וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו צריכים לדעת על הבדיקות הסרולוגיות

29.6.2020 / 9:02

משרד הבריאות וקופות החולים החלו היום לאבחן חשיפה לקורונה באמצעות בדיקת דם פשוטה. הסקר יזהה את החלק באוכלוסייה הכללית שטרם נדבק בנגיף ואת זה שפיתח נוגדנים, ויסייע בהיערכותם של בתי החולים לאפשרות של התפרצות נוספת

בדיקות קורונה בגימנסיה העברית, ירושלים, 31.5.2020/צילום: בית החולים הדסה, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

משרד הבריאות בשיתוף קופות החולים החל היום (שני) בסקר סרולוגי על מנת לבחון את התפשטות נגיף הקורונה באוכלוסייה. הבדיקות מסוגלות לאבחן חשיפה לנגיף גם במקרה והנבדק לא פיתח תסמינים למחלה. לרשות הקופות עומדות לשימוש 70 אלף בדיקות, והן יתבצעו באופן אקראי בין מבוטחי הקופות.

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020. ראובן קסטרו
תיבדק חשיפה לנגיף גם אם הנבדק לא פיתח תסמינים. בדיקה סרולוגית בסניף מכבי ברמת השרון, היום/ראובן קסטרו

מה הן הבדיקות הסרולוגיות? בדיקה סרולוגית היא בדיקת דם פשוטה לגילוי נוכחותם של נוגדנים נגד גורמי מחלות, ובכך היא מאפשרת לשקף את החשיפה לנגיף הקורונה בגוף האדם.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "הבדיקות הסרולוגיות הן כלי חשוב נוסף שיאפשר לנו תמונת מודיעין טובה יותר על מוקדי הקורונה בישראל. כך נוכל להתמודד טוב יותר עם גל נוסף של קורונה אם חלילה יתפרץ".

מדוע המהלך התעכב? בתחילת משבר הקורונה בכירי משרד הבריאות הפחיתו מחשיבותן של הבדיקות הסרולוגיות, אולם תוך כמה חודשים הודיעו כי יקנו מאות אלפי בדיקות לסקר באוכלוסייה.

לפני כחודשיים התראיין מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב לניו יורק טיימס, ושם אמר כי המשרד יבצע מאה אלף בדיקות. עם זאת, המהלך ייצא לפועל רק בימים אלה בעקבות החלטתם של שר הבריאות והמנכ"ל החדש פרופ' חזי לוי, ולאור העובדה כי תוקפן של הבדיקות יפוג בעוד כשבועיים.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות: קופות החולים יחלו בבדיקות סרולוגיות בשבוע הבא

לכתבה המלאה
בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020
(צילום - ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"כלי חשוב נוסף שיאפשר תמונת מודיעין טובה יותר". בדיקה סרולוגית, היום/ראובן קסטרו

למה זה חשוב? הסקר הסרולוגי יסייע בהיערכותם של בתי החולים ושל משרד הבריאות עצמו לאפשרות של התפרצות נוספת של הנגיף בזמן הקרוב. במשרד מקווים שהסקר יזהה את החלק באוכלוסייה הכללית שטרם נדבק בנגיף, ואת החלק שנדבק בו ופיתח נוגדנים. התשובה צפויה להשפיע בצורה נרחבת על היערכות ישראל להמשך ההתמודדות עם הנגיף.

לדברי בר סימן טוב, אם תוצאות הסקר יצביעו על אחוז קטן של אוכלוסייה שנדבק בנגיף, הדבר עלול לסמן קשיים גדולים איתם תתמודד מערכת הבריאות בהמשך. להערכתו, שיעור הישראלים שפיתחו נוגדנים לנגיף נע בין 1% ל-10%.

מה כוללת הבדיקה? הבדיקה, שמזכירה את הבדיקה הפשוטה להיריון שנמכרת בכל בית מרקחת, מורכבת מרצועה שמוטמע בה פס רוחבי של האנטיגן (מולקולה המעוררת תגובה חיסונית שגורמת ליצירת נוגדנים - ב"א). בחלק הקדמי של הרצועה יש פס של חומר ספוגי, שעליה מונחות שתי טיפות דם. החומר הספוגי סופח אליו את תאי הדם ומאפשר לנוזל הדם (הסרום) להתפזר על גבי הרצועה ולהגיע לפס של האנטיגן. אם יש בדגימה נוגדנים ספציפיים נגד האנטיגן, הם ייקשרו אליהם בחוזקה.

הבדיקה מתבצעת בנוכחות צבען שצובע את הנוגדנים שהצטברו על גבי הפס של האנטיגן. כך מתקבל פס נראה לעין, שפירושו תוצאה חיובית לנוכחות של הנוגדנים ויכול להצביע על הדבקה.

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020
(צילום - ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
אחוז נדבקים קטן יעיד על קשיים בהמשך. בדיקות סרולוגיות, היום/ראובן קסטרו

האם ישנן בדיקות מהירות יותר לאבחון תחלואה? למרות שמדובר בשיטה שימושית, היא אינה פותרת את בעיית הלוגיסטיקה וכוח האדם, מפני שהיא עדיין מצריכה נטילת דגימות דם, שינוען למעבדות וכוח אדם וחומרים לביצוע הבדיקות. כדי להתגבר על כך, חוקרים בתעשייה מנסים לפתח בדיקת נוגדנים מהירה לאיתור חולים, שניתנת לביצוע במרפאות קהילתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully