וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצ'ק המסתורי והזינוק בהוצאות: המשטרה חוקרת את מסיבת המיליון של הכבאים

24.6.2020 / 14:26

מסמכים שהגיעו לוואלה! NEWS מעלים שאלות בנוגע להתנהלות ועד העובדים שארגן את יום הכבאי בסופרלנד ב-2018. התשלום לחברת ההפקות קפץ ביותר מפי שניים מהצעת המחיר, ועלות האירוע הייתה גבוהה במאות אלפי שקלים בהשוואה לשנים קודמות. יו"ר הוועד: "לא אשבש הליכי חקירה"

בווידאו: הפגנת כבאים במחאה על התנהלות ההנהלה/עריכה: טל רזניק

(בווידאו: הפגנת כבאים במחאה על התנהלות הנהלת מערך הכיבוי, בתחילת החודש)

עם אלפי משתתפים בסופרלנד והופעות של מיטב אמנים, "יום הכבאי" של שנת 2018 נחגג ביום גיבוש חריג במיוחד. אלא שאפילו גודל האירוע איננו מצליח להסביר כיצד הגיעה העלות ליותר ממיליון שקלים - סכום שאיננו רק גבוה משמעותית בהשוואה לשנים הקודמות, אלא גם יקר פי שניים מהצעת המחיר שהוגשה. מסמכים ועדויות שהגיעו לידי וואלה! NEWS מעלים תהיות בנוגע להתנהלותם הכספית של ועד העובדים ושל חברת ההפקה החיצונית.

לוואלה! NEWS אף נודע כי במשטרה מתנהלת בימים אלה חקירה בנושא זה בחשד לקבלת דבר במרמה. בנוסף לחשד זה, נחקרים גם חשדות לאי-סדרים כספיים לכאורה בוועד העובדים.

מכבי אש בתחנת כיבוי אש בחיפה. ערן גילווארג
לאן הולך הכסף? מכבי אש בתחנת כיבוי בחיפה/ערן גילווארג

יום הכבאי הבינלאומי מצוין בכל שנה בחודש מאי, במהלכו מארגן ועד העובדים יום גיבוש לכבאים ולבני משפחותיהם. במימון יום הכבאי משתתפים נציבות הכבאות בראשות הנציב דדי שמחי, ועד העובדים וכן הכבאים עצמם, שמשלמים סכום סמלי. עם זאת, האירוע של שנת 2018 מעלה תהיות.

באותה השנה, חברת הפקה פרטית סיפקה לוועד הכבאים הצעת מחיר מפורטת עבור יום גיבוש בסופרלנד שבראשון לציון, בעלות של 674,056 שקלים לפני מע"מ, עבור 2,000 משתתפים. המחיר כולל הכול - משימוש חופשי במתקני המקום, דרך דוכני מזון, עלויות הפקה, צילום, מיתוג, מהנדסי בטיחות, הגברה, תאורה, וכן אומנים מהשורה הראשונה, ובהם עדן בן זקן וסטפן.

עוד בוואלה!

ההסתבכות של יו"ר ועד הכבאים: זכה לפיצויים על סמך תצהיר כוזב

לכתבה המלאה

בהצעת המחיר אף נכתב כי אם יגיעו 3,000 משתתפים, המחיר יוזל בכמה עשרות אחוזים. גורם בכיר המעורה בפרטים סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אנשי הוועד דיווחו שהאירוע עולה 800 אלף שקלים, וביקשו מהנציבות 400 אלף שקלים למימון המקדמה, כשאת יתרת הסכום צריכים להשלים העובדים והוועד".

בנציבות חשבו שהסכום גבוה מדי, בוודאי ביחס לשנים הקודמות. למרות זאת, החליטו "לצ'פר" את הכבאים ולהעביר את הסכום. זאת, משום שהוועד הוא הגוף המנהל את הכספים ועובד ישירות עם חברת ההפקה באירוע זה, ללא התערבות של נציבות הכבאות - שאיננה יודעת לאן הכסף הולך באמת.

הצעת מחיר יום הכבאי 2018. ., עיבוד תמונה
יותר מ-670 אלף שקלים. הצעת המחיר המפורטת עבור יום הגיבוש ב"סופרלנד"/עיבוד תמונה, .

לאחר קיום האירוע, דרש ועד הכבאים מנציבות הכבאות תוספת של 297,058 אלף שקלים, בטענה שהגיעו לאירוע בסופרלנד יותר אנשים ממה שהם צפו - 3,316 משתתפים. על כן, הם טענו, עלות האירוע התייקרה, ונדרשה תוספת תשלום גם מצד הנציבות.

תחילה, סירבו בנציבות להעביר את הסכום ותהו כיצד העלויות קפצו. אולם, בסופו של דבר נחתם הסכם פשרה שאליו הגיעו הוועד ונציבות הכבאות, לאחר עיצומים שנקטו הכבאים. במסגרת ההסכם, הסכום הועבר לקופת ועד העובדים.

אלא שחשבוניות מחברת ההפקה שהגיעו לידי וואלה! NEWS, מעלות כמה תהיות. בהצעת המחיר נכתב שהאירוע כולל הכול יעלה 674,056 אלף שקלים ל-2,000 משתתפים, ואילו בחשבוניות שהוציאה חברת ההפקה מתגלה למעשה כי עלות האירוע עומדת על כ-1,339,890 שקלים.

יום הכבאי 2018. פייסבוק, צילום מסך
מ-600 אלף שקלים - ליותר ממיליון. ההזמנה לאירוע יום הכבאי 2018/צילום מסך, פייסבוק

נקודה נוספת שמעלה תהיות היא העובדה שבחשבוניות מצוין כי התשלום בוצע בהמחאה, שנציבות הכבאות לא מכירים את פרטי החשבון שלה. גורם המעורה בפרטים טען כי הצ'ק שניתן לחברת ההפקה איננו של ועד העובדים, אלא של חשבון עלום ולא מוכר, מה שמותיר את מקורות המימון של האירוע עמום, וכן את היקף הגורמים המעורבים בעניין.

הבעלים של חברת ההפקה ניסתה להסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כיצד מהצעת מחיר מפורטת, שעמדה על סכום של 674,056 אלף שקלים ל-2,000 משתתפים קפצה העלות - ליותר מפי שניים. לדברי בעלי החברה, לאירוע הגיעו 3,316 איש, דבר שייקר את העלויות לאירוע, אף על פי שבהצעת המחיר הראשונית ששלחה לוועד, ציינה כי אם יגיעו 3,000 איש ומעלה תינתן הנחה משמעותית.

יום הכבאי 2018. פייסבוק, צילום מסך
פוסט של ארגון הכבאים, לאחר יום הכבאי 2018/צילום מסך, פייסבוק

מפיקת האירוע טענה כי היא עובדת עם הוועד כבר שש שנים, ושבאותה השנה הם ביקשו אירוע מושקע יותר, ועל כן תפחו העלויות. בחברת ההפקה לא הצליחו לספק תשובה מניחה את הדעת על השאלה, כיצד ייתכן שתוספת של 1,316 אנשים מייקרת את המחיר ביותר מפי שניים.

עוד טענו בחברת ההפקה כי הצעת המחיר שניתנה לוועד הייתה ראשונית, ולאחריה נשלחו לוועד שתי הצעות נוספות במחירים גבוהים יותר. גם כאן לא הצליחו בחברת ההפקה לתת תשובה מניחה את הדעת - כיצד ייתכן שעלות של אירוע עובדים בסופרלנד קופץ מהצעת מחיר להצעת מחיר באופן כל כך משמעותי. גורם במערכת אכיפת החוק המעורה בפרטים ציין כי "סכום של 1,339,890 שקלים ליום גיבוש של הכבאים הוא סכום גבוה מאוד שמעלה שאלות".

"ועד הכבאים גורר את העובדים לאבדון"

הפער במחיר איננו מורגש רק ביחס להצעת המחיר לחברת ההפקה, ומבדיקה עולה כי בשנים קודמות עלות יום הגיבוש הייתה זולה משמעותית. למשל, בשנת 2011, עלות יום הגיבוש לכבוד יום הכבאי שהתקיימה אז בפארק המים "ימית 2000" בהשתתפות 3,500 כבאים, עמדה על 380 אלף שקלים.

בשנת 2012, התקיים האירוע של יום הכבאי בפארק המים "שפיים" בהשתתפות 3,500 כבאים, ועלות האירוע עמדה אז על סכום של 490 אלף שקלים. באותו אירוע, כל עובד שילם 35 שקלים בכניסה, סכום מצטבר של 122,500 שקלים, נציבות הכבאות הוסיפה 155,500 שקלים, ארגון העובדים שילם אז כמאה אלף שקלים ואיגודי העובדים הוסיפו 112 אלף שקלים. סכומים אלה רחוקים שנות אור מעלות האירוע ב-2018 בסופרלנד.

אבי אנקורי יו"ר ועד הכבאים. עופר וקנין- הארץ,
"לא נאמרה המילה האחרונה, גם מבחינת רשויות החוק". יו"ר ועד הכבאים אבי אנקורי/עופר וקנין- הארץ

גורם בכיר המעורה בפרטים תקף בשיחה עם וואלה! NEWS את התנהלות הוועד, ואמר כי "ועד הכבאים גורר את העובדים לאבדון ואין ספק שעוד לא נאמרה המילה האחרונה, גם מבחינת רשויות החוק". לדבריו, "העובדה שהוצאו במרמה מהמדינה מאות אלפי שקלים למימון האירוע, ואף חייבו את הכבאים בעלות הכרטיסים, מעידה יותר מכל על המניעים האמיתיים של חברי הוועד, שלא באמת דואגים לרווחת הכבאים".

אבי אנקורי, יו"ר ועד הכבאים, מסר בתגובה כי "להבנתי נפתחה חקירת משטרה וכמובן אני לא אהיה זה שיגרום לשיבוש הליכי חקירה. שיהיה בהצלחה עם 'הכתבה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully