וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים זועמים על תכנית האוצר: "לא רוצים מתנות, אלא רק לעבד את האדמות"

29.6.2020 / 6:30

לפי פרסומים, התכנית שמוביל השר ישראל כץ תכלול ביטול חלקי של מכסי ייבוא וסבסוד ישיר למגדלים ללא הגנה על הייצור המקומי. נציגי החקלאים חוששים מתכנון נמהר ולא רציני, ותולים תקוות בשר החקלאות החדש, שסייר בשבוע שעבר בצפון: "רוצים שהמדינה לא תבגוד בנו"

בווידאו: קשיי החקלאים בתקופת הקורונה/צילום: שי מכלוף, עריכה: אסף דרורי

נציגי החקלאים מתנגדים לתכנית חדשה שמתכנן משרד האוצר, שעשוייה לשנות את החקלאות בארץ באופן דרסטי. לפי פרסומים, המגדלים יעברו לסבסוד ישיר, וההגנה על הייצור המקומי ותכנון המשק יבוטלו. נציגי החקלאים חוששים מתכנית לא רצינית עם תכנון בלתי מספיק שיביא לערעור היציבות בענף ויגרום הפסדים לחקלאות המקומית.

התוכנית טרם גובשה, אך על פי פרסומים שונים, הכוונה היא לתמוך ישירות בחקלאים ובמקביל לבטל חלק מהמכס המוטל על יבוא תוצרת חקלאית, תוך ביטול תכנון המשק החקלאי ומועצות הייצור החקלאיות.

ראשי ארגוני החלקאים זעמו למשמע התכנית. ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, אמר כי החקלאים "חשים נבגדים". לדבריו, "הצרכנים אינם טיפשים, וכבר יודעים כי ייבוא תוצרת טרייה אינו מוזיל את המחיר, אלא מכניס לכיסי בעלי רשתות השיווק עוד ממון".

קטיף בצל ירוק בשרון, 21 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"החקלאים חשים נבגדים". קטיף בשרון, אפריל/ראובן קסטרו

חשש נוסף שהעלו הוא מפני תכנון בלתי מספיק של התכנית, למרות השלכותיה ארוכות הטווח ומרחיקות הלכת. אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות החקלאים, אמר כי "במדינות אירופה תכניות דומות נבנו במשך 20 שנה, ואילו בישראל מנסים תוך שבוע ימים לגבש תוכנית מסובכת ומורכבת כל כך. אי אפשר לעשות דבר מורכב כל כך בשליפה מהמותן".

לטענת וילן, "שר האוצר לא יכול להחליט בנושא שהוא לא מבין בו. זה כמו שהוא יחליט איך להפעיל את חיל האוויר". הוא אמר כי "הבעיה היא לא החקלאים הישראלים, הבעיה נמצאת ברשתות השיווק. אין להן תחרות והרווח שהן עושות על פירות הוא רווח של 12.5%".

אורן קורין, יו"ר ועדה חקלאית הערבה התיכונה, אמר כי "חקלאי הערבה מתנגדים נחרצות להורדת המכסים שתאפשר יבוא פרוע של תוצרת חקלאית" .לדבריו, "הפגיעה תתבטא בשני מישורים; בטווח הקצר - היצף השווקים והורדת המחיר הנמוך ממילא; בטווח הארוך - עוד משקים חקלאיים ימשיכו להיסגר ותיגרם פגיעה קשה בביטחון המזון של ישראל" .

עוד בוואלה!

הקורונה החליפה את המרגמות: החקלאים בעוטף עזה חוששים מקריסה

לכתבה המלאה
סיור שר החקלאות אלון שוסטר בצפון הארץ. 28 ביוני 2020.. גדעון שרון, לשכת העיתונות הממשלתית
שר החקלאות אלון שוסטר ונציגי החקלאים בסיור בצפון, בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, גדעון שרון

שר החקלאות החדש אלון שוסטר (כחול לבן) סייר בשבוע שעבר בצפון הארץ, ואליו התלווה מנכ"ל איגוד מגדלי הפירות. "הנושא המטריד של הסרת מכסים לייבוא תוצרת חקלאית טרייה עלה בכל שיחה של שר החקלאות עם חקלאי הגליל והגולן", אמר בלחסן. "אני מקווה שהשר החדש יעמוד בפרץ וימגר את ניסיונות המדינה להזיק לחקלאים".

בלחסן ביקר גם את הכוונה לסבסד ישירות את החקלאים. "ה'מתנה' כביכול שמציע השר כץ לחקלאים כאילו יסבסד אותם ישירות, אינה מקובלת עלינו", אמר. הוא מחה כי "אין אנו רוצים בהבטחות ומתנות, אלא רק לעבד את האדמות החקלאיות, תוך ביטחון כי המדינה שאותה שירתנו בצבא ומשרתים במילואים, משלמים מיסים ותורמים לביטחונה הכלכלי, לא תבגוד בנו".

הוא הוסיף כי "החקלאים המטפחים תוצרת חקלאית מפוארת עבור תושבי מדינת ישראל, ממוקמים בעיקר בפריפריה הרחוקה, מהווים אזרחים-חיילים להגנת אדמות הלאום וזקוקים לעידוד ממשלתי לטובת ייעול העבודה והמשך קיומו של ענף החקלאות, בדיוק כפי שנעשה במדינות אחרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המתנה של כץ אינה מקובלת עלינו". שר האוצר בוועדת הכספים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"דווקא בתקופה זו של חשש לשמיים סגורים וכאשר כולם מודעים לתרחיש בו עלול להתקיים חרם כלכלי על ישראל, מובילה לצערנו מדינת ישראל מגמה לביטול מכסים ופתיחת הייבוא וסבסוד חקלאים מטורקיה, פולין ועזה במקום חקלאי ישראל? מהלך הרסני זה, עלול לפגוע אנושות בחקלאים", הזהיר בלחסן.

הוא הוסיף כי "במקום שהמדינה תעודד ייצור מזון עצמאי ותפעל לביטחון המזון בישראל, מוביל השר כץ, מי שהיה שר החקלאות, מגמה קריטית לפתיחת הייבוא ומשתמש במידע שצבר בהיותו שר החקלאות, כנגד החקלאים ולטובת הייבואנים הטייקונים".

וילן הציג גידולי בננות ואננס כדוגמה למשמעות מרחיקת לכת של פתיחת השוק לייבוא. "מדברים על ייבוא של בננות ואננס. בגידולי בננות ואננס בעולם יש היום מזיקים שמחסלים את ענף הבננות.

משמעות הייבוא היא אחת: חיסול של ענף הבננות בישראל. מדובר בענף חקלאות מפואר שנבנה פה במשך 90 שנה ועכשיו רוצים לעשות תוך ימים בודדים תכנית שתחסל אותו", אמר.

סיור שר החקלאות אלון שוסטר בצפון הארץ. 28 ביוני 2020.. גדעון שרון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אין אנו רוצים בהבטחות ומתנות, רק לעבד את האדמות". בלחסן בסיור עם שר החקלאות, מימין/לשכת העיתונות הממשלתית, גדעון שרון

רביב אלף, דובר שר החקלאות, מסר בתגובה כי "אין עדיין תכנית, יש רעיון. משרד החקלאות שותף מלא בבניית התכנית למימוש הרעיון, כדי לוודא שהמעבר לתמיכות ישירות שומר על יציבות ענפי החקלאות ולא פוגע בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully