וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבטיחים "רישיון במהירות טיל" - ונעלמים: תעשיית העוקץ שמגלגלת הון בטלגרם

שלל קבוצות ברשת מציעות ל"לקוחות" הנפקת רישיון נהיגה, דרכונים או תעודות נכה תמורת אלפי שקלים - ומפילות אותם בפח. המשטרה מתקשה לחדור את מגבלות האפליקציה, והקורבנות לא מתלוננים מחשש שיופללו. דיברנו עם אחד מהעוקצים, שהבטיח: "תהיה רגוע נשמה שלי"

עריכה: רענן פוגל

(בווידיאו: אישום נגד מייסד טלגראס, בספטמבר)

הצעות מפתות ממשיכות לצוץ עבור משתמשי רשת "טלגרם" חדשות לבקרים, כשחלקן מבטיחות "רישיון נהיגה במהירות כמו טיל". כל המעוניינים בכך צריכים "רק למלא טופס ירוק ולמסור לנו. תוך ימים אחדים אתם על מכונית". ההבטחות הללו מגיעות כמובן תמורת תשלום של סכום שנע בדרך כלל בין 1,500 ל-2,000 שקלים.

הניסוחים בשלל הקבוצות בטלגרם שאליהן נחשפנו דומים זה לזה. "יודעים לנהוג וחולמים לרישיון? שמחים לבשר לכם על חזרת השירות, רישיון נהיגה הדגם החדש עם הולגרמה. נרשם ברשם הרישוי ובמסוף המשטרתי", נכתב באחד מהם, לצד מחירון של 1,500 שקלים עבור כרטיס והולוגרמה ו-500 שקלים נוספים עבור עדכון הרישיון במחשב באמצעות "איש הקשר שלנו".

או כפי שמציעה קבוצת "דארקנט ישראל" את מרכולתה במילים: "מחזיר עטרה לישונה לאלה ששחכו (הטעויות במקור, ק"כ) תו נכה רשום במשרד הרישוי 1,500 שקלים. עובד על מספר רכב לצמיתות. קיים גם רישיון רשום במשרד הרישוי וגם לא רשום".

רשימת המסמכים המזויפים המוצעים בקבוצות אלו ארוכה מאוד, ולכל אחד מהם מחיר משלו. באחת מהקבוצות, למשל, מוצעים רישיונות מזויפים של מדינות שונות כמו אוקראינה, פולין, אוסטריה, מקסיקו ועוד. ניתן לנהוג באמצעות שימוש ברישיון זר במשך שנה, ולאחר מכן להמיר אותו לרישיון מקומי אחרי מבחן מעשי. גם תעודות נכה, תעודות שחרור מצה"ל, תעודת מנעולים או דרכונים מוצעים למכירה בטלגרם.

"הטסטר קומבינות בע"מ"

את האופן שבו מבוצע זיוף הרישיון או ההיתר מתארים בקבוצות כך: "באמצעות איש הקשר שלנו שעובד במשרד הרישוי ובאמצעות המכשורים והאמצעים שקיימים אנו מדפיסים כרטיס רישיון אם (הטעות במקור) תמונה ופרטי הנהג. במידה והנכם מעוניינים בכרטיס בלבד ללא עדכון ברישוי תוכלו להציג את הכרטיס כתעודה מזהה לכל דבר". רישום זה נועד להבטיח כי הרישיון יוכר על ידי משרד הרישוי.

ברוב המוחלט של המקומות, רישיון נהיגה משמש כאמצעי זיהוי לכל דבר. למשל, אדם שגנב כרטיס אשראי יכול להפיק רישיון נהיגה המבוסס על פרטי בעלי הכרטיס, תוך שימוש בתמונה אחרת. שיטה נוספת שהתגלתה מבדיקת וואלה! NEWS כוללת סריקה של מאגר הרישיונות לצורך חיפוש תמונתו של אדם הדומה במראהו ל"מבקש השירות". בכך, ניתן "להלביש" את הפרטים שלו על רישיון הקיים במערכת.

חלק משיטות זיוף אלו עלו מהתכתבות עם אחד מאותם "נותני שירות", שהזדהינו בפניהם כלקוחות פוטנציאליים. "אחי אני פסול נהיגה, עדיין אפשר להוציא רישיון?", שאלנו. אחד ממפעילי הקבוצות בטלגרם השיב: "כן אח, עלות 2,000 שקל, למתי צריך".

לשאלתנו, האם ניתן יהיה להוציא את הרישיון בעוד שבועיים, הוא ענה: "סגור, צור איתי קשר, אני פה".

עוקץ רשיונות נהיגה בטלגרם. טלגרם, צילום מסך
הבטיח להנפיק רישיון נהיגה תמורת 2,000 שקלים. ההתכתבות עם העוקץ/צילום מסך, טלגרם

אנחנו מנסים להעלות את האפשרות שמדובר בתרגיל וכותבים: "הקיצר חייב לדעת שאתה לא מורח אותי. אני מדבר מהלב ללב שלך. אין לי הרבה כסף ו-2,000 שקלים זה המון כסף עבורי. אני אשלם לך בכיף אבל תבטיח לי שאתה לא סתם לוקח לי כסף". בתגובה, הצד השני של השיחה ניסה להרגיע: "אח יקר. מבן אדם לאדם תהיה רגוע נשמה שלי. לא יכול להיות פה שום דבר".

בשלב זה אנחנו מנסים להבין איך העסק עובד בפועל - מה צריך לשלוח כדי לבצע את התהליך עצמו. בתשובה, הוא ענה: "פרטים שתרצה שיהיה על הרישיון שלח לי. שלח ת"ז וסלפי שלך".

עוקץ רשיונות נהיגה בטלגרם. טלגרם, צילום מסך
אחת מקבוצות העוקץ בטלגרם/צילום מסך, טלגרם

כל תהליך האימות המפורט לעיל נועד לשרת כמה מטרות. ראשית, הדרישה לשלוח תעודת זהות משווה לתהליך מראית עין רצינית. מעבר לכך, היא מאפשרת לבעלי הקבוצות לאמת את זהותו של מבקש השירות, כדי לוודא שהאדם שמתכתב עמם איננו שוטר סמוי באמצעות מאגרי מידע שנמצאים ב"דארקנט".

אלא שמטרות אלו משרתות גם מטרה נוספת: לאחר שה"לקוח" מעביר את הכסף, והתהליך מתגלה בסופו של דבר כעוקץ, קשה להאמין שמישהו ילך להגיש תלונה נגד אותו גורם עלום שבידיו כל פרטי הזיהוי של המתלונן. מלבד זאת, תלונה זו תהווה למעשה הודאה בניסיון לבצע עבירה פלילית של שימוש ברישיון מזויף.

כך עובד העוקץ

האנונימיות של רשת המסרונים טלגרם, שאיננה מציגה מספרי טלפון או כל אמצעי זיהוי אחר למעט כינוי, היא שמאפשרת את הפעילות הענפה של רשת "טלגראס" למסחר בקנאביס. בחבירה לאמצעי התשלום הדיגיטליים החדשים, היא פותחת אפשרויות חדשות שהופכות את התרמית כולה לפשוטה מאוד לביצוע - ומותירות את הקורבן ללא הגנות.

הלקוח המעוניין ברישיון, בהיתר או בביטול שלילה פונה למנהל של אחת מהקבוצות הרבות, מזדהה ולבסוף מעביר את התשלום. למפעילי הקבוצות יש שיטות שונות לקבל את הכסף מהלקוחות ולהערים גם על מי שאינם רואים בעצמם כקורבנות תמימים.

עוקץ רשיונות נהיגה בטלגרם. טלגרם, צילום מסך
"אכלתי בלוף". ההתכתבות עם אחד מקורבנות העוקץ/צילום מסך, טלגרם

אחת משיטות אלה היא באמצעות שירות שמציע כמעט כל בנק - שליחת קוד סודי חד-פעמי שבאמצעותו ניתן למשוך סכום כסף, לפי הגדרתו של בעל החשבון, מכל כספומט שהוא, ללא שימוש בכרטיס אשראי. אפשרות נוספת היא העברת תשלום ב"ביטקוין", שאף הוא נעשה בצורה אנונימית.

בשלב הבא, לאחר שהאדם שמאחורי העוקץ קיבל את הכסף, הוא חוסם את הלקוח בטלגרם ומנתק כל קשר עמו. אחד מקורבנות אלה, שרישיונו נפסל לאחר שביצע עבירת מהירות ונהיגה תחת אלכוהול, הסכים לשוחח עמנו. בהתכתבות שניהלנו איתו, הוא תיאר את התהליך שבו הוא "אכל בלוף", כלשונו.

עוקץ רשיונות נהיגה בטלגרם. טלגרם, צילום מסך
אחת מקבוצות העוקץ בטלגרם/צילום מסך, טלגרם

בתשובה לשאלה איך הוא לא הבין שמדובר בעוקץ, הסביר הלקוח כי השיטה הייתה מתוחכמת מספיק כדי לשטות בו. כדי להראות שהעסק העובד, נשלחו אליו צילומי מסך שכביכול מראים כי בקשתו התקבלה - והרישיון בדרך אליו.

במקרה זה, הדחף לקבל בחזרה את הרישיון היה חזק מהשכל הישר, ומשם הדרך להעברת 2,500 שקלים הייתה קצרה. עד מהרה הוא נחסם - ונותר ללא רישיון, או כסף. "לא יודע מה חשבתי, אבל הייתי חייב את הרישיון נהיגה", הסביר הנעקץ.

עוקץ רשיונות נהיגה בטלגרם. -, צילום מסך
עוקץ רשיונות נהיגה בטלגרם/צילום מסך, -

המשתמשים טוענים כי הם משתפים פעולה עם גורמים רשמיים כדי לבצע את העוקץ. אחד מהם נשאל כיצד ייתכן כי הרישיון נרשם במאגר, ולכך השיב: "יש לי שלושה אנשי קשר מבפנים. אחד בתאוריה, אחד בטסטים ואחד באופטיקה". גם כשהקשנו ושאלנו אם הוא מתעקש שיש איש קשר מבפנים, דבק בגרסתו.

לדברי רואה החשבון גיא מונרוב, מומחה למניעת מעילות והונאות ושותף במשרד הביקורת החקירתית "אלקלעי מונרוב", "משבר כלכלי דוחק רבים לעבר פתרונות קלים לגריפת רווחים. גם במשבר הקודם ב-2008 ראינו עליה תלולה במספר ניסיונות ההונאה וכך גם כעת. אין מדובר רק על רישיונות נהיגה אלא בקשת רחבה של עקיצות ובכללן גם הבטחות סרק למכירת כסף מזויף".

מונרוב טוען כי הטלגרם הפך בשנה האחרונה לזירה פרועה, בה פועלים מאות עוקצים המסתתרים מאחורי שם בדוי. "להערכתנו, היקף העקיצות מגיע למיליוני שקלים. נתקלנו גם בהצעות לרכוש דלק שממומן על ידי המעסיק או אף בהצעות לעשות תאונה מכוונת עם רכב הליסינג שקיבל העובד לצורך פגיעה מכוונת ברכב של צד ג', שבעליו אינו מצליח למכור אותו", אמר. "אולם הסיכון אינו מסתכם בהונאה כספית. דווח לנו גם על מקרים בהם נתבקש הבחור שרצה רישיון מזויף, למלא פרטים אישיים בלינק שנשלח אליו. הלחיצה עליו אפשרה לעוקץ להשתלט מרחוק על המחשב, למחוק קבצים ואף לדרוש כסף תמורת שחרור הצפנת הנתונים.

הזיוף ועונשו

קשה להעריך את היקף ה"עסקאות" שנעשות באופן זה באמצעות טלגרם. עם זאת, ניתן לקבוע כי תעשיית הזיופים מגלגלת סכומים אדירים מדי שנה.

בשנה שעברה, חשפה המשטרה כנופיית זייפנים - בהם גם עורכי דין - ממזרח ירושלים. הם הנפיקו רישיון זר, שאותו אחר כך המירו לרישיון ישראלי, תמורת 40 אלף שקלים. ההערכה הייתה כי הם הספיקו להנפיק כמה רישיונות בסכום כולל של ארבעה מיליון שקלים.

עוקץ רשיונות נהיגה בטלגרם. טלגרם, צילום מסך
אחת מקבוצות העוקץ בטלגרם/צילום מסך, טלגרם

עשרות הנעקצים, ואולי אף מאות מהם, חוששים להתלונן במשטרה מתוך חששות מובנים, גם מהמשטרה שבפניה הם מודים בניסיון לבצע עבירה וגם מהעוקצים המחזיקים בפרטיהם האישים. אלא שמעבר לכך - המשטרה עצמה מתמודדת עם מגבלות כבדות בכל הקשור להתמודדות עם טלגרם, שהאנונימיות בה מאפשרת מהעבריינים להתחמק ברוב המקרים.

בתשובה לשאלות האם התופעה מוכרת לה, מהן הפעולות שהיא מסוגלת לעשות כדי להגיע לאותם גורמים והאם יש בסיס לחששות קורבנות העוקץ שעצם התלונה תפליל אותם, השיבה משטרת ישראל כך: "ככל שמתקבל מידע בנושא, משטרת ישראל פועלת באופן נחוש ומקצועי לאכיפת החוק לרבות באתרים שאינם מנוהלים בישראל ואינם כפופים לדין הישראלי. כל תלונה שתובא לידי המשטרה, תטופל באופן הראוי ביותר".

עוקץ רשיונות נהיגה בטלגרם. טלגרם, צילום מסך
אחת מהקבוצות בפעולה/צילום מסך, טלגרם

עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומומחה לדיני תעבורה, מסביר כי החוק הישראלי קובע עונשים גבוהים על שימוש ברישיון מזויף והצגתו בפני שוטר. בהיבט הפלילי, על פי סעיף 62 לפקודת התעבורה, נהג המזייף רישיון או לוחית זיהוי לרכב צפוי לעונש מרבי של כשנתיים.

במקרים דומים, נגזר על נרשמים עונש מאסר מותנה בן שישה חודשים, פסילה בת 30 חודשים של רישיון הנהיגה ועונש מאסר על תנאי של שישה חודשים נוספים. היו בעבר מקרים שבהם נקבעו עונשי מאסר של חודשים ספורים, לרוב באמצעות עבודות שירות.

מבדיקה בפסקי הדין של השנים האחרונות, עלו מקרים - גם אם נדירים - שבהם נתפס נהג עם רישיון מזויף, תוך ביצוע עבירות נוספות, ובחלק מהמקרים עם רקע של עבר פלילי עשיר, שבהם הטילו שופטים גם עונשי מאסר בפועל של חצי שנה ויותר מכך.

המחיר שעשויים לשלם המשתמשים ברישיון מזויף עשוי להיות גם נזיקי. עו"ד ורשה פירט כי פגיעה בהולך רגל בנסיבות אלה תזכה את הנפגע בפיצוי של "קרנית", הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, אך תדרוש גם מהנהג הפוגע לשלם את כל הסכום שהעבירה לנפגע. סכום זה עשוי להגיע אף למיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully