וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: זינוק חד בפניות למוקדי הסיוע הנפשי

6.7.2020 / 11:03

על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בעוד מספר הפניות למוקדים עלה, חלה ירידה בפנייה לקופות החולים. בתקופה של ארבעה חודשים נרשמו כ-130 אלף פניות הקשורות להתפרצות המגיפה. כ-22% מהפונים למרכזי הסיוע הם קשישים

צילום: רויטרס, משטרת שראל עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

העמותות לסיוע נפשי בישראל טיפלו ביותר מ-135 אלף פניות בעקבות משבר הקורונה. על פי הנתונים שנאספו בידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת שמתפרסמים לראשונה בוואלה! NEWS, בעוד מספר הפניות לעמותות עלה משמעותית, מספר הפניות לטיפול נפשי בקופות החולים ירד לעומת השנה שעברה. היום (שני) יתקיים בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח (יש עתיד) דיון בנושא הסיוע הנפשי במהלך משבר הקורונה.

ממוקד ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) נמסר כי בין התאריכים 8 במרץ עד 4 ביולי הגיעו למוקד 130,994 פניות מצוקה שהיו קשורות למגפת הקורונה, מתוכן 2,882 פניות בעלות תוכן אובדני. לדברי העמותה, פנייה העוסקת בקורונה היא פנייה שהפונה הגדיר ככזו, ומגפת הקורונה היא מרכיב משמעותי בה. לדברי מנכ"ל העמותה, דוד קורן, בימים אלה מעטות הפניות לקווי העמותה שאין להן קשר למגפה.

על פי מיפוי שערכו בער"ן על פעילות המוקדים בתקופת הקורונה עולה כי כ-59% מהפניות לעמותה הן על רקע חרדה ומשבר, 26% הן על רקע בדידות ו-15% על רקע מצוקה נפשית חריפה. עוד עולה כי כ-38% מהפונים למוקד ער"ן הם בוגרים, כ-22% קשישים, 21% צעירים ו-19% הם נוער וחיילים. 60% מהפונים לערן הן נשים ו-40% הם גברים.

בעמותת סה"ר (סיוע והקשבה ברשת), הפועלת להעניק סיוע נפשי נגיש ואנונימי ברשת, התקבלו בין החודשים ינואר-יוני כ-9,743 פניות בצ'אט הסיוע, מתוכן נענו 6,756 בשיחות. מנתוני העמותה עולה כי בחמישית מהפניות נכללה התייחסות מפורשת לקורונה.

ברבע מהפניות שבהן הוזכר נושא הקורונה במפורש, עלתה מצוקת חרדה, ובחמישית מהן נדונה בדידות. בנוסף לכך, בכ-15% ביקשו הפונים שיתופים והתייעצויות, ב-12% מהן עלו דיכאון ועצבות קשה, בכ-7.6% עלו קשיים משפחתיים ובכ-4.6% עלו נושאי זוגיות.

יתר הפניות עסקו בהפרעות נפשיות שונות, קשיים כלכליים, קשיים חברתיים ונושאים אחרים. בעמותה מדגישים כי ייתכן ומשבר הקורונה היווה זרז גם לפניות לעמותה על רקע אחר, אולם לא ידוע מה מספרן, וברוב המקרים אנשים במצוקה פנו לקבלת סיוע ולא בהכרח התייחסו מפורשות לנושא הקורונה.

מנתונים שהועברו על ידי עמותת נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) עולה כי בתקופה שבין ה-11 במרץ עד ל-19 במאי התקבלו כ-2,726 פניות על רקע משבר הקורונה. ממיפוי הנתונים שנעשה על-ידי העמותה עולה כי 58% מהפניות היו של נשים ו-42% של גברים. עוד עולה, כי כ-16% מהפניות היו של מבוגרים בגילאי 70 ומעלה.

ירידה בפניות לקופות החולים

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פנה גם לקופות החולים בבקשה לקבל מידע על מספר המבוטחים שפנו לקבלת סיוע נפשי על רקע משבר הקורונה, שכן החל מיולי 2015 האחריות על מתן שירותי בריאות הנפש הינה באחריות ארבע קופות החולים: כללית שירותי בריאות, מכבי שירותי בריאות, קופת חולים מאוחדת ולאומית שירותי בריאות.

בקופת חולים מאוחדת, בה מבוטחים כ-14% ממבוטחי הקופות בישראל, העבירו נתונים המתייחסים לחודשים מרץ עד מאי 2020 בלבד, ללא פילוח לקבוצות גיל וסיבת פנייה. כלומר, מנתוני הקופה לא ניתן ללמוד על מספר הפניות לקבלת שירות בתחום בריאות הנפש בשל מגפת הקורונה.

לאור זאת, הקופה התבקשה להציג נתונים על מספר הפונים לקבלת שירותי בתחום בריאות הנפש בתקופה המקבילה אשתקד. לא ניתן לדעת כמה מהמטופלים טופלו בשל קושי על רקע משבר הקורונה, אך ניתן לראות כי בכל המחוזות חלה ירידה במספר המבוטחים שקיבלו שירות בתחום בריאות הנפש בשנת 2020 - 16,526, לעומת התקופה המקבילה ב-2019 - 18,312.

גם בלאומית שירותי בריאות, בה מבוטחים כ-8% ממבוטחי הקופות בישראל, ציינו כי אין ביכולתם לפלח את המפגשים לפי סיבת פנייה. הנתונים שהעבירה הקופה מתייחסים לתקופה שבין החודשים ינואר-מאי. יש מטופלים שקיבלו יותר מטיפול אחד, ולכן עשויים להיכלל כמה פעמים. כמו כן, הנתונים תלויים בהגשת חשבונות וסביר שיעודכנו בהמשך.

מנתוני הקופה על החודשים ינואר-אפריל 2020 ניתן לזהות ירידה במספר המטופלים, הן הקטינים והן הבגירים. בחודש מאי מספר המטופלים עלה במעט והיה גבוה בהשוואה לחודש אפריל.

עוד נמסר מ"לאומית" כי הוקם מוקד טלפוני למאובחני קורונה השוהים בבית ובמלונות והקופה יצרה עמם קשר וביררה איתם לגבי קיומם או היעדרם של תסמינים נפשיים. במקרה הצורך, המבוטחים הופנו לגורמי בריאות הנפש לשיחת טלפון או למפגש באמצעות הווידאו.

במסגרת זו, חברת "טרם" יצרה קשר בשם הקופה עם כל חולה מבודד מאומת מדי יום, והם נשאלו, בין היתר, שאלות באשר למצבם הנפשי. בנוסף לכך, כל חולה מאומת קיבל הודעת טקסט או הודעה קולית עם הזמנה לפנות בכל עת ובכל בעיה למוקד האמור.

למוקד למאובחני קורונה הגיעו כמה פניות בעלות אופי נפשי שבעיקרן היו משניות לקשיים טכניים, כמו תנאי המלונות והמתנה לבדיקות חוזרות לאישוש החלמה מהקורונה. לא נמסר מידע על מספר המבוטחים שקיבלו שירות זה כמו גם כמה מתוך הפניות למוקד הופנו לערוצי המשך.

לאומית מסרה כי הקימה קו חם עבור כל מבוטחי הקופה שאליו פנו מאמצע מרץ עד תחילת יוני 2020, לפי הערכות הקופה, כ-350-300 מבוטחים פנו לקו וכן כ-150 מבוטחים פנו אל העובדות הסוציאליות בסניפי הקופה.

מעבדת בדיקות הקורונה שהקימה חברת MyHeritage בית קודאק, פתח תקווה, 21 ביוני 2020. אלעד מלכה
למוקד למאובחני קורונה הגיעו גם פניות עם אופי נפשי. מעבדה לאבחון קורונה בפתח תקווה/אלעד מלכה

מכבי שירותי בריאות, המבטחת כ-26% מהמבוטחים בישראל, השיבה כי אין באפשרותה להציג פילוח של הפניות לפי סיבת הפנייה. להערכת הקופה, מבוטחים רבים שחוו מצוקה בגלל המשבר פנו למסגרות שאינן בריאות הנפש, כגון רפואה ראשונית, עובדות סוציאליות במרכזים הרפואיים וכדומה.

אולם, לדברי הקופה, גם שם אין קידוד ייעודי שמאפשר להציג פילוח של הפונים על רקע משבר הקורונה. באשר לנתוני הקופה על כלל המטופלים בתחום שירותי בריאות הנפש במכבי, השיבו כי מספר הפניות לשירות בחודשים מרץ-יוני 2020 היה דומה למספר הפניות בתקופה המקבילה בשנה שעברה, אך לא מסרו על כך נתונים.

בשירותי בריאות כללית, המבטחת כ-52% ממבוטחי הקופות בישראל, אמרו כי מספר המטופלים שטופלו במסגרת תחום בריאות הנפש בקופה בתקופה שבין ינואר עד יוני 2020 עמד על 60,109, מהם 49,263 מבוגרים (כ-82%) ו-10,846 קטינים (כ-18%). כללית מסרה אף היא כי אין ביכולתה להצביע על מספר המבוטחים מתוכם שפנו לקבלת סיוע על רקע משבר בקורונה.

תוכנית משרד הבריאות לסיוע נפשי

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, משרד הבריאות החל בשבוע שעבר בתוכנית לסיוע נפשי בעקבות משבר הקורונה. זאת, באמצעות טיפולים שמעניקות קופות החולים במסגרתם מתבצעת בהתערבות קצרת מועד בת שלושה מפגשים בדרך טלפונית או באמצעות פלטפורמות מקוונות המאושרות על-ידי אבטחת מידע כמו "זום" וכד'ו, וזאת ללא צורך באבחון ראשוני אלא על-פי פניית המטופל ודיווחו על מצוקה.במסמך של אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות צוין כי על בסיס נתוני הפניות לעמותת ער"ן, שיעור הפונים לשירות האמור עשוי להוות כ-2% מהאוכלוסייה, לכל היותר, אך לא צוין מהו מספרם. 2% מאוכלוסיית ישראל כיום הם כ-183,000 איש.

לפי נתוני המשרד, עלות הפעלת המודל נעה בין כ-56 מיליון ש"ח עבור שיעור פונים של אחוז מהאוכלוסייה (כ-91,300 תושבים) לכ-168.5 מיליון ש"ח במקרה של פניית 3% מהאוכלוסייה (כ-274,000 תושבים). ממשרד הבריאות נמסר כי מכבי שירותי בריאות החלה להפעיל את השירות האמור ב-1 ביולי 2020 וכי בשלב זה כבר נצפים ביקושים לשירות, אך היקפם לא צויין.

מעיון באתר האינטרנט של מכבי עולה כי השירות ניתן בקופה בשפות עברית, אנגלית, רוסית, ערבית ואמהרית והוא פעיל בין השעות 20:00-08:00 בימי חול ובשעות 15:00-08:00 בימי שישי ובערבי חג. לדברי משרד הבריאות, גם קופת חולים מאוחדת צפויה להתחיל בהפעלת השירות בימים הקרובים ולאומית וכללית צפויות להפעיל את השירות בהמשך, אך לא צויין מתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully