וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרדי הבריאות והתחבורה מובילים את דוח תלונות הציבור השנתי

29.6.2020 / 11:30

לפי דוח שפרסם מבקר המדינה אנגלמן, 14,263 תלונות התקבלו בשנה האחרונה, בדומה לזו הקודמת, 35% מהן התגלו כמוצדקות. היחידה לקנאביס רפואי ראתה זינוק במספר התלונות, מתוכן 91% נמצאו מוצדקות. התלונות על המשטרה הצטמצמו בעשור האחרון ב-23%

צילום: שלומי גבאי ולשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

(בווידאו: הרכבת חזרה אחרי שלושה חודשים)

בשנה האחרונה התקבלו 14,263 תלונות אצל נציב תלונות הציבור, ירידה זניחה לעומת השנה שעברה. כך עולה מהדוח השנתי שפרסם היום (שלישי) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בתור נציב תלונות הציבור. שיעור התלונות המוצדקות מסך כל התלונות נותר 35%, בדומה לשנה שעברה. מהדוח עלה כי הגופים עליהם התקבל מספר התלונות הרב ביותר הם משרדי התחבורה, הבריאות והמוסד לביטוח לאומי. בנוסף, היחידה לקנאביס רפואי רשמה זינוק של פי שלושה מהשנה שעברה.

הגופים שעליהם התקבל מספר התלונות הרב ביותר הם משרד התחבורה עם 936 תלונות, משרד הבריאות שקיבל 916 תלונות והמוסד לביטוח לאומי - עם 898 תלונות. עם זאת, בבחינת מספר התלונות שנמצאו מוצדקות, משרד הבריאות בראש עם 567 תלונות מוצדקות, הדואר במקום השני, עם 461 תלונות, ומשרד התחבורה במקום השלישי עם 415 תלונות.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן  בוועדה לביקורת המדינה בכנסת 15 ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
זינוק בתלונות על היחידה לקנביס רפואי. אנגלמן/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בדומה לשנה שעברה, גם השנה אחת היחידות הממשלתיות שבלטו לרעה בדוח היא היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות. הגידול בתלונות על היחידה נמשך זה כמה שנים. ב-2017 התקבלו עליה 74 מכתבי תלונה, ב-2018 המספר זינק ל-174 תלונות, ובשנה שעברה כבר עלה מספרן ל-534. גם שיעור התלונות המוצדקות על היחידה גבוה במיוחד - 91% מהתלונות שהטיפול בהן הסתיים בשנה שעברה נמצאו מוצדקות.

בדוח מצוין כי באפריל 2019 נכנסה לתוקף "רפורמת המדיקליזציה" של משרד הבריאות, שנועדה לקבוע אמות מידה לגידול, ייצור ואספקה של קנביס רפואי. הרפורמה, כך על פי המבקר, הביאה לגל של תלונות על מחסור חמור של מוצרי קנביס בבתי המרקחת, ולזינוק של מאות אחוזים במחירים. זאת לצד תלונות על ירידה באיכות המוצר ובזמינותם של זנים מסוימים.

עוד בוואלה!

האלימות בחברה הערבית: כ-60% מהציבור אינם חשים בטוחים ביישוביהם

לכתבה המלאה

נציבות תלונות הציבור סיכמה בדוח גם את התלונות שהתקבלו בשנים 2010-2019. כדי להתחשב בשינוי בגודל האוכלוסייה, בדקו בנציבות את מספר התלונות שהתקבלו על כל גוף לכל מאה אלף תושבים באותו זמן. העלייה הגדולה ביותר היא במשרדי הבריאות והתחבורה. במשרד הבריאות זינק מספר התלונות היחסי בכמעט פי שלושה במהלך העשור, והגיע בשנה שעברה לשיעור של 10.61 תלונות לכל מאה אלף נפש. במשרד התחבורה היה זינוק דומה, שהגיע לשיעור של 10.41 תלונות. לעומת זאת, מספר התלונות המשוקלל של המוסד לביטוח לאומי ירד באותן שנים ב- 42%, והתלונות על משטרת ישראל קטנו ב-23%.

המבקר ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, אמר עם פרסום הדוח כי "ככל שיותר אנשים ידעו על הכלי החשוב הזה וישתמשו בשירותי הנציבות, כך נוכל לסייע לרבים נוספים". לאחר מכן הוסיף כי "הגופים שבעניינם ישנו מספר רב של תלונות או עלייה לאורך השנים, ראוי כי יבצעו בדק בית ויקדישו תשומת לב להפקת לקחים בעניין, ואנו נוסיף לעקוב. במסגרת הגברת המודעות לנציבות ולפועלה, היום יתקיים לראשונה יום נציב תלונות הציבור בכנסת, ואני מברך על כך".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מגיש ליו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין את הדו"ח השנתי של נציב תלונות הציבור 30 ביוני 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
אנגלמן מגיש את הדוח ליו"ר הכנסת יריב לוין, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב התנערה ממסקנות הדוח בטענה שהן לא נוגעות לתקופת כהונתה במשרד, אך אמרה כי בכוונתה ליישם את מסקנותיו. "הדוח - לא בתקופת כהונתי. בכוונתי ללמוד את הדוח ולנער את מערכות המשרד על מנת לוודא שהמשרד ייתן את השירות הטוב לאזרח", נמסר מהשרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully