וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת הבנייה באתר הקבורה המוסלמי ביפו: ביהמ"ש הורה לעצור את העבודות

בית המשפט המחוזי הוציא צו זמני נגד עבודות העירייה להקמת מבנה לדרי רחוב על שרידי בית קברות מהמאה ה-18. במקביל, המשטרה עצרה כמה מפגינים נגד הפרויקט, שניסו להיכנס בכוח למתחם המגודר כדי לבדוק שהעבודות נעצרו. בעקבות העימותים רחוב בעיר נחסם לתנועה, ונפתח מחדש

צילום: יאפא 48, דוברות משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

בית המשפט המחוזי בתל אביב הורה היום (רביעי) לעצור את העבודות בשטח אתר קבורה מוסלמי ביפו. כוונת העירייה להקים מבנה לדרי רחוב, על שרידי בית הקברות "אל-אסעאף" מהמאה ה-18, הציתה בשבוע האחרון מחאות אלימות.

במקביל למתן צו המניעה על ידי בית המשפט, עשרות מפגינים הגיעו למתחם העבודות ביפו כדי לבדוק שהעבודות אכן נעצרו, כשחלקם קוראים "אללה אכבר". השוטרים במקום החליטו לפזר את המחאה עם גז מדמיע ורימוני עשן.

כמה מהמפגינים נעצרו במהלך הפרות הסדר, לאחר שניסו להיכנס בכוח למתחם המגודר, השליכו אבנים וריססו גז מדמיע על שוטרים. לפי המפגינים, בין העצורים נמנים ארבעה ממנהיגי המחאה.

בעקבות הפרות הסדר, רחוב נחום גולדמן נחסם לתנועת כלי רכב בשני הכיוונים. כוח משטרה הגיע למקום על מנת "להשיב את הסדר על כנו", ופתח אותו מחדש.

מפגינים ביפו נגד פינוי שרידי בית הקברות המוסלמי בעיר, 17 ביוני 2020. יאפא 48, אתר רשמי
ההפגנות ביפו/אתר רשמי, יאפא 48

לפני כשנתיים, התגלו במהלך חפירות שבוצעו במקום עצמות אדם. בית העלמין המדובר היה פעיל בימי השלטון העות'מאני, אולם על פי העירייה, ב-1916, בעקבות החלטה שקיבלו השלטונות שנה קודם לכן, הופסקה בו הקבורה מסיבות תברואתיות ועל מנת להסיר חסמים לפיתוח העירוני המואץ של צפון יפו. הגופות פונו לבית הקברות של הכפר סומייל, כיום אזור רחוב אבן גבירול, וב-1934 אף פונו שרידי גופות נוספים שנותרו לאור בקשת הווקף ממשרד הבריאות.

לאחר פינוי בית הקברות הוקם במקום מגרש עבור מועדון הכדורגל המוסלמי של יפו, ובהמשך מחסנים של המכס הבריטי. בשל הרגישות הדתית בעניין, פעולות אלו נעשו בתיאום עם המופתי, חאג' אמין אל-חוסייני. בינואר האחרון קבע בית המשפט כי עיריית תל אביב יכולה להמשיך בפעולות הבנייה, חרף גילוי הקברים. למרות זאת, במועצה האסלאמית המשיכו במחאה, שהובילה לכמה מעצרים ותקריות אלימות בשבוע האחרון.

עוד בוואלה!

יפו בוערת: "זו תגובה לאלימות שהמשטרה מפגינה כלפינו"

לכתבה המלאה
מפגינים ביפו נגד פינוי שרידי בית הקברות המוסלמי בעיר, 17 ביוני 2020. יאפא 48, אתר רשמי
מעצר המפגינים ביפו, היום/אתר רשמי, יאפא 48
מפגינים ביפו נגד פינוי שרידי בית הקברות המוסלמי בעיר, 17 ביוני 2020. יאפא 48, אתר רשמי
המחאה ביפו/אתר רשמי, יאפא 48

במועצה האסלאמית ביפו טוענים כי העבודות הן "חילול קבריהם של אבותינו". בסוף השבוע, אירעו שורת מקרי הצתות בעיר, שבאחד מהם הושלך בקבוק תבערה לעבר מבנה השייך לעיריית תל אביב. המועצה גינתה את התקריות האלימות, אך אמרה כי הצתות אלה מהוות "תוצאה ישירה לאלימות הקשה שמשטרת ישראל מפגינה כלפי התושבים המוסלמים".

שגרירות ארצות הברית בישראל פרסמה אזהרה לאזרחיה בעקבות ההפגנות האלימות ביפו. בהודעה החריגה שפרסמה השגרירות ביום שבת, נקראו אזרחי ארצות הברית לגלות עירנות ולהימנע מלהתקרב להפגנות ביפו. לרוב השגרירות מוציאה אזהרות רק על ירושלים או הגדה המערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully