וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: לא נסיר שום פסל, לא נמחק את ההיסטוריה

15.6.2020 / 10:29

נשיא צרפת הבטיח להילחם בגזענות, באנטישמיות ובאפליה, אך הדגיש כי "הרפובליקה לא תמחוק שום זכר או שם". זאת לאור ההפגנות שהתפשטו גם למדינה, ועל רקע הפלת פסליהם של דמויות שנויות במחלוקת במקומות שונים בעולם

רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון הבטיח אתמול (ראשון) לפעול בנחישות נגד הגזענות, אבל גם שיבח את המשטרה והתעקש על כך שצרפת לא תסיר פסלים שנויים במחלוקת. זאת הייתה הפעם הראשונה שהוא נוגע בנושא מאז ההרג של ג'ורג' פלויד בארצות הברית וההפגנות שהוצתו בעקבות זה ברחבי העולם, כולל בצרפת.

בנאום שנשא לאומה, קרא מקרון להפגין "אחדות" בתקופה שבה מנסה צרפת לשים מאחוריה את מגיפת הקורונה, בזמן שהיא חווה הפגנות נגד גזענות ואלימות משטרתית ואפליה של מיעוטים.

באופן חריג עבור מנהיג צרפתי, מקרון הכיר בכך שמוצאו של אדם יכול להשפיע על סיכוייו להצליח בחברה הצרפתית. הוא קרא להילחם על מנת להבטיח שכולם "יוכלו למצוא את מקומם" ללא קשר למוצאם האתני או הדתי. הוא הבטיח להיות "חסר פשרות מול הגזענות, האנטישמיות והאפליה".

תושבים צופים בנאומו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, 14 ביוני 2020. AP
שיבח את המשטרה. תושבים צופים בנאומו של מקרון, אתמול/AP

עם זאת, הוא הדגיש כי צרפת לא תסיר פסלים של דמויות שנויות במחלוקת מהעבר הקולוניאליסטי שלה, כפי שקרה בכמה מדינות בשבועות האחרונים. "הרפובליקה לא תמחוק שום זכר או שם מההיסטוריה שלה, היא לא תפיל שום פסל", הצהיר מקרון.

"עלינו לבחון את כל ההיסטוריה שלנו יחד בצורה צלולה", אמר מקרון, שהתייחס גם ליחסים בין צרפת לבין המושבות לשעבר שלה באפריקה. זאת, לדבריו, במטרה להגיע "לאמת" במקום "להכחיש את מי שאנחנו". הוא לא התייחס לטענות לאלימות המשטרה, אך אמר כי כוחות שמירת החוק "ראויים להכרת המדינה".

ביום שבת הפגינו בפריז כ-15 אלף איש נגד האלימות המשטרתית והגזענות, כחלק מהמחאה שהחלה בשל הרג פלויד אולם החלה להתמקד במתיחות הפנים צרפתית בין המשטרה לבין המיעוטים. בתגובה, הממשלה אסרה על שוטרים להשתמש באחיזת חנק במהלך מעצרים ובטיחה למגר את הגזענות משורות המשטרה, אולם זה עורר זעם בשורות איגודי השוטרים, שלטענתם מצוירים באופן לא הוגן כלאומנים לבנים. הם ערכו מחאות משל עצמם.

עימותים בין מפגינים למשטרה בהפגנות האנטי גזענות בפריז ולונדון. רויטרס
הזעם על המשטרה הגיע גם לצרפת. עימותים במחאה בפריז, שבת/רויטרס

צרפת חוזרת היום לשגרה כמעט מלאה אחרי חודשים של סגר בגלל הקורונה, ומקרון הבטיח לעשות כל שביכולתו כדי למנוע פיטורי עובדים לאור המשבר הכלכלי שנגרם מהמגיפה.

התחזיות צופות מיתון כבד יותר לצרפת מאשר לרוב יתר המדינות, והכלכלה צפויה להתכווץ ב-11%. המצב ישים מקל בגלגלי הרפורמות שקידם מקרון, כמו שינוי מערכת הפנסיה. בינתיים, הגבולות עם יתר מדינות אירופה נפתחו הלילה, כשמבקרים מיבשות אחרות יורשו להגיע למדינה החל מ-1 ביולי.

על אף שהיה נהנית מאחת ממערכות הבריאות הטובות ביותר בעולם, צרפת סבלה ממחסור חמור של מסיכות ויכולות בדיקה, בזמן שהיחידות לטיפול נמרץ סבלו מעומס רב של חולי קורונה במרץ. יותר מ-80 תביעות על הריגה, רשלנות ועבירות אחרות הוגשו נגד הרשויות בשל התנהלותן במהלך המגיפה, שגבתה את חייהם של כ-30 אלף איש, מחציתם דיירי בתי אבות. יותר מ-150 אלף איש נדבקו. מקרון הגן על אמצעי הסגר שהטיל, שלדבריו מנעו קורבנות רבים יותר. "חייהם של עשרות אלפי אנשים ניצלו בזכות הבחירות שלנו, המעשים שלנו", הדגיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully