וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זלזול וצעקות בביהמ"ש: עלייה בתלונות המוצדקות נגד שופטים

20.3.2019 / 12:00

בשנה החולפת הוגשו לנציבות תלונות הציבור על שופטים 904 תלונות, מתוכן הוכרעו 29% כמוצדקות בגין התנהלות בלתי ראויה. מנגד, נרשמה ירידה משמעותית בשיעור התלונות המוצדקות בשל ליקויים בניהול המשפט, כגון רישום הפרוטוקול או התחלת דיונים באיחור. הנתונים המלאים

נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אורי שהם, פרסם היום (רביעי) את הדוח השנתי שלו, שמראה עלייה בשיעור התלונות המוצדקות בגין התנהלות בלתי ראויה של שופטים, שהיוו 29% מכלל התלונות המוצדקות, לעומת 15% ב-2017. מדובר בתלונות בנושאים כמו שימוש בביטויים פוגעניים, הרמת קול שלא לצורך, הפגנת זלזול, חוסר סובלנות או חוסר רגישות וכן התנהגות פסולה מחוץ לאולם בית המשפט.

בשנת 2018 הוגשו לנציבות 904 תלונות, עלייה קטנה לעומת 834 שהוגשו בשנה שלפני כן. הנציב הכריע בשנה שעברה ב-949 תלונות (שחלקן הוגשו בשנה שלפני כן והוכרעו רק בשנה החולפת), אולם רק כ-600 מתוכן הוכרעו לגופו של עניין, בעוד לגבי השאר נמצא כי הן אינן בסמכות הנציבות. מי שחתום על הדוח הוא הנציב שהם, אך הוא נכנס לתפקידו רק באמצע נובמבר, ומי שכיהן ברוב התקופה הרלוונטית הוא השופט בדימוס אליעזר ריבלין.

בית המשפט המתוכנן בחדרה. משרד האוצר, מערכת וואלה! NEWS
עלייה בכמות התלונות, אולם בית משפט/מערכת וואלה! NEWS, משרד האוצר

מלבד העלייה בשיעור התלונות על התנהגות לא נאותה של שופטים, ישנה עלייה גם בשיעור התלונות שהוגדרו "פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי". הכוונה למצבים בהם שופט נמצא בניגוד עניינים, או מונע מאחד מהצדדים את זכותו להישמע במשפט. מנגד, ישנה ירידה חדה בשיעור התלונות המוצדקות בגין ליקויים בניהול המשפט - כגון ליקויים ברישום הפרוטוקול או התחלת דיונים באיחור - שירדו מ-39% ב-2017 ל-27% בשנה שעברה. כמו כן נרשמה ירידה בשיעור התלונות על התמשכות הליכים ועיכוב במתן פסקי דין (מ-37% ל-29%).

הנציב שהם כלל בדוח גם כמה דוגמאות לתלונות שנמצאו מוצדקות. אחת מהן עסקה בעצורים שנשארו אזוקים ברגליהם במהלך הדיון בבית המשפט. מדובר בנושא שעולה שוב ושוב בדוחות הסנגוריה הציבורית, שטוענת כי מדובר בהתנהלות שפוגעת בכבוד האדם של העצורים, ואמורה להיות חריגה - אך הפכה לנוהל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אזיקים ברגליים, אסיר אזוק. אורי לנץ
התנהלות חריגה שהפכה לנוהל/אורי לנץ

בתלונה שנבדקה בנציבות הלין עורך דין כי לקוחו נשאר כבול באזיקי הרגליים במהלך דיון בפני שופטת בבית משפט שלום. בתגובתה לנציב טענה השופטת כי המקרה של כל עציר נבחן לגופו, ומוחלט אם להשאירו או אזוק או לא, אולם בדיקת פרוטוקול הדיון העלתה כי במהלכו אמרה נציגת שב"ס שכך נעשה ביחס לכלל העצורים.

בתלונה אחרת שנבדקה נמצא כי שופטת לענייני משפחה אמרה למתלוננת: "אם היית יודעת מה שהבן שלך אמר עלייך", וכן "את צריכה למצוא לעצמך בן זוג". הנציב מצא כי התבטאות השופטת לא הייתה רלוונטית לדיון, והביעה חוסר רגישות כלפי המתלוננת. לכן מצא לנכון לקבוע כי התלונה מוצדקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully