וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשכונות המוגבלות באשדוד מקפידים על מסיכות - וכועסים על השכנים: "לכו לחוף"

26.6.2020 / 18:47

מבכירים בעירייה ועד המשטרה - כולם משבחים את תושבי הרובעים, החרדיים בעיקרם והשוקקים בדרך כלל, על ההתנהלות האחראית נוכח ההנחיות החדשות להתמודדות עם הקורונה. אולם, הם משוכנעים שהם מופלים לרעה: "בפאבים עולם כמנהגו נוהג - אותנו קל להגביל"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

אלפי אנשים עוברים בפינת הרחובות רבי טרפון והרשב"י באשדוד בימי שישי רגילים, והמרכז המסחרי עמוס והומה אדם - אך אלה אינם פני הדברים היום (שישי), לאחר שהחל מהבוקר הוגבלו התקהלויות בעיר והמוסדות החינוכיים בה נסגרו. אמנם, לא הוטל סגר בעיר, אך ההכרזה על חלקים ממנה כאזור מוגבל מורגשת בשטח.

כ-200 חולים פעילים יש בעיר אשדוד לפי נתוני העירייה, ו-70% מהם מרוכזים בשלושה רובעים - ג', ז' וח' - שבהם הוטלו ההגבלות החדשות. רוב המקרים מדובר במשפחות שלמות שנדבקו. שכונות אלו מכילות בעיקר אוכלוסייה חרדית, אך גם אזרחים ממגזרים אחרים מתגוררים בהן.

עוטה מסכה ברקע הגבלות הקורונה באשדוד 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
טענות לאפליה, תושבים באזור המוגבל באשדוד/ראובן קסטרו

עם כניסתן לתוקף של ההוראות החלו עשרות פקחים ושוטרים להסתובב בשכונות, אולם משיטוט ברחובות עולה כי התושבים המקומיים מקפידים מאוד על ההנחיות ונענים להן. הרחובות ריקים יחסית, אבל ברובע ז' לא ניתן למצוא כמעט אף אדם ללא מסיכת פנים בחוץ.

רב-פקד ליאור מצרפי, קצין אגף מבצעים במשטרת אשדוד, מסתובב משעות הבוקר ברובעים המדוברים, מדבר עם התושבים על האחריות האישית, ומספר על המשמעת העצמית הגבוהה שהוא מזהה בקרב התושבים החרדים בימים האחרונים. "המשמעת האזרחית היום ברף הגבוה ביותר שאנחנו רואים מתחילת הגל. אני רואה בשטח אנשים שלא יוצאים בלי מסיכות ושומרים על ריחוק חברתי, מתפללים מחוץ לבית הכנסת בשטח הפתוח ונשמעים להנחיות משרד הבריאות", אמר. "לאור העלייה בתחלואה ברובעים הללו אנחנו הגברנו בצורה משמעותית את מערך האכיפה שבנוי מעשרות שוטרים ופקחים וגורמי העירייה - רואים תוצאות בשטח".

פעולות אכיפה ברקע הגבלות הקורונה באשדוד 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"המשמעת האזרחית היום ברף הגבוה ביותר". ליאור מצרפי/ראובן קסטרו

תושבי השכונות מדגישים שהם מקפידים על ההנחיות, וטוענים כי הטלת המגבלות באזורים אלו נובעת מאפליה נגד הציבור החרדי, בעוד באזורים אחרים, בארץ בכלל ובאשדוד בפרט, לטענתם, ההיענות להנחיות משרד הבריאות רופפת הרבה יותר.

"יש איזורים אחרים בארץ שדווקא לא מקפידים על ההנחיות כמונו ויש שם אותו מספר חולים - אבל אין שם הגבלות", אומר שלמה אהרוניסקי, תושב רובע ז', שמשוכנע שהציבור החרדי מופלה בהקשר זה. "אצלנו קל לבוא ולהגביל רובעים. פה כולם עם מסיכות - זה ציבור מאוד צייתן. ברובעים אחרים בעיר שלא משתייכים לציבור החרדי יש הרבה אי-הקפדה, פה לא תראה את זה".

סגן ראש עיריית אשדוד, אבי אמסלם ברקע הגבלות הקורונה בעיר 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"האוכלוסייה מאוד ממושמעת". סגן ראש העיר, אבי אמסלם/ראובן קסטרו

הוא לא לבד. תושבים חרדים נוספים ברובע כועסים ומביעים תחושות דומות. "לכו לצלם בחופי הים ובפאבים", הם אומרים, "פה שומרים על ההנחיות".

"יותר קל להגביל את החרדים", טוענים התושבים, "החרדים תמיד מופלים. בחוף הים יש אנשים בלי מסיכות. בפאבים לא חובשים מסיכות ועולם כמנהגו נוהג - רק אצלנו מספיק שאחד מדביק משפחות רבות", אומר תושב הרובע.

פעולות אכיפה ברקע הגבלות הקורונה באשדוד 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אמנם, לא הוטל סגר בעיר, אך ההכרזה על חלקים ממנה כאזור מוגבל מורגשת בשטח/ראובן קסטרו
עוטה מסכה ברקע הגבלות הקורונה באשדוד 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"פה שומרים על ההנחיות"/ראובן קסטרו

העלייה בתחלואה גרמה לראש העיר יחיאל לסרי להגביר את האכיפה בעיר, כחלק מתכנית שהכינו בעירייה לקראת אפשרות כזאת. סגנו, אבי אמסלם, הבהיר תושבי האזורים המוגבלים פועלים לאור ההנחיות, והגדיר אותם "אוכלוסייה מאוד ממושמעת". לדבריו, "לא מדובר רק באוכלוסייה חרדית. המודעות קיימת". זאת, לטענתו, בניגוד למתרחש בחלקים אחרים של העיר.

"הייתי אתמול בחוף הים באזור הפאבים ושם אף אחד לא היה עם מסיכה, לעומת זאת פה כולם נזהרים ושומרים", אמר אמסלם לדבריו מקור ההתפשטות באזור נעוץ ככל הנראה בהדבקה במערכת החינוך. "35% מילדי העיר לומדים בשלושת הרובעים", הסביר, והוסיף: "אנשים פה מאוד נזהרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully