשיכו במחאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully