וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוץ והביטחון אישרה את הצעת חוק להסמכת שב"כ לסייע במאבק בקורונה

ההצעה אושרה בוועדה לקראת הצבעה במליאה, שתתבצע מחר. החוק מאשר לשב"כ לבצע איכונים לטלפונים הניידים של חולים מאומתים בקורונה, כדי למצוא אנשים שבאו עמם במגע, ולכן חייבים להיכנס לבידוד. מדובר בהסדר זמני למשך כשלושה שבועות, ומשרד הבריאות אף יוכל להרחיב את הסיוע

צילום: ערוץ כנסת

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, אישרה היום (שלישי) ברוב קולות את הצעת חוק הסמכת שב"כ לסייע במאמץ לצמצום התפשטות נגיף הקורונה לקריאות שניה ושלישית. הצעת החוק מסמיכה את שב"כ לבצע איכונים לטלפונים הניידים של חולים מאומתים בקורונה, על מנת למצוא אנשים שהיו בסביבתם ובאו עמם במגע, ולכן חייבים להיכנס לבידוד. הצעת החוק עוד דרושה את האישור הסופי של המליאה, וההצבעה תתבצע ככל הנראה מחר.

ההצעה מהווה הסדר זמני, למשך כשלושה שבועות (עד 22 ביולי), המסמיך באופן מוגבל את שב"כ לתת סיוע למשרד הבריאות, במלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה ובלימת שרשראות ההדבקה. ההסדר הזמני פוצל מההסדר הכולל, שעליו ידונו בוועדה במהלך שלושת השבועות הקרובים מתוך כוונה להסדיר חקיקה ראשית בנושא.

לפי החוק, שב"כ יוכל לסייע במהלך תקופה זו במקרים פרטניים וייחודיים, בהם לא ניתן להשלים את החקירה האפידמיולוגית בשיטות אחרות. כמו כן, בחוק ניתנת הסמכה למשרד הבריאות, למשך תקופה זו, להסתייע בשב"כ בביצוע החקירות ביום שבו היו יותר מ-200 חולים וביום שקדם לו, ככל שהמשרד רואה בכך צורך, ולפי שיקול דעתו.

משטרה אוכפת הגבלות באשדוד - 26 ליוני 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
הסדר זמני למשך כ-3 שבועות. המשטרה אוכפת את הגבלות הקורונה באשדוד/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

לפי הנוסח שאושר בוועדה, "אמות המידה למקרים הפרטניים והייחודיים לפי פסקה זו ייקבעו בנוהל משרד הבריאות", כלומר זה יהיה לשיקול דעתו של משרד הבריאות, תחת פיקוח של ועדת החוץ והביטחון.

בנוסף לכך, אישרה הוועדה כי ראש הממשלה רשאי להוציא צו, לאחר שהונחה בפניו המלצת צוות השרים, לבקש את אישור ועדת החוץ והביטחון להוסיף נסיבות חריגות נוספות, בהן יהיה שב"כ מוסמך לסייע במאבק בנגיף.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס בדף הפייסבוק שלו לאישור הצעת החוק בוועדה, וסיפר כי "הבוקר התקשר אליי אחד מבכירי השב"כ לשעבר עם מסר ברור: 'תסביר לכל הקולגות שלך ששימוש אזרחי בכלי האולטימטיבי למאבק בטרור חושף את השיטה בה שב"כ מתמודד עם איומים על ביטחונם של אזרחי ישראל'".

עוד בוואלה!

הממשלה דורשת לקדם את חוק מעקבי שב"כ "לשימוש מיידי"

לכתבה המלאה

ליברמן ציין כי "בעיה נוספת היא שהשימוש בכלי זה בהעברת מידע למשרד הבריאות לא נשאר רק בציר בין שני הגופים הנ"ל, אלא מתפזר לעוד יעדים ולעשרות אם לא מאות אזרחי ישראל. בנוסף, שימוש אזרחי בכלי אינו יעיל". לדבריו, "העברת מידע ממשרד הבריאות לאזרח לוקחת בממוצע בין יומיים לשלושה ימים והופכת את המאמץ והמידע ללא אפקטיבי. לכן, מי שדואג לביטחונם של אזרחי ישראל ולא פועל מתוך שיקול אלקטורלי חייב להתנגד לחוק השב"כ".

צבי האוזר (כחול לבן) במהלך דיון בועדת הכנסת 20 במאי 2019. הדס פרוש / Flash90, פלאש 90
שב"כ יוכל לסייע במקרים פרטניים וייחודיים. יו"ר ועדת החוץ והביטחון צבי האוזר/פלאש 90, הדס פרוש / Flash90

הבוקר דרשו בממשלה לקדם את החוק היום כדי שיהיה ניתן לעשות בו שימוש "באופן מיידי", וזאת למרות הסיכום אמש לדחות את חוק מעקבי שב"כ להצבעה בשבוע הבא. במכתב ששלח אשר חיון, ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון צביקה האוזר, ושתוכנו הגיע לוואלה! NEWS, נכתב כי "הממשלה מבקשת לקדם את השלמת הדיון בחוק איכוני השב"כ כדי לאפשר שימוש בכלי באופן מיידי".

אמש הוחלט יחד עם האופוזיציה לדחות את הדיונים בהצעת החוק לשבוע הבא, לאחר שחברי כנסת, ובראשם ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו), הצליחו לבלום את קידומה המהיר בכלים פרלמנטריים שונים והבהירו כי הליך החקיקה הוא "דורסני ולא מעמיק".

ועד איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית הבהיר כי שימוש במעקב שב"כ אינו הפתרון להתמודדות עם המגיפה. "עד היום לא הוצגו ראיות משכנעות לתועלת לבריאות הציבור בשימוש במעקב השב"כ, ולעומת זאת הוכח נזקו בהכנסת עשרות אלפי אנשים לבידוד מיותר ושגוי ובפגיעה באמון הציבור", נמסר.

הוועד דרש עוד טרם ההצבעה בכנסת "להראות לציבור ולכנסת את כל המידע על מידת הדיוק של כלי השב"כ. חברי הכנסת לא צריכים להצביע בלי שהם יודעים על מה הם מצביעים". בוועד הוסיפו כי "לא סביר שישראל תהיה המדינה היחידה בעולם המשתמשת בכלים ביטחוניים מסווגים באופן לא מידתי בהתמודדות עם מגיפת הקורונה. זאת, בייחוד לאור העובדה שלא הוצגו הוכחות ברורות ליעילות הכלי".

הארכת בידוד חולי הקורונה במלוניות אושרה לקראת הצבעה במליאה

ועדת החוקה אישרה לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק להארכת תקנות הקורונה לבידוד חולים במלוניות. לדרישת הוועדה, יובהר שקטינים מתחת לגיל 17 לא ישהו לבדם בבידוד ללא ליווי הורה, וכי ניתן יהיה להורות על שהייתו של קטין בן 17 במלונית ללא ליווי הורה, בנסיבות חריגות ובהסכמתו.

עוד הוסיפה הוועדה הוראה מיוחדת הנוגעת לאנשים עם מוגבלות השוהים במלוניות, שתבטיח שיבוצעו עבורם התאמות נגישות, תוך הפעלת שיקול דעת פרטני לגבי כל שוהה. היחס לחוזרים מחו"ל ולחייבי הבידוד בישראל יושווה, כך שהפרמטר המכריע לגבי בידודו יהיה: "האם ניתן יהיה לקיים את הבידוד בבית או במקום אחר העומד לרשות המבודד?". זאת בניגוד לנוסח תקנות שעת החירום, שקבע שעל אדם החוזר מחו"ל מוטל הנטל לשכנע כי הוא יוכל לקיים את הבידוד בביתו.

לדרישת הוועדה, הודגשה חובת המדינה לספק מזון טרי ואיכותי ולוודא כי השוהים בבידוד יוכלו לקבל תרופות ושירותים רפואיים, וכן שירותים סוציאליים להם הם נזקקים. כמו כן, ימונה נציג מטעם המדינה לכל מלון שיהיה אחראי לקשר עם המבודדים ויטפל בתלונותיהם. תוקפן של התקנות, שעתידות לפקוע ב-3 ביולי, יוארך ב-45 ימים כדי לאפשר את המשך ההוראות הקבועות בהן, עד להשלמת הליך החקיקה וכניסתו לתוקף של חוק הסמכויות המכונה "חוק הקורונה הגדול".

(עדכון ראשון 17:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully