וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונות לוויין מאיראן: הפיצוץ המסתורי אירע ליד אתרי טילים

27.6.2020 / 16:13

לפי המומחים, הפיצוץ התרחש בסמוך למקום שבו לפי ההערכות שוכנים אתרים תת-קרקעיים רגישים. התמונות מראות השאלות סביב מה בדיוק התפוצץ במקום ומה גרם לכך עדיין נותרו פתוחות. במשטר טוענים שהייתה זו רק דליפת גז, אך התגובה החריגה מעידה על רגישות האזור

תוכן גולשים - שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

הפיצוץ שהרעיד בליל אמש את טהראן התרחש באזור הררי שממזרח לה, שבו, לפי מומחים, שוכנים אתרים לייצור טילים ומערכת מנהרות תת-קרקעיים - כך עולה מתמונות לוויין שפורסמו היום (שבת), אך אלו אינן פותרות את השאלות סביב מה בדיוק התפוצץ במקום ומדוע. באופן רשמי, הרשויות האיראניות אמרו כי מדובר ב"מתקן גז".

עם זאת, התגובה החריגה של ממשלת איראן מיד לאחר הפיצוץ, ששלח כדור אש לשמיים, מדגישה את האופי הרגיש של האזור הסמוך פרצ'ין, שבו לפי הערכות ביון מערביות ערכה טהראן פעילות הקשורה לפיתוח הנשק הגרעיני שלה לפני שני עשורים.

אחרי הפיצוץ, שהרעיד בתים, זעזע חלונות והאיר את השמיים באזור הרי אלבורז, הטלוויזיה הרשמית שידרה מהאתר שבו, לטענתה, התרחש הפיצוץ. היא הראתה בלוני גז מפויחים וגדולים, אך המצלמה התמקדה רק בנקודה זו ולא הראתה דבר אחר באתר.

דובר משרד ההגנה אמר כי מקור הפיצוץ הוא דליפת גז, שאת סוגו הוא לא פירט, ואמר כי לא היו נפגעים בפיצוץ. לדבריו, מדובר ב"אזור ציבורי", אך זה מעלה את השאלה מדוע אנשי צבא ולא שירותי הכיבוי האזרחיים טיפלו בתקרית. בטלוויזיה הרשמית לא הסבירו זאת.

עוד בוואלה!

במתקן סודי במדבר: פרויקט האלומיניום של איראן ליצור דלק טילים

לכתבה המלאה
פיצוץ ליד בסיס צבאי באזור טהרן 26 ביוני 2020. -, אתר רשמי
הפיצוץ ליד בסיס צבאי באזור טהראן, אמש/אתר רשמי, -

תמונות הלוויין מהאזור, השוכן כ-20 ק"מ ממזרח למרכז טהראן, הראו מאות מטרים של צמחיה חרוכה, שלא נראו בתמונות מהאזור כמה שבועות קודם לכן. המבנה שליד האזור השרוף דומה למתקן ששודר בטלוויזיה הממלכתית.

מתקן הגז נמצא בסמוך לאתר הטילים חוג'יר, על פי מומחים. פביאן הינץ, חוקר במרכז ג'יימס מרטין ללימודי אי-הפצת נשק גרעיני במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים בקליפורניה, אמר כי נראה שהפיצוץ פגע במתקן המייצר טילים המונעים בדלק מוצק.

לפי המרכז ללימודים בינלאומיים ואסטרטגיים שבוושינגטון, באתר "יש מספר רב של מנהרות, חלקן לפי החשד משמשות להרכבת כלי נשק". המבנים התעשייתיים באתר, שנצפים בלוויין, מעידים גם כן על הרכבת טילים במקום.

המודיעין האמריקני קבע בדוח משנה שעברה כי לאיראן יש את התכנית התת-קרקעית הגדולה ביותר במזרח התיכון, שנועדה לתמוך בפיתוח ויצור הטילים שלה.

גורמים איראניים בעצמם זיהו את האתר ככזה השוכן באזור פרצ'ין, שבו לפי החשד היא ערכה ניסויים הקשורים לפיתוח נשק גרעיני עד 2003. עם זאת, בטהראן מכחישים שהייתה להם כוונה כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully