וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת המסרים של הפשע המאורגן נפרצה: מאות נעצרו ברחבי אירופה

משטרת צרפת, הולנד ומדינות נוספות עצרו מאות עבריינים שפעילותם נחשפה בפריצה לרשת מסרים מוצפנת, ששימשה בין היתר לביצוע רצח ועסקאות סמים. עשרות אלפי המשתמשים קיבלו התרעה לזרוק את מכשיריהם. לפי הרשיות, חלק מההודעות שהתגלו "היו מדאיגות הרבה מעבר לדמיוננו"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

משטרת צרפת והולנד עצרו יותר מ-800 איש בחשד שפרצו במבצע משותף לרשת מסרים ששימשה קבוצות פשע מאורגנות לביצוע רצח ועסקאות סמים. המשטרה פרצה לרשת המוצפנת, הקרויה EncroChat, וקראה מיליוני הודעות "מעבר לכתפיים" של החשודים. בבריטניה נעצרו 746 איש במהלך מבצע שכונה "פריצת דרך מאסיבית" נגד הפשע המאורגן, בעוד שהולנד עצרה יותר ממאה איש. מעצרים נוספים נערכו בנורבגיה, בספרד ובשבדיה.

EncroChat שיגרה במהלך חודש יוני הודעות לכ-60 אלף המשתמשים שלה, והתריעה בפניהם לזרוק את מכשירי הסלולר שלהם מכיוון שהשרתים שלהם "נתפסו על ידי גורמים ממשלתיים", וכעת הרשת הושבתה לחלוטין. "זה היה כאילו ישבנו ליד השולחן שבו הפושעים מפטפטים בינם לבין עצמם", אמרה ג'נין ואן דן ברג, מפקדת היחידה המרכזית של המשטרה ההולנדית.

כמה מההודעות ברשת המוצפנת "היו כל כך מדאיגות שזה היה הרבה מעבר לדמיוננו", לדברי ואן דן ברג במסיבת עיתונאים במטה הסוכנות השיפוטית של האיחוד האירופי בהאג. רשויות החוק האירופיות אף השתמשו בפריצה לרשת כדי לסכל פשעים הכוללים אלימות, שחיתות, ניסיונות לרצח והברחות סמים רחבות היקף. "הודעות מסוימות הצביעו על תכניות לבצע פשעים אלימים והביאו לפעולה מידית", נמסר.

יותר מ-800 עבריינים נעצרו ברחבי אירופה, לאחר שרשת מסרים מוצפנת נפרצה. 3 ביולי 2020. אי-פי, AP
"פריצת דרך מאסיבית". מטה הסוכנות השיפוטית באיחוד האירופי/AP, אי-פי

הרשויות בצרפת פתחו בחקירת הרשת בשנת 2017, לאחר שגילו כי טלפונים המשתייכים לרשת המסרים הופיעו "באופן קבוע" במסגרת מבצעים נגד קבוצות עבריינים, וכי החברה פועלת משרתים שונים במדינה. לאחר מכן, השוטרים בצרפת "הציבו מכשיר טכני כדי לעקוף את טכניקת ההצפנה ולהשיג גישה לתכתובות ברשת", נכתב בהצהרת הסוכנות השיפוטית באיחוד האירופי. לאחר מכן, המשטרה בהולנד התערבה בחקירה בעקבות מידע ששיתפה המשטרה הצרפתית.

לפי מקורות משפטיים, ל-90%-100% מלקוחות EncroChat היו קשרים לפשע המאורגן, בתפוצה של יותר מ-50 אלף טלפונים. המכשירים ברשת הופשטו מתכונות הטלפון החכם הרגילות שלהם, והן הוחלפו באפליקציות שהותאמו מראש להודעות מוצפנות מידיות, בתוספת קוד שמחק אותם מרחוק.

EncroChat שלחה את טקסט "החירום" למשתמשים שלה ב-13 ביוני, ומסרה כי הוא נפרץ. "הרשת נתפסה על ידי גורמים ממשלתיים", נכתב בהודעה. "מומלץ לכבות את המכשיר שלך באופן מידי".

עוד בוואלה!

צרפת: 5 שנות מאסר לרה"מ לשעבר פרנסואה פיון שהורשע במעילת כספי ציבור

לכתבה המלאה
יותר מ-800 עבריינים נעצרו ברחבי אירופה, לאחר שרשת מסרים מוצפנת נפרצה. 3 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
ל-90%-100% מלקוחות EncroChat היו קשרים לפשע המאורגן. כסף מזומן שנתפס בעת ביצוע המעצרים/רויטרס, רויטרס

צוות החקירה ההולנדי-צרפתי חשף "כמות עצומה של נתונים מוצפנים", אמרה קרול אטיין, התובעת הציבורית בעיר הצרפתית ליל. לדבריה, הרשויות הצליחו "ליירט, לשתף ולנתח מיליוני הודעות שהוחלפו בין עבריינים כדי לתכנן פשעים חמורים". הודעות אלו שותפו מאוחר יותר עם משטרת בריטניה, שבדיה ונורבגיה.

"הצלחנו לראות מה קורה בזמן אמת עם הפושעים האלה", אמר ראש אגף החקירות המרכזי של המשטרה ההולנדית אנדי קראג במסיבת העיתונאים. הוא הוסיף כי משטרת הולנד השביתה 19 מעבדות סמים, תפסה עשרה טונות של קוקאין ואלפי קילוגרמים של קריסטל מת' ועצרה יותר ממאה איש.

יותר מ-800 עבריינים נעצרו ברחבי אירופה, לאחר שרשת מסרים מוצפנת נפרצה. 3 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
נשק ותחמושת שנתפס בעת ביצוע המעצרים/רויטרס, רויטרס

בבריטניה, נעצרו 746 חשודים, ואותרו יותר מ-54 מיליון ליש"ט וכן 77 אקדחים, כולל רובה סער AK-47 וארגזי תחמושת. מנהל החקירות הבריטי ניקי הולנד, אמר כי "מדובר בפעולה הרחבה והעמוקה ביותר בבריטניה נגד הפשע המאורגן". גורמים רשמיים קבעו כי ההחלטה לפרוץ לרשת הטלפונים המוצפנת הייתה מוצדקת. "הפלטפורמה בפעולה הזו התאימה באופן ספציפי לצרכים של פושעים", אמר ויל ואן גמרט, סמנכ"ל הסוכנות השיפוטית באיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully