וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בקבינט הקורונה: גנץ קרא להעביר סמכויות למשרד הביטחון; נתניהו איים בבחירות

שר הביטחון דרש לאפשר למשרדו לקבל את האחריות לתפעול החלטות הממשלה בנושא הקורונה. בעקבות זאת תקף רה"מ את שרי כחול לבן והזהיר: "אתם עושים פוליטיקה, לא נוכל להמשיך כך". נתניהו ואדלשטיין ימסרו הצהרה ובה צפויים להודיע על הגבלות נוספות

צילום: אשדוד נט, עריכה: ניר חן

עימות פרץ הערב (חמישי) בישיבת הממשלה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ בשל דרישתו של גנץ בדיון קבינט הקורונה לקבל לידי משרדו סמכויות הקשורות לטיפול בקורונה ובשל הודעה לתקשורת שיצאה ממשרדו בזמן הישיבה. נתניהו תקף את גנץ ואת שרי כחול לבן, וטען כי הם "עושים פוליטיקה" ואף איים בבחירות. שר הבריאות יולי אדלשטיין חיזק את דבריו של ראש הממשלה.

גנץ ביקש בדיון להעביר סמכויות למשרד הביטחון. "פיקוד העורף הוא מערכת שנולדה לפעול באירועים כמו זה שאנחנו נמצאים בו. כל עניין האופרציה חייב לעבור לפיקוד העורף ולמשרד הביטחון", אמר. "אנחנו נדרשים לעבור למודל הפעלה שהחלטות מדיניות מתקבלות בקבינט, משרד הבריאות מגדיר את הרגולציה ומשרד הביטחון הוא הגורם המבצע". גם מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי ושר הפנים אריה דרעי קראו להתחיל להעביר סמכויות למשרד הביטחון.

בעקבות דבריו של גנץ, נתניהו תקף את שרי כחול לבן בתום הדיון ואיים בבחירות. לדברי גורמים שנכחו בישיבה, ראש הממשלה אמר כי הם "עושים פוליטיקה. התדרוכים הפוליטיים מובילים רק בכיוון אחד. אם זה ימשך כך - אי אפשר יהיה להמשיך".

סגר באשדוד, 2 ביולי 2020. פלאש 90, פלאש 90
השרים דנים בהגבלות התקהלות נוספות. סגר באשדוד, היום/פלאש 90, פלאש 90

כמו כן, נתניהו זעם על ההודעה שהוציאה לשכת שר הביטחון תוך כדי ישיבת הקבינט, בה קרא גנץ לייצר תו ייחודי לאירועים בשטחים פתוחים. לפי גורם בלשכת ראש הממשלה, "באמצע ישיבת קבינט קורונה, רגע לפני שמנסים לרתום את הציבור להגבלות קשות ומכנסים את הממשלה להצביע על ההגבלות, עושים פוליטיקה תוך כדי הישיבה. הממשלה חייבת להיות בקו אחיד מול הציבור".

מאוחר יותר, נתניהו נשאל במסיבת עיתונאים על התקרית בקבינט הקורונה וענה כי "בקרב הזה המשלתי את זה למפקד בקרב, מפקד בקרב מוביל, לא יכוח להיות שמחט ייגיד דבר אחד והסמחט יגיד דבר אחר, זה לא הולך, אתה קובע קו הוא לא מושלם אבל זאת תוכנית הקו, ממשלת אחדות לייצר מקומות עבודה, לשמור על הכלכלה ולשמור על החיים והבריאות, זאת הציפייה שלי ולא שום דבר אחר".

למתקפה נגד כחול לבן הצטרף גם שר הבריאות יולי אדלשטיין. "פיקוד העורף וקציני וחיילי צה"ל שותפים יקרים שלנו", אמר. "אבל כשאני רואה את ההודעות על הצורך בהעברת סמכויות ממשרד הבריאות, בלקסיקון שלי זה לא נקרא להיכנס מתחת לאלונקה. זה נקרא פוליטיקה על חשבון אזרחי ישראל".

בנוסף לכך, הציע גנץ ליצור תו ייחודי לאירועים שמתקיימים בשטחים הפתוחים. "התו הסגול לא רלוונטי לאולמות אירועים. אני מציע שנפתח תו לבן שיסדיר אירועים גדולים בחוץ תוך פיקוח הדוק. זו עבודת מטה שאני מציע להתחיל כבר היום", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
אמר כי שרי כחול לבן "עושים פוליטיקה". נתניהו/פול צלמים, מארק ישראל סלם

הממשלה התכנסה לדיון בהטלת מגבלות חדשות על הציבור בשל העלייה התלולה בתחלואה בקורונה. השרים ידונו בהגבלת התקהלויות ל-50 בני אדם באולמות, גני אירועים, במסעדות ובברים, והגבלת התכנסויות בבתי תפילה לעד 20 משתתפים, כפי שביקש משרד הבריאות בדיון בקבינט הקורונה המורחב שהתכנס מוקדם יותר היום. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין ימסרו הצהרה בנושא בשעה 20:30.

שרי הממשלה התכנסו לדיון בהול לאחר שהיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, אמר כי לא די בקבינט הקורונה כדי לאשר החלטות מסוג זה. בין משרד האוצר למשרד הבריאות התגלעה מחלוקת סביב סוגיית המסעדות. האוצר הציג מתווה לפיו ההגבלה לא תהיה סביב מספר האנשים, אלא שההגעה למסעדות תותנה בהזמנת שולחן מראש, בהתאם לגודל ומספר המקומות שהן מכילות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי הממשלה תטיל את ההגבלות ההכרחיות המינימליות. זאת, על מנת לעצור את התפשטות המגיפה ובמקביל לשמור על הכלכלה. "מחיר הטעות בבריאות ובכלכלה כאחד יכול להיות קשה מאוד, נדאג לפצות כל מי שיפגע", אמר בדיון בקבינט הקורונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
גנץ ונתניהו/פול צלמים, מארק ישראל סלם

ביממה החולפת אובחנו 966 בני אדם כחיוביים לקורונה - מספר שיא מאז פרוץ המגיפה. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-26,452. אתמול התקבלו תוצאות עבור 20,798 בדיקות, מתכון 4.6% נמצאו כחיוביים לנגיף.

בעקבות ההתפרצות, המשטרה תקיים מבצע אכיפה נרחב של תקנות הקורונה ברחבי הארץ, כבר משעות הערב ולאורך סוף השבוע. במשטרה מסרו כי במבצע יושם דגש על מקומות הומי אדם, אולמות וגני אירועים, מועדונים, פאבים ומוקדי בילוי. השוטרים יתמקדו באכיפה גם בתוך בתי העסק. ההפרות, כך על פי המשטרה, יטופלו באזהרות, מתן קנסות, וכן שימוש בסמכויות הרישוי אל מול בעלי עסקים שאצלהם ימצאו הפרות.

"ככל שחולף הזמן, המאבק הלאומי בהתפשטות הנגיף הופך קשה יותר ומורכב יותר", אמר מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, שערך סיור בלוד ובאשדוד בהן הוטל סגר. "לא רק לנו כמי שבחזית מאמץ האכיפה, אלא גם לציבור שנאלץ לשנות משמעותית את שגרת חייו וחווה לצד דאגות בריאותיות גם לא מעט קשיים וחוסר ודאות. לכן עלינו תמיד להיות קשובים לרחשי הציבור, להפעיל שיקול דעת ולהגיש עזרה לכל אזרח שנזקק לה. מנגד עלינו לפעול במקצועיות ובנחישות כלפי המעטים הבוחרים לזלזל בחוק".

לפי המשטרה, כ-2,500 דוחות ניתנים מדי יום בחודשיים וחצי האחרונים בגין אי שמירה על הנחיות הקורונה. עוד צוין כי 44 אלף דוחות ניתנו בחודשיים וחצי האחרונים בגין אי עטיית מסיכה במרחב הציבורי.

החלת הסגר בלוד בעקבות עלייה בתחלואה 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
המשטרה תרחיב את פעולות האכיפה. החלת הסגר בלוד/ראובן קסטרו

ראש הממשלה החליט לכנס את קבינט הקורונה כבר אמש, מתוך כוונה להטיל הגבלות על התכנסויות בעקבות התרעת משרד הבריאות כי מניין החולים צפוי להגיע לכאלף ביממה. המשרד שב והזהיר כי קיים קושי למנוע שרשראות הדבקה במצבים בהם מותרות התקהלויות חברתיות ועל זאת ביסס את המלצתו בנושא.

בדיון אתמול, נתניהו דיבר בתקיפות רבה ואמר לשרים שצריך לעצור את קצב ההדבקה באופן מיידי. "המספרים עולים ואין באופק דבר שיעצור אותם", אמר. "יש לפעול מיד ובצעדים משמעותיים". במקביל, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ קיים היום הערכת מצב של משרד הביטחון, שם דנו בהיערכות לאפשרות של פתיחת מרכזי שליטה בערים על ידי פיקוד העורף ותגבור מלוניות קורונה.

בישיבה הוחלט על גיוס של כ-500 אנשי מילואים נוספים, ברובם למערך הפעלת "מלוניות הקורונה". עוד הוחלט על הפעלה של עשר מלוניות נוספות עד שבוע הבא. כמו כן, פיקוד העורף יגביר בימים הקרובים את הקמת מרכזי השליטה בערים, שיסייעו בפעילויות הסברה ופינוי חולים. בנוסף, הנחה גנץ את מתאם פעולות הממשלה בשטחים להיערך לסיוע לאוכלוסייה הפלסטינית. זאת, לאחר שאתמול הטילה הרשות הפלסטינית סגר כללי בגדה המערבית בעקבות העלייה בתחלואה.

סגר בלוד, 2 ביולי 2020. ראובן קסטרו
סגר בלוד בעקבות התחלואה, היום/ראובן קסטרו

היום בדיון הקבינט, שר האוצר ישראל כ"ץ מנע קבלת החלטה בממשלה על סגירת המסעדות או צמצום פעילותן."ניתן לקבוע ביחס למסעדות כללים ברורים של חובת רישום מוקדם וישיבה במקומות מוזמנים", אמר. "הצעות של משרד הבריאות צריכות לבוא לידי ביטוי יחד עם הצעות האוצר כאשר משרד הבריאות מסביר את המשמעות הבריאותית ומשרד האוצר את המשמעות המשקית של ההחלטות".

אתמול, בישיבת ועדת השרים הוחלט להטיל סגר בכמה שכונות באשדוד ובלוד בעקבות העלייה בתחלואה באזורים אלו. על פי ההחלטה, מגבלות התנועה חלות על שכונות ג', ז' ו-ח' באשדוד, ועל שכונת הרכבת, שניר ונווה שלום בלוד.

שכונות אלו יוגדרו כ"אזור מוגבל" למשך שבעה ימים, עד ל-9 ביולי בבוקר. בנוסף לכך, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, חתם על צו המגביל את פעילות מוסדות החינוך וימנע התקהלויות בביתר עילית. המגבלות על האזורים באשדוד ובלוד כוללות יציאה ממקום המגורים לזמן קצר ולמרחק של עד מאה מטרים בלבד. בנוסף לכך, פעילות ספורט של יחיד תותר עם אדם קבוע אחד, או יחד עם אנשים הגרים באותו מקום, למרחק של עד 500 מטרים מהבית.


(עדכון ראשון: 13:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully