וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו רק ההתחלה": פינוי בית קברות מוסלמי עתיק מבעיר את יפו

המועצה האסלאמית בעיר מתכננת להרחיב את ההפגנות, לקיים דרשות, וכן לערוך תפילת יום שישי המונית בשטח. העירייה החלה השבוע בפינוי שרידי המקום, שננטש בתחילת המאה הקודמת עבור מעון לדרי רחוב, מה שגרר עימותים אלימים. עיריית ת"א: "המתווה שגובש - אושר ע"י בית המשפט"

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: ניר חן

במועצה האסלאמית ביפו מבטיחים היום (חמישי) להמשיך במחאתם נגד עיריית תל אביב-יפו, בעקבות כוונתה להקים מבנה לדרי רחוב בעיר, על שטח בו נמצאים שרידיו של בית עלמין "אל-אסעאף" מהמאה ה-18. לאחר שלושה לילות בהם התעצמו האירועים האלימים לכדי יידוי אבנים לעבר ניידות משטרה ואוטובוסים, והבערת צמיגים ופחי אשפה, במועצה אומרים כי המחאה נמצאת רק בראשית דרכה. "יש לנו עוד המון מה לעשות, אנחנו רק בהתחלה", אמרו במועצה האסלאמית.

כך, הערב צפוי נציג מוועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל לשאת דרשה בקרבת בית העלמין, ומחר תתקיים שם תפילת יום שישי המונית.

כמו כן, עבד אבו שחאדה, נציג יפו במועצת העיר, הודיע על עזיבתו את הקואליציה במועצה במחאה על התנגדות ראש העיר, רון חולדאי, למצוא מתווה פשרה אחר ולמנוע את הריסת בית הקברות. ביום שני החלה העירייה בפעולות לפינוי השרידים מהמקום.

מהומות ביפו על רקע פינוי בית עלמין מוסלמי מהמאה ה-18, 11 ביוני 2020. המועצה האסלאמית ביפו, אתר רשמי
המהומות גלשו לעימותים עם המשטרה. יפו, השבוע/אתר רשמי, המועצה האסלאמית ביפו

לפני כשנתיים התגלו בשטח עצמות אדם במהלך חפירות שבוצעו במקום. בית העלמין המדובר היה פעיל בימי השלטון העות'מאני, אולם על פי העירייה, ב-1916, בעקבות החלטה שקיבלו השלטונות שנה קודם לכן, הופסקה בו הקבורה מסיבות תברואתיות ועל מנת להסיר חסמים לפיתוח העירוני המואץ של צפון יפו. הגופות פונו לבית הקברות של הכפר סומייל, כיום אזור רחוב אבן גבירול, וב-1934 אף פונו שרידי גופות נוספים שנותרו לאור בקשת הווקף ממשרד הבריאות.

לאחר פינוי בית הקברות הוקם במקום מגרש עבור מועדון הכדורגל המוסלמי של יפו, ובהמשך מחסנים של המכס הבריטי. בשל הרגישות הדתית בעניין, פעולות אלו נעשו בתיאום עם המופתי, חאג' אמין אל-חוסייני.

מהומות ביפו על רקע פינוי בית עלמין מוסלמי מהמאה ה-18, 11 ביוני 2020. המועצה האסלאמית ביפו, אתר רשמי
גילוי הקברים ביפו ב-2018/אתר רשמי, המועצה האסלאמית ביפו

בינואר האחרון קבע בית המשפט כי עיריית תל אביב יכולה להמשיך בפעולות הבנייה, חרף גילוי הקברים. למרות זאת, במועצה האסלאמית ממשיכים במחאתם, שהפכה סוערת בלילות האחרונים. אנשיה התאספו סמוך למקום, וקיימו תהלוכות ברחובות יפו תוך קריאות "ברוח ובדם נפדה את אל-אסעאף". הם אף נשאו שלטים עם הכיתוב "חולדאי מחלל קברי מוסלמים".

עם תחילת העבודות ביום שני, בשעה 05:00 בבוקר, הגיעו כוחות משטרה גדולים מלווים בחברת האבטחה של העירייה למקום, כדי לפנות מפגינים מהאזור. "הרחיקו אותנו כמה מאות מטרים וכעבור זמן קצר הגיעו דחפורים והחלו לחפור את כל בית הקברות, למרות שבפסק הדין וגם בעירייה הבטיחו שלא יכניסו דחפורים", אמר טארק אשקר, יו"ר המועצה. "יותר מאוחר הגיעו מוחים נוספים, והמשטרה ניסתה להרחיק אותנו כמה שיותר".

לדבריו, "המחאה שהתחדשה הייתה לגיטימית וחוקית. מול קבוצת מפגינים בכניסה למקום עמדו כוחות משטרה גדולים, בכוונה לחסום תהלוכה. פשוט ניתנה הוראה לפזר את ההפגנה: ילד בן 13 נפגע מרימון הלם שהושלך, וידו נשברה. אפילו לא ניסו לדבר עם המפגינים. אחר כך, העניינים ברחוב ביפת כבר יצאו מכלל שליטה".

מהומות ביפו על רקע פינוי בית עלמין מוסלמי מהמאה ה-18, 11 ביוני 2020. המועצה האסלאמית ביפו, אתר רשמי
"מחאה חוקית". הדרשה שנערכה סמוך לבית העלמין, אתמול/אתר רשמי, המועצה האסלאמית ביפו

במסגרת המחאות, הגיע אתמול ליפו כאמל חאטיב מוועדת המעקב העליונה לקראת דרשה שהוא צפוי לשאת הערב. אשקר הדגיש כי מדובר במחאה חוקית, דמוקרטית ולגיטימית. "יש לנו המון מה לעשות", אמר. "אנחנו לא רוצים שייגעו בקברים, אמרנו את זה מהיום הראשון. מהרגע שהתגלה בית הקברות הצענו לעירייה המון אלטרנטיבות. שישאירו את זה ככה - כי אסור לגעת".

יו"ר המועצה האסלאמית ביטל את טענות העירייה בנוגע לדברי של המופתי אל-חוסייני. "אומרים שיש גם פתווה בנושא - אבל אף אחד לא הציג לנו אותה", ציין. "הם טוענים שהסירו את הקדושה של המקום. רון חולדאי מעדיף לבנות את הבניין הזה דווקא על הקברים של המוסלמים, כשכולם יודעים שיש עוד אלפי אפשרויות. היו מפגשים עם הנציגים המוסלמים, אבל בעירייה סרבו. הצענו לקנות את המקום - אך גם לזה הם לא הסכימו. הם אומרים שהם הבעלים של האדמה, והם רוצים לבנות את הבניין לטובת דרי הרחוב תוך התחשבות ברגשות המוסלמים".

עימותים בין שוטרים למפגינים ביפו. 10 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
"אסור לגעת בקברים". העימותים ביפו, השבוע/דוברות משטרת ישראל

"קבורים שם בני אדם, ולכן אסור לגעת בקברים. זה כמו שבמדינות כמו מרוקו ותוניסיה, שאין לישראל יחסים דיפלומטיים איתן, שומרים על הקברים של היהודים", הוסיף. "הממשלה דואגת להם - היא עושה את זה בגלל שקבורים שם בני אדם".

יו"ר דגל התורה משה גפני מחה על הפגיעה בבית הקברות המוסלמי ביפו. לדבריו, "מדינה יהודית איננה רשאית לפגוע בבית קברות, מדינה מתוקנת ותרבותית לא פוגעת לא ביהודי ולא במוסלמי. לעיריית תל אביב-יפו אין רגישות על פגיעה ברגשות של השונה, מצאנו את זה בהרבה מקומות ועכשיו זה בא לידי ביטוי בפגיעה בבית הקברות".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "מדובר במגרש שבימי הטורקים שימש כבית עלמין ופונה לפני יותר ממאה שנה. בהמשך אפילו הוסב על ידי הוואקף למגרש כדורגל של מועדון כדורגל אסלאמי, ולאחר מכן נבנה עליו בניין ששימש כגגון. העירייה התכוונה לשדרג ולהרחיב את המבנה, ולכן הרסה את הבניין הקודם וכשניגשה לעבודת הבינוי, התגלו במקום מספר עצמות. גילוי זה הביא להפסקת העבודות לפני שנתיים ולדיאלוג עם גורמים יפואיים. המתווה שגובש להמשך הבנייה קיבל את אישורו של בית המשפט, שקבע כי הוא מידתי ומכבד. העירייה תמשיך בבניין הגגון תוך רגישות רבה לכל ממצא שעשוי להתגלות".

"לעשות הכול כדי למנוע הידרדרות"

מעמותת יוזמות אברהם נמסר בתגובה כי "עליית המתח בימים האחרונים ביפו, המתבטאת במהומות ובפרישתה של סיעת יאפא - הרשימה הגדולה ביותר של תושבי יפו - מהקואליציה, היא סיבה ממשית לדאגה. יש לעשות הכול כדי למנוע את ההידרדרות ביחסים בין יהודים לערבים בתל אביב-יפו, האמורה ויכולה להיות מגדלור של יחסים תקינים".

בעמותה קראו לפתור את המשבר באמצעות הידברות בין הצדדים, ולאפשר לתושבים את זכות המחאה הבלתי אלימה. "אנו קוראים לקברניטי העיר בראשות חולדאי ולמנהיגי החברה הערבית לפעול לפתרון המשבר, לשיפור מערכת היחסים ולמניעת הידרדרות נוספת".

(עדכון ראשון: 13:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully