וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במתקן סודי במדבר: פרויקט האלומיניום של איראן ליצור דלק טילים

25.6.2020 / 8:54

גולה איראני ומסמכים שהגיעו לידי רויטרס חושפים שבאתר אזרחי לכאורה בצפון-מזרח המדינה פועלים משמרות המהפכה להפקת אבקת אלומיניום - תחליף מקומי לעקיפת הסנקציות עבור פיתוח תכנית הטילים. "המשאבים שמושקעים בזה אינם לטובת העם האיראני"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בקצה המדבר במחוז צפון חורסאן שבצפון-מזרח איראן, סמוך למצבור הבוקסיט הגדול ביותר במדינה, שוכן מתחם לייצור אלומיניום. הממשלה משבחת אותו בגלוי כחלק משמעותי במאמצי להאיץ את תפוקת המתכת, אך האתר, הסמוך לעיר ג'ג'רם, הוא גם מקום משכנו של מתקן סודי שהוקם על ידי משמרות המהפכה. המקום משמש לייצור אבקת אלומיניום עבור תכנית הטילים שלה. האבקה, שאותה מפיקים מבוקסיט, היא מרכיב חיוני בחומרי הנעה המבוססים על דלק-מוצק ומשמשים לשיגור טילים.

המתקן נחשף על ידי גורם לשעבר בממשל ובאמצעות מסמכים שנראו על ידי סוכנות הידיעות רויטרס. הגורם לשעבר, אמיר מרדם, אמר כי איראן החלה לייצר את האבקה עבור צרכים צבאיים לפני יותר מחמש שנים. בין 2013 ל-2018 הוא עמד בראש המשרד ליחסי ציבור וכן נציג פרלמנטרי במשרד ליחסים מנהליים בלשכת סגן הנשיא, שבאותה תקופה פיקח על כמה תכניות כלכליות. לדבריו, הוא ביקר פעמיים באותו מתקן חשאי וכי היצור נמשך בו גם אחרי שעזב את איראן ב-2018.

יצור אבקת האלומיניום לטובת שימוש בטילים, שלא היה ידוע עד כה, פותח לאור הסנקציות הבינלאומיות שנועדו למנוע את מאמצי טהראן להצטייד בטכנולוגיית נשק מתקדמת. ארצות הברית ובעלות בריתה, בהן ישראל, רואות בתכנית הטילים שלה סכנה אזורית ועולמית.

טיל קרקע-אוויר מדגם סאיאד 2 משוגר בתרגיל של צבא איראן, 5 בנובמבר 2018. אי-פי, AP
באיראן טוענים שהתכנית הגנתית בלבד. שיגור טילים בתרגיל, 2018/AP, אי-פי

לרויטרס הגיעו יותר מ-12 מסמכים הקשורים לפרויקט אבקת האלומיניום ולאנשים המעורבים בו, מ-2011 ועד 2018. אחד מהם נשלח למנהיג העליון עלי חמינאי ממפקד במשמרות המהפכה, שאחיו מתואר על ידי המשטר בתור אבי תכנית הטילים של איראן.

במכתב, מוחמד טהראני מרדם (שאינו קשור לאותו גורם שנמלט מהמדינה) תיאר את המתקן בג'ג'רם בתור "מיזם ליצור דלק טילים מאבקה מתכתית" ואמר כי לפרויקט יש חלק משמעותי ב"שיפור יכולת האספקה העצמית של המדינה ביצור דלק מוצק לטילים". על המכתב אין תאריך, אך הוא ככל הנראה מ-2017, לאור האירועים המוזכרים בו.

שגרירות איראן באו"ם אמרה בתגובה כי אין לה מידע בנושא והדגישה כי לטהראן אין שום כוונה לפתח נשק גרעיני, בהמשך להצהרותיה הקבועות ולפיהן תכנית הטילים שלה היא למטרות הגנה בלבד. אף גורם רשמי אחר באיראן לא הגיבו לשאלות שהפנתה רויטרס על התחקיר.

עוד בוואלה!

אחרי הדיווח על מתקפת הסייבר באיראן: תעודות הערכה הוענקו ליחידות מודיעין

לכתבה המלאה
אמיר מרדם, גורם ממשל איראני שנמלט מהמדינה, בפארק, 14 ביוני 2020. רויטרס
ביקר במתקן פעמיים. אמיר מרדם/רויטרס

החשיפה של אמיר מרדם על תכנית אבקת האלומיניום עשויה להגביר את ההתמקדות של וושינגטון בתכנית הטילים של איראן. הגורם האיראני לשעבר, שחי בצרפת כיום, אמר שהוא עזב את ארצו ב-2018 אחרי שהואשם בהצתת מהומות בעקבות דבריו על שחיתות מצד כמה גורמי ממשל. הוא אמר כי הוא רוצה לחשוף את התכנית משום שהוא סבור ששאיפותיה של איראן בתחום הטילים אינן באינטרס של העם האיראני.

מרדם אמר שבפגישות שבהן נכח בטהראן בין גורמי ממשל לבין מנהלי המיזם, "הם ביקשו גישה למטבעות זרים, ואמרו כי המיזם הצבאי שלהם זקוק לתמיכה ממשלתית כדי לשרוד את הסנקציות".

ארצות הברית הטילה סנקציות מרובות על איראן, כולל על מגזר המתכות שלה ועל תכנית הטילים שלה, וכן על משמרות המהפכה ועל מי שעושה עמה עסקאות.

דובר של משרד האוצר האמריקני, שאחראי על הטלת חלק גדול מהסנקציות, אמר כי בעוד שהם לא מגיבים על חקירות אפשריות, הם עוקבים מקרוב אחרי דיווחים על כל התנהגות שעשויה לדרוש סנקציות. "אנחנו מחויבים לפעול, בהתאם לסמכות שלנו, נגד מי שתומך במשטר האיראני ופעילות הזדונית שלו ברחבי העולם", אמר.

לאו"ם יש סנקציות הקשורות לתכנית הטילים של איראן, אך בארגון אמרו כי לא ברור אם פרויקט האלומיניום מפרה אותן משום שלמתכת יש שימושים אזרחיים. איראן ובעלות בריתה אומרות שההחלטה שעברה במועצת הביטחון של האו"ם ואשררה את הסכם הגרעין אינה אוסרת על פעילות הקשורה לתכנית הטילים, אלא רק "קוראת להימנע" מפעילות שכזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully