וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה העולמית נגד אלימות המשטרה: עימותים בהפגנות בפריז ובלונדון

בבירת צרפת מחו פעילים נגד גזענות המשטרה וקראו לעשות צדק עם צעיר שחור שמת במעצר ב-2016. בבירת בריטניה, פעילי ימין קיצוני התעמתו עם חברי black lives matter ועם שוטרים

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מפגינים נגד גזענות התעמתו אתמול (שבת) עם שוטרים בפריז, במקביל לעימותים אלימים בלונדון בין תומכי ימין קיצוני למשטרה. צרפת ובריטניה, כמו גם מדינות אחרות בעולם, חוות ימים של הפגנות נגד אלימות המשטרה והגזענות בהשארת המחאה שפרצה בארצות הברית בעקבות הרג פלויד ג'ורג'.

בבירת צרפת, כ-15 אלף מפגינים התאספו מחוץ לארמון הרפובליקה במרכז העיר, תחת הסיסמה "צדק עבור אדמה", צעיר שחור שמת במעצר משטרתי ב-2016. המשטרה השתמשה בגז מדמיע נגד מפגינים שהשליכו אבנים לעבר השוטרים.

המפגינים צעקו "אין צדק, אין שלום", וחלקם טיפסו על פסלה של מריאן, סמל הרפובליקה הצרפתית. בין המפגינים הייתה אסה טראורה, אחותו של אדמה, שקראה נגד "האלימות המשטרתית, הגזעית והחברתית"."מה שקורה בארצות הברית קורה בצרפת. האחים שלנו מתים", אמרה.

על אף שהמשטרה אישרה למפגינים להתכנס, היא מנעה מהם לצעוד דרך אזור האופרה מחשש לפגיעה בבתי העסק המקומיים. כמה עשרות בודדות של מפגינים נעצרו ותוחקרו על ידי המשטרה, אך עד שעות הערב המוקדמות המחאה התפזרה. הפגנות קטנות יותר התקיימו בערים אחרות בצרפת, בהן ליון ומארסיי.

הפגנה אלימות המשטרה, פריז, צרפת, 13 ביוני 2020. AP
מפגינים בפריז מתעמתים עם המשטרה, אתמול/AP

גוף המעקב אחרי המשטרה בצרפת אמר שהוא קיבל קרוב ל-1,500 תלונות נגד שוטרים בשנה שעברה, כמחצית מהן על אלימות. באחד המקרים, המשטרה הואשמה בכך שפצעה קשה נער בן 14 שנעצר אחרי שניסה לגנוב קורקינט באזור פריז בחודש שעבר.

ביום שני האחרון הכריז שר הפנים כריסטוף קסטנר איסור על "אחיזת חנק", שיטה פיזית המשמשת למעצר חשודים בכמה מקרים, על רקע ההפגנות נגד אלימות המשטרה. הוא הבטיח שתהיה "אופס סובלנות" כלפי גזענות בתוך מערכת אכיפת החוק, וכי שוטרים שייחשדו בגזענות יושעו.

הוא זכה לתגובות זועמות מצד איגודי שוטרים ומפקדים בכירים, שהכחישו כי הגזענות רווחות בשורותיהם. ביום שישי הפגינו שוטרים בשדרות שאנז אליזה והשליכו את האזיקים שלהם על הקרקע.

"בריונות גזענית" בלונדון

בלונדון, התעמתו מפגינים מהימין הקיצוני עם מפגינים נגד גזענות מחוץ לתחנת הרכבת ווטרלו, לפני שהמשטרה חסמה את האזור. בגשר סמוך, הושלכו אבנים על המשטרה, ותקריות ספורדיות אחרות נמשכו בחלקים ממרכז העיר.

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון גינה את האירועי. "לבריונות גזענית אין מקום ברחובות שלנו", כתב בטוויטר. "כל מי שתוקף את המשטרה שלנו ייתקל במלוא עוצמת שלטון החוק". המשטרה עצרה יותר ממאה איש, בהם חשודים בתקיפת שוטרים, ואמרה כי שישה שוטרים סובלים מפציעות קלות. שירותי האמבולנס של לונדון אמרו כי הם טיפלו ב-15 איש.

"זה ברור שקבוצות ימין קיצוני גורמות לאלימות ואי-סדר במרכז לונדון", כתב ראש העיר, סאדיק חאן, בטוויטר. "אני קורא לאנשים להתרחק". בהפוגה קצרה מהאיבה בין הצדדים, אדם שזוהה על ידי מפגינים כאיש ימין הקיצוני נראה נישא ומפונה למקום מבטחים על ידי מפגין מתנועת Black Lives Matter.

המשטרה הודיעה שהיא תחקור גם תקרית שבו תועד אדם משתין על אנדרטה לזכרו של השוטר קית' פאלמר, שנהרג בפיגוע מחוץ לפרלמנט בשנת 2017.

פעיל תנועת black lives matter מפנה פעיל ימין קיצוני בהפגנה, לונדון, בריטניה, 13 ביוני 2020. רויטרס
רגע של הפוגה באיבה. מפגין נגד גזענות מפנה איש ימין קיצוני, אתמול/רויטרס

ההפגנות בלונדון היו קטנות יותר אתמול בהשוואה לימים הראשונים שאחרי ההרג של פלויד, אחרי שפעילים נגד גזענות ביטלו מצעד מתוכנן בעקבות הודעת קבוצות ימין קיצוני על יציאתן "להגן" על התרבות הבריטית, אחרי שכמה פסלים של דמויות שנויות במחלוקת מהעבר הופלו או הושחתו על ידי מפגינים הרואים בהם גזענים. אחד הפסלים שייך לראש הממשלה לשעבר ווינסטון צ'רצ'יל, שפסלו ליד הפרלמנט נאטם אחרי שרוסס בגרפיטי בשבוע שעבר.

"ווינסטון צ'רצ'יל, הוא אחד מאתנו", צעקו המפגינים שכללו גם אנשי צבא לשעבר.

פעילי ימין קיצוני בהפגנה, לונדון, בריטניה, 13 ביוני 2020. רויטרס
"התרבות שלנו תחת התקפה". פעילי ימין קיצוני בלונדון, אתמול/רויטרס

רבים מעריצים את צ'רצ'יל בזכות הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, אך בחלק מהתנועות נגד גזענות קראו לבחון מחדש את המורשת שלו, לאור התבטאויות גזעניות ואנטישמיות שהשמיע במהלך חייו.

ג'ונסון הגן על המורשת של צ'רצ'יל ביום שישי ואמר כי זה "אבסורד ומביש" שהפסל שלו בסכנת התקפה. "כן, הוא לעתים השמיע עמדות שהיום לא היו מקובלות עבורנו, אבל הוא היה גיבור", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully