וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת צרפת התפטרה אחרי הכישלון של מקרון בבחירות המקומיות

3.7.2020 / 14:49

הנשיא רוצה למשוך את מצביעי השמאל לאור התחזקות הירוקים ולקראת הבחירות ב-2022. ראש הממשלה המתפטר, אדוארד פיליפ הפופולרי, ייכנס לתפקידו כראש עיר. מחליפו יהיה ז'אן קסטה, שהוביל את המאבק בקורונה שגרמה למיתון כלכלי כבד, אף שהוא מגיע מהימין. "שלב חדש מתחיל"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש ממשלת צרפת אדוארד פיליפ וממשלתו התפטרו היום (שישי), כחלק מהתחייבות הנשיא עמנואל מקרון לשנות את ממשלו ולזכות מחדש בקולות שברחו ממנו לקראת האפשרות להתמודדות על כהונה שנייה ב-2022. מי שיחליף אותו הוא ז'אן קסטה, בכיר בשירות הציבורי וראש עיר שהוביל את אסטרטגיית היציאה מסגר הקורונה.

קסטה, בן 55, מגיע מהימין-מרכז בפוליטיקה הצרפתית, שירת שנתיים בתור הגורם השני הבכיר ביותר בארמון האליזה תחת הנשיא ניקולא סרקוזי. גורם בארמון תיאר אותו בתור משרת ציבור שניסיונו בפוליטיקה המקומית תעזור למקרון להתחבר לצרפת הפרובינציאלית. הגורם הגדיר אותו בתור "גוליסט סוציאלי", בהתייחסותו לאגף החברתי יותר בימין הצרפתי.

נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת צרפת שהתפטר - אדוארד פיליפ - ה-29 ליוני 2020. רויטרס, רויטרס
לזכות מחדש בקולות שברחו ממנו. מקרון ופיליפ/רויטרס, רויטרס

שאלות סביב עתידו של פיליפ על מאז אמצע החודש שעבר, כשמקרון הצהיר שהוא רוצה לעצב מחדש את נשיאותו עם הניסיון להתאושש ממשבר נגיף הקורונה. "אדוארד פיליפ מסר היום את ההודעה על התפטרות ממשלתו לנשיא הרפובליקה, שקיבל אותה", נמסר מארמון האליזה. פיליפ ושריו ימשיכו לנהל את ענייני הממשלה עד להקמת הממשלה החדשה.

שינוי הכיוון שעושה מקרון בממשלת המרכז שלו מגיע אחרי שהנשיא ומפלגתו נענשו בבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בשבוע שעבר. הבחירות חשפו את התמיכה הגוברת במפלגה הירוקה והבליטו את הקושי של מקרון לזכות בקולות השמאל.

נקודת האור היחידה עבור מפלגתו של מקרון, שכשלה בכל הערים הגדולות, הייתה הניצחון של ראש ממשלתו בבחירות לראשות עיר הנמל הצפונית לה האבר, ועתה הוא יוכל להיכנס לתפקידו. יועציו הקרובים של הנשיא אמרו כי 21 חודשים בלבד לפני הבחירות הבאות לנשיאות, מקרון רוצה למקם את עצמו מחדש במפה הפוליטית.

ראש ממשלת צרפת שהתפטר - אדוארד פיליפ - ה-29 ליוני 2020. רויטרס, רויטרס
פופולרי יותר ממקרון. ראש הממשלה פיליפ/רויטרס, רויטרס

"שלב חדש מתחיל עם כישרונות חדשים ודרכים חדשות לניהול הממשלה", אמר גורם בארמון האליזה. מקרון ופיליפ סעדו יחד ביום רביעי ונפגשו שוב אתמול. הגורם תיאר את השיחות כחמות וידידותיות, וששניהם הסכימו על "הצורך בממשלה חדשה שתיערך לקראת השלב הבא ולדרך חדשה". דקות אחרי ההכרזה על התפטרות הממשלה, נשלחו קופסאות אריזה ללשכות של ראש הממשלה.

פרשנים פוליטיים טוענים כי מקרון לקח הימור עם החלפתו של פיליפ, הפופולרי יותר ממנו בקרב הציבור. ראש הממשלה הפגין נאמנות במהלך גלי המהומות שפקדו את צרפת בזמן כהונת מקרון, והוא יכול להגיח כמועמד לנשיאות ב-2022.

ואולם, גם השארתו של פיליפ בתפקיד היא בעייתית. היא עשויה להראות שמקרון חלש מכדי לאפשר לראש ממשלתו לעזוב לתפקיד ראש העיר, וכי למפלגתו הצעירה אין מספיק עומק בשורותיה כדי לאפשר את השינויים בממשלה.

ז'אן קסטה, ראש ממשלת צרפת הנכנס. רויטרס, רויטרס
ז'אן קסטה, ראש ממשלת צרפת הנכנס/רויטרס, רויטרס

צרפת סובלת מהמיתון הכבד ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, כשכלכלתה צפויה להתכווץ בכ-11% השנה ולהשליך לפח את הירידה בשיעורי האבטלה שהושגו בעמל רב. המשקיעים ימתינו לראות אם שר האוצר ברונו לה מר, שהוביל את הרפורמות לפתיחת הכלכלה והשקיע כספים רבים כדי להציל חברות גדולות כמו אייר פרנס ורנו במהלך המשבר, ישמור על תפקידו.

"החזרה מחופשת הקיץ תהיה קשה, עלינו להיות מוכנים", אמר מקרון בריאיון לעיתונים מקומיים, שפורסם אתמול בשעות הערב.

(עדכון ראשון: 13:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully