וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה ביפו נמשכת: משאית הוצתה, בקבוק תבערה הושלך לעבר מבנה עירייה

13.6.2020 / 13:39

צוותי כבאות והצלה הוזעקו במהלך הלילה למשרד העירייה שהוצת והשתלטו על האש. במקביל, כמה פחים נשרפו ברחבי העיר. האירוע מתרחש ברקע המחאות האלימות שאירעו בעקבות פינוי בית קברות מוסלמי עתיק. עיריית ת"א: "מבצעי המעשים - קומץ שאינו מייצג את רוב התושבים"

צילום: דוברות כבאות והצלה, עריכה: איתי עמרם

שורה של מקרי הצתה אירעו במהלך הלילה (שבת) ביפו, במהלכם הושלך בקבוק תבערה לעבר מבנה השייך לעיריית תל אביב ברחוב צייטלין בעיר. בנוסף, כמה פחים הוצתו ברחובות העיר, ומשאית שנדלקה גרמה נזק למכוניות שחנו סמוך אליה. כוחות כיבוי שהגיעו למשרד העירייה השתלטו על האש. במהלך האירוע, שאירע בסביבות השעה 04:00 לפנות בוקר, נעקר חלון במבנה והושלך בקבוק פלסטיק מלא בדלק אל תוכו.

התקריות האלימות מתרחשות ברקע מחאות ומעשי ונדליזם שאירעו במהלך השבוע בעיר בעקבות זעם תושבים על עיריית תל אביב-יפו, בעקבות כוונתה להקים מבנה לדרי רחוב בעיר, על שטח בו נמצאים שרידיו של בית עלמין "אל-אסעאף" מהמאה ה-18.

עיריית תל אביב גינתה את האירועים ומסרה כי "מבצעי המעשים הם קומץ שאינו מייצג את רוב תושבי יפו, שרוחשים אמון רב לעירייה". בעירייה אמרו כי מעשי האלימות לא ישפיעו על תכניות הבנייה. "נמשיך בבניית מעון לחסרי בית כפי שאישר בית המשפט, ולא נשלים עם פגיעה בעובדי עירייה או רכוש ציבורי. נזכיר כי המגרש שעליו ייבנה המעון אינו בית קברות כבר יותר ממאה שנים, אז פונה בהוראת השלטונות המוסלמים והפך למגרש כדורגל עבור מועדון הכדורגל המוסלמי של יפו".

הצתות ביפו, 13 ביוני 2020. דוברות כב"ה
אחת מזירות ההצתה ביפו, הלילה/דוברות כב"ה

"כוחות משטרה פעלו וממשיכים לפעול לאיתור פורעי החוק, אשר לא זו בלבד שפגעו ברכוש ובסמלי שלטון - אלא שבהתנהגותם הבריונית, מפרים את שגרת חיי התושבים, מסכנים חיי אדם ופוגעים ברכוש", מסרה המשטרה.

תושב המתגורר באחד מאזורי ההצתות מתח ביקורת על המשטרה, שלדבריו כושלת במניעת המעשים. "אני מודאג מאוד וסובל מהתופעה הזו כל כמה חודשים בשלש השנים האחרונות. ישנה אוזלת יד מוחלטת של המשטרה בטיפול בתופעה", אמר לוואלה! NEWS. "אחרי זמן מה אחרי ההצתה החלו להגיע ניידות של כחולים ומשמר הגבול בכמות מרשימה. לא היה להם מה לעשות חוץ מלהסתכל על הרכבים הבוערים. מכבי האש הגיעו אחרונים".

תושב העיר הוסיף כי "התופעה הזו של צעירים לבושי שחורים שרוכבים על אופנועים, מגיעים, מציתים ובורחים הינה תופעה מאוד מוכרת לתושבים באזור. משום מה המשטרה לא מצליחה או לא מנסה למגר את התופעה. למיותר לציין שכבר מזמן היה צריך לרשת את יפו במצלמות בדיוק כפי שעשו בסמוך לבית השגריר הצרפתי. אם זה לא היה מרתיע, זה לפחות היה מאפשר לזהות את הפורעים בזמן אמת ולשלוח ולכוון כוחות לשטח".

עוד בוואלה!

"זו רק ההתחלה": פינוי בית קברות מוסלמי עתיק מבעיר את יפו

לכתבה המלאה
נזק שנגרם למבנה של עיריית תל אביב-יפו לאחר שהושלך לעברו בקבוק תבערה, 13 ביוני 2020. דוברות כב"ה
משרד העירייה שהוצת, הלילה/דוברות כב"ה

ביום רביעי נערכו עימותים אלימים בין מפגינים לשוטרים במסגרת ההפגנות. המשטרה עצרה במהלך הערב ארבעה בני אדם, בחשד שהציתו פחים ברחוב יפת ויידו אבנים לעבר שוטרים במקום. מלבד הבערת פחי האשפה, המפגינים חסמו את הכביש בעיר לתנועה. כמו כן, כמה מהמפגינים נחשדו שיידו אבנים לעבר כוחות המשטרה. לילה לפני כן, במהלך המהומות בעיר, ניידת משטרה ואוטובוס של חברת דן נרגמו באבנים, הנהג חולץ ולא היו נפגעים. כמו כן, גם אז הוצתו צמיגים ופחי אשפה.

הצתות ביפו, 13 ביוני 2020. צ, צילום מסך
רכבים פרטיים שהוצתו במהלך הלילה/צילום מסך, צ

המאבק של תושבי העיר הביא את עבד אבו שחאדה, נציג יפו במועצת העיר, להודיע על עזיבתו את הקואליציה במועצה. זאת, לדבריו, במחאה על התנגדות ראש העיר, רון חולדאי, למצוא מתווה פשרה אחר ולמנוע את הריסת בית הקברות. ביום שני החלה העירייה בפעולות לפינוי השרידים מהמקום. במקביל, המועצה האסלאמית בעיר איימה להמשיך במחאות.

מהומות ביפו על רקע פינוי בית עלמין מוסלמי מהמאה ה-18, 11 ביוני 2020. המועצה האסלאמית ביפו, אתר רשמי
בית העלמין המוסלמי/אתר רשמי, המועצה האסלאמית ביפו

לפני כשנתיים התגלו בשטח עצמות אדם במהלך חפירות שבוצעו במקום. בית העלמין המדובר היה פעיל בימי השלטון העות'מאני, אולם על פי העירייה, ב-1916, בעקבות החלטה שקיבלו השלטונות שנה קודם לכן, הופסקה בו הקבורה מסיבות תברואתיות ועל מנת להסיר חסמים לפיתוח העירוני המואץ של צפון יפו. הגופות פונו לבית הקברות של הכפר סומייל, כיום אזור רחוב אבן גבירול, וב-1934 אף פונו שרידי גופות נוספים שנותרו לאור בקשת הווקף ממשרד הבריאות.

(עדכון ראשון: 13:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully