וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוד באיומים שוחרר ממעצר בשל הפרת זכויותיו בחקירה: "המשטרה השפילה אותו"

30.6.2020 / 23:16

אדם שנעצר בחשד שאיים על מנהל מרכז גמילה שבו שהה שוחרר לאחר שבדיון בבימ"ש נקבע שחוקרי המשטרה הפרו את זכויותיו ברגל גסה: לא הודיעו לסנגוריה הציבורית על המעצר, נמנע ממנו להיוועץ עם עורך דין לפני החקירה, ולמרות שאינו דובר עברית - לא הובא מתורגמן לחקירה

הוארך מעצר החשוד ברצח בת זוגו מאיה ווישיניאק/--

(בווידאו: הארכת מעצרו של החשוד ברצח בת זוגו מאיה ווישיניאק, בתחילת השבוע)

בשבוע שעבר נעצר אדם בחשד שאיים על המנהל של מרכז הגמילה שבו שהה. אולם, בית המשפט מתח ביקורת קשה על המשטרה, על כך שהחוקרים הפרו ברגל גסה את זכויותיו של החשוד - והורה לשחררו.

האיש, שדובר רוסית בלבד, הובא על ידי השוטרים לבית משפט השלום בראשון לציון ביום שלישי שעבר, כשהוא אזוק בידיו וברגליו, והוכנס לבניין בית המשפט לעיני העוברים והשבים דרך השטח הציבורי. בנוסף לכך, בדיון הסתבר כי החוקרים לא הודיעו לסנגוריה הציבורית על מעצרו ולא דאגו להביא לחקירה או לדיון מתרגם לשפה הרוסית, כפי שמתחייב לפי החוק.

שופטת השלום זהר דיבון סגל, נדהמה כשהחשוד הוכנס לאולם בית המשפט כשהוא אזוק בידיו וברגליו, והורתה לשוטרים להסיר את האיזוק מיד. השופטת ציינה כי אמנם "חלה התרופפות בהנחיות בתקופת הקורונה, אך אין להפוך זאת לדבר שבשגרה, והוראות החוק בעניין זה ברורות: אין לאזוק עצורים בשטח ציבורי".

הובלת עצור באזיקים בבית המשפט. נועם מושקוביץ
"פגיעה קשה בזכויותיו של העצור". עצור מובל באזיקים בבית המשפט/נועם מושקוביץ

בית המשפט מינה לסנגורית של החשוד את עו"ד אנה שכטמן מהסנגוריה הציבורית, והיא פגשה אותו לראשונה בבית המשפט. במהלך דיון הארכת מעצרו, התגלו מחדלי משטרה נוספים. בין היתר, התברר כי במהלך החקירה, נפגעה זכותו להיוועץ עם עו"ד, ואפילו לא הועברה הודעה בדבר מעצרו לסנגוריה הציבורית, כמתחייב על פי חוק.

בנוסף לכך, היחידה החוקרת לא דאגה לזימונו של מתורגמן לשפה הרוסית לדיון בבית המשפט, כפי שמתחייב מכך שהחשוד אינו דובר כלל עברית. עוד התברר כי גם במהלך החקירה שלו, שנעשתה בעברית לכל אורכה, לא הובא מתורגמן. החשוד מסר לפרקליטתו כי הוא לא הצליח להבין את השאלות שהפנו אליו החוקרים.

לדברי נציג המשטרה בדיון, החשוד ביקש לעזוב את מרכז הגמילה שבו שהה, ולאחר שמנהל המרכז סירב לבקשתו, החל החשוד לאיים שהוא ידקור שוהים אחרים במקום. החשוד עצמו הכחיש מכל וכל את האיומים, ואמר כי רק ביקש לעזוב את מרכז הגמילה. לאחר מכן, לטענת החשוד, הוא ברח מהמרכז והגיע לבית של זוגתו, שם הוא נעצר בשעות הלילה על ידי חוקרי המשטרה והובא לחקירה.

עוד בוואלה!

חשד לרצח: אישה נמצאה מתה עם סימני חנק בביתה בראשון לציון

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנעו מהחשוד להתייעץ עם פרקליט או להסתייע במתורגמן. עו"ד אנה שכטמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

נציג המשטרה בדיון ביקש מבית המשפט להאריך את מעצרו של החשוד בחמישה ימים. שופטת השלום דיבון סגל דחתה את בקשת המשטרה, והורתה לשחרר את החשוד באופן מידי תוך כדי שהיא מותחת ביקורת נוקבת על המשטרה. "אינני סבורה שניתן לומר שנשקפת מן החשוד מסוכנות שהצדיקה את מעצרו", אמרה השופטת.

עוד ציינה השופטת בהחלטתה את ההשפלה שהעבירה המשטרה את החשוד, כשהכניסה אותו לבית המשפט כשהוא אזוק בידיים וברגליים לעיניי העוברים והשבים. "לא ניתן להתעלם מהפגיעה המשמעותית בזכויות של החשוד", הבהירה דיבון סגל.

בנוסף לכך, מתחה השופטת ביקורת על כך שלא נשלחה כל הודעה לסנגוריה הציבורית על מעצרו של החשוד. טופס "בקשה למינוי סניגור ציבורי" הקיים בתיק אינו חתום, ולא ברור מתי ועל ידי מי נשלחה הודעה לסנגוריה הציבורית. בית המשפט קבע כי חובה על היחידה החוקרת לתעד את שעת מסירת ההודעה, וכי לא די בצירוף טופס סטנדרטי שאינו חתום. פגמים אלו בחקירת המשטרה הובילו לשחרורו בתנאים מינימליים.

"המשטרה רמסה ברגל גסה את זכויותיו הבסיסיות של החשוד"

עו"ד אנה שכטמן, שייצגה את החשוד מטעם הסניגוריה הציבורית, אמרה כי "אנו נמצאים בתקופה שבה זכויותיהם של חשודים ועצורים נפגעו בעקבות מגיפת הקורונה, ולכן מצופה מרשויות החוק להקפיד בשמירה על זכויותיהם של חשודים".

עו"ד שכטמן הוסיפה כי "במקרה זה, המשטרה רמסה ברגל גסה את זכויותיו הבסיסיות של החשוד: לא עדכנו את הסניגוריה על מעצרו, מנעו ממנו להיוועץ עם עורך דין לפני חקירתו, ואף הגדילה לעשות כשהשפילה אותו והובילה אותו אזוק לעיני כל. אנו מברכים על החלטת בית המשפט, שקיבל את טענותינו והורה על שחרורו של החשוד בגלל הפגיעה הקשה בזכויותיו".

ממשטרת ישראל נמסר כי "המשטרה מקפידה על זכויותיהם של עצורים וחשודים בפלילים, לצד החתירה לחקר האמת ומיצוי הדין עם עבריינים. החשוד נחקר במשטרה ושוחרר בבית המשפט בתנאים מגבילים". לדברי המשטרה, "ככלל, הובלת עצורים לבית המשפט ובתוכו מצויה בסמכות ובאחריות שירות בתי הסוהר, ומשטרת ישראל מבצעת ליוויים מעין אלו במקרים חריגים בלבד. יחד עם זאת, ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית היא נלמדת, ובמידת הצורך מופקים ממנה הלקחים הנדרשים בהתאם, וכך יעשה גם ביחס למקרה זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully