וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור העלייה בתחלואה: הממשלה אישרה את חוק איכוני שב"כ

24.6.2020 / 19:26

בישיבה דחופה שכינס נתניהו, אישרה הממשלה את קידום החקיקה המאפשרת לבצע מעקבים סלולריים אחר חולי קורונה, למרות התנגדות ראש השב"כ. ההצעה תעבור להצבעה בקריאה ראשונה, וגם בכחול לבן תמכו בחקיקה. נתניהו: "מקווה שלא נצטרך להשתמש בכלי זה"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

הממשלה אישרה היום (רביעי) את קידום החוק המסמיך את שב"כ לאיכונים סלולריים אחרי חולי הקורונה, שצפוי לעבור בהצבעה לקריאה ראשונה במליאה. ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן את הישיבה הדחופה במטרה להחזיר את השימוש במעקבים הסלולריים, לאור העלייה בתחלואה שנרשמה בימים האחרונים.

בהמשך לאישור קידום חקיקת איכוני שב"כ בממשלה, במסגרת הסיכומים בין הליכוד וכחול לבן הוחלט להמשיך לקדם את פיתוח אפליקציית "מגן 2", וכן חלופות אזרחיות נוספות לטכנולוגיות המעקב הסלולרי של שב"כ. בשבוע הבא ייקבע דיון המשך של הממשלה, כדי לקבל עדכון סטטוס על מצב הפיתוח של הטכנולוגיות האזרחיות.

בנוסף לכך, סוכם כי השימוש באיכוני שב"כ והפעלתו, ייעשו רק באישור ועדת שרים מיוחדת שתוקם עבור הנושא, וגם רק בהסכמה משותפת של נתניהו וגנץ. הוועדה צפויה לקבוע רף תחלואה לפיו יאושר השימוש באמצעי שב"כ. לדברי גורמים שנכחו בדיון, שב"כ, שמתנגד עקרונית לשימוש בכלי האיכון שלו לצרכים אזרחיים, ריכך משמעותית את ההתנגדות שלו, לאור העלייה במצב התחלואה ומצב הפיתוח של החלופות האזרחיות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
הקדים את ישיבת הממשלה. נתניהו/פול צלמים, מארק ישראל סלם

ביום שני, קבינט הקורונה דן בחידוש האיכונים, שאושר בשבוע שעבר על ידי ועדת השרים לחקיקה, והחליט לדחות את ההכרעה לידי הממשלה. ארגמן הביע בדיון את התנגדותו לשימוש בטכנולוגיה של שב"כ לצרכים אזרחיים, ובעיקר לחשיפתו במידה שהאיכונים יקודמו בחקיקה ראשית. הממשלה הייתה אמורה להתכנס רק ביום ראשון, אך נתניהו החליט להקדים את כינוס הממשלה להיום, לאור הנתונים האחרונים.

עוד לפני הישיבה, נתניהו נפגש עם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, ובין היתר דן עמו בנושא. בכחול לבן מוכנים לתמוך בחקיקה, בתנאי שיוכנסו אליה סייגים ושינויים שמגבילים אותה.

בדיון שנערך אתמול בוועדת החוץ והביטחון, הממשלה עידכנה כי אפליקציית "מגן 2", המבוססת על טכנולוגיית בלו-טות', נמצאת בשלבי פיתוח אחרונים ותהיה מוכנה להפצה עוד שבוע. עם זאת, נידונו גם הקשיים באפקטיביות של האפליקציה, שמבוססת על הורדה וולנטרית, כמו גם הצורך למצוא צורך למצוא פתרון עבור 3.64 מיליון תושבים - בהם חרדים, קשישים וילדים, שאין להם טלפון חכם.

בני גנץ בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
בכחול לבן דורשים לתמוך בתנאי שיוכנסו שינויים לחקיקה. גנץ/פול צלמים, מארק ישראל סלם

משרדי המודיעין והבריאות צפויים להמליץ על חלופה של צמידים עם יכולות בלו-טות', כדי ללוות את מי שאין לו טלפון חכם, אך הרעיון עורר ביקורת בקרב חברי הוועדה. בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה, צבי האוזר, נציג המל"ל מסר שהמלצת המל"ל היא להמשיך את השימוש באיכוני שב"כ ולהפחיתו בהתאם להצלחת הטמעת החלופות הטכנולוגיות האזרחיות.

שרי כחול לבן, שהתנגדו עד כה לחידוש איכוני שב"כ, צפויים לתמוך בקידום החקיקה בכפוף לשינויים שהם דורשים להכניס. בין היתר, בכחול דורשים שההחלטה על הפעלת איכוני שב"כ תובא לממשלה במשותף על ידי נתניהו וגנץ, ולא על ידי ראש הממשלה בלבד, מה שייתן למעשה לגנץ זכות וטו על הפעלת האיכונים לאחר סיום החקיקה.

בנוסף לכך, בכחול לבן דורשים להגביל בחקיקה את פרק הזמן שהממשלה תוכל להפעיל את איכוני שב"כ לעד 14 יום, כדי לאפשר בחינה תמידית של החלופות הטכנולוגיות האזרחיות הקיימות, בהתאם לקצב הפיתוח של האמצעים החלופיים, כמו "מגן 2".

"יש בפירוש שיפור, אבל יש עוד כברת דרך משמעותית לעשות"

במהלך ישיבת הממשלה, הביע נתניהו שביעות רצון מהיענות הציבור לדרישה לעטות מסיכה. הוא ציין כי "יש בפירוש שיפור, אבל יש עוד כברת דרך משמעותית לעשות. אנחנו רוצים להגיע למצב שכל האזרחים עוטים את המסיכות, מתוך תחושה של ערבות הדדית".

לדברי נתניהו, בין שני אנשים שעוטים מסיכות ומדברים אחד עם השני יש "אפס סיכוי" שידביקו אחד את השני. "לצערנו, יש גם עכשיו ואולי גם בהמשך אנשים שלא יקיימו את הכללים הללו", אמר. "ביחס לאותם אנשים שלא יקפידו על כך, או יידבקו כתוצאה מפעולתם של אחרים, אנחנו רוצים לאתר אותם במהירות. לאתר כאלה שהיו בקרבת אלה שנדבקו, או שהיו בקרבת אלה שמדביקים, כדי שהם לא יפיצו את המחלה".

הוא אמר כי האצת פיתוח האפליקציה הדיגיטלית תיקח עוד זמן, "שבועות ואני מקווה שלא חודשים. עד אז, אנחנו מבקשים להשלים את החקיקה בשימוש בכלי הדיגיטלי של השב"כ. אנחנו מלווים את הבדיקה הזו במתגים של הפעלה ועצירה, 'שאלטרים' כדי לעצור ולהפעיל. אני מקווה שלא נצטרך בכלל להפעיל אותו".

"יכול להיות שנגיע לעצירת המחלה ולשיטוח העקומה עוד לפני שבכלל נגיע לסיום החקיקה, אבל אנחנו רוצים להימצא במצב שאנחנו יכולים להשתמש בכלי הזה, אם נרצה בכך", המשיך ראש הממשלה.

סגר באלעד, 24.6.2020. ראובן קסטרו
אכיפת הסגר באלעד, היום/ראובן קסטרו

הממשלה נאלצה להפסיק את השימוש באיכוני שב"כ לאחר שבית המשפט קבע כי תקנות שעת חירום אינן מספיקות להפעלת האמצעי, והורה לחוקק חוק בחקיקה ראשית. החודש, הממשלה החליטה להקפיא את קידום החוק הראשי בנושא, לאור התנגדות ראש שב"כ לעיגון ההסמכה בחקיקה ראשית. בימים האחרונים, לאור העלייה בנתוני התחלואה, בכירים בממשלה ובקואליציה לוחצים לחדש את השימוש באיכוני שב"כ.

בין הבכירים שקראו לחדש את השימוש באמצעי שב"כ בימים האחרונים היו שר האנרגיה יובל שטייניץ, העומד בראש צוות השרים לבחינת פעילות שב"כ. גם שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע תמיכה בחידוש האיכונים, כשהוא מנמק כי "עדיף שהמידע יהיה בידי שב"כ מאשר בחברה פרטית שהשד יודע מה האינטרסים שלה". יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ האוזר, הודיע אף הוא ביום ראשון כי הוא יפעל לחידוש החקיקה, "חרף הבעייתיות בעניין".

שטייניץ אמר בדיון היום כי צריך להיות "עם יד על הדופק" ולא לוותר על האיכונים, שאותם הוא הגדיר כ"כלי אפקטיבי בקטיעת שרשראות ההדבקה, לפני שיש בידינו חלופה הולמת".

לדבריו, "אנחנו חייבים להחזיר מיידית את איכוני השב"כ עם עליית נתוני התחלואה, כדי לבלום ככל האפשר את ההתפרצות המחודשת, ולהגן על בריאותם, רווחתם וחופש התנועה של אזרחי ישראל". הוא הציע לאפשר לשב"כ להשתמש ביכולותיו "כדי לבצע הצלבות מידע ולהתחקות אחרי מדביקים סדרתיים ואסימפטומטיים, שעד היום לא היה ניתן להגיע אליהם".

דוח אמ"ן: עלייה חדה במאובחנים בערים החרדיות

לפי נתוני משרד הבריאות, ביממה האחרונה חלה עלייה של 420 מאובחנים מאומתים בקורונה - עלייה של כ-2% לעומת אתמול. נתניהו אמר היום כי חציית קו 400 החולים ליממה "מראה את כל הסימנים של עלייה".

מתוך 21,666 הנדבקים שאובחנו מאז פרוץ המגיפה, 5,426 הם חולים פעילים, 308 מתו ו-15,898 החלימו. כמו כן, מהנתונים עולה כי 28 מהחולים מונשמים. ברקע העלייה בתחלואה, ועדת השרים החליטה אתמול על הגדרת העיר אלעד וכמה שכונות בטבריה כ"אזורים מוגבלים" למשך שבוע.

מרכז המידע והידע למאבק בקורונה, הפועל באגף המודיעין (אמ"ן) שבצה"ל, הזהיר היום מפני העלייה בתחלואה, בין היתר בערים החרדיות. הדוח שפרסם המרכז ציין את הערים טבריה, אלעד ובני ברק וכן את היישוב ערערה שבנגב בין מוקדי התחלואה הפעילים בימים האחרונים, שלדבריו דורשים "הסברה, בדיקות, ואכיפת בידוד".

עוד נכתב בדוח כי בצירוף התחלואה בשכונות חרדיות בערים אחרות בארץ, חלקו של המגזר החרדי מהווה 20% מכלל החולים בארץ. "הצפיפות הגבוהה יחסית בערים הללו, הקושי לבדוד את החולים והקשרים בין היישובים ובין שכונות חרדיות בערים אחרות בארץ מחייב מתן מענה ייעודי נחוש ומיידי במטרה לעצור במהירות את התפשטות המגיפה", אמרו במרכז המידע.

(עדכון ראשון: 11:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully