וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

41% מהייצוא הביטחוני הישראלי ב-2019 - למדינות אסיה והפסיפיק

22.6.2020 / 12:00

חברות ישראליות חתמו ב-2019 על עסקאות בהיקף של יותר מ-7 מיליארד דולר, פחות מהשנה הקודמת - אך עדיין הציבו את ישראל כאחת היצואניות הביטחוניות הגדולות בעולם. במשרד הביטחון סירבו לפרט עם אילו מדינות גבר המסחר. הענף המשגשג ביותר - מערכות מכ"ם ולוחמה אלקטרונית

צילום: דוברות משרד הבטחון, עריכה: איתי עמרם

41% מהייצוא הביטחוני של מערכת הביטחון בישראל בשנה שעברה הגיע למדינות אסיה והפסיפיק - כך עולה מנתוני משרד הביטחון המתפרסמים היום (שני). בנוסף, כ-26% מהחוזים נחתמים עם מדינות אירופה, 25% נוספים עם אמריקה הצפונית, והיתר לאפריקה ואמריקה הדרומית (4% לכל יבשת). ראש אגף הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון (אגף "סיבט"), תא"ל במיל' יאיר קולס, סירב להתייחס לשמות המדינות באסיה שהיקף הייצוא אליהן גבר ולא היה מוכן להתייחס לשאלות על מדינה שמנהלת משא ומתן לרכש רכיבים מכיפת ברזל או לייצוא למדינות ערביות, שעמן ישראל מנהלת מגעים ישירים לאחרונה.

באגף טענו עם פרסום הנתונים כי למרות מגמות עולמיות כגון ירידה במחירי הנפט, העדפת ייצור מקומי ומלחמות סחר, ועל אף העובדה כי לא נחתמה עסקת ענק (כלומר: בהיקף של יותר ממיליארד דולר) - בשנה זו מדינת ישראל הייתה "בין עשר היצואניות הביטחוניות המובילות בעולם", ונרשם בה "גידול משמעותי" במספר העסקאות, בפרט בהיקף החוזים בהיקף נמוך ממאה מיליון דולר. אף שבמשרד הביטחון שמו דגש בשנה האחרונה בתעשיות קטנות, אלו מלינות על קשב וסיוע מוגבלים ביחס לתעשיות הגדולות.

מנהלת 'חומה' במפא"ת שבמשרד הביטחון וחברת רפאל השלימו בהצלחה סדרת ניסויים מורכבת בגרסה מתקדמת של מערכת ההגנה האווירית 'כיפת ברזל', 12 בינואר 2020. מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון, אתר רשמי
ניסוי במערכת כיפת ברזל של משרד הביטחון ורפא"ל, ינואר (צילום: מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון)/אתר רשמי, מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון

עם זאת, יצוין כי מדובר דווקא בירידה בהיקף הייצוא משנת 2018. על פי הודעת המשרד, היקף עסקאות הייצוא הביטחוני של ישראל בשנת 2019 מגיע לסכום כולל של כ-7.203 מיליארד דולר, זאת לעומת 7,584 מיליארד דולר בשנת 2018. אלו מתפרסות, על פי ההודעה, על פני 120 תעשיות ביטחוניות שונות שחתמו על חוזים חדשים.

עוד בוואלה!

מטוס שובר שוויון וטייסת לתקיפות חשאיות: הקיץ הדרמטי של חיל האוויר

לכתבה המלאה

הערכות האגף בנוגע לשנה הנוכחית קודרות למדי, מאחר ומדינות רבות ברחבי העולם מקצצות את תקציב הביטחון לאור מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי הכרוך בה. "בשנת 2020 הייתה אמורה להימשך מגמת הגידול בעסקאות בין מדינות. משבר הקורונה הציב את הכלכלה העולמית ובתוכה את השוק הביטחוני בפני מציאות חדשה", אמר ראש האגף, תא"ל במיל' יאיר קולס, "אנו מבצעים התאמות בפעילות משרד הביטחון ומנסים במגוון דרכים להפוך את המשבר להזדמנות עבור התעשיות הביטחוניות". קולס הדגיש שישנו ביקוש בעולם למענה ייחודי בתחום ההתמודדות עם הקורונה כמו רובוטים, מטוסים לא-מאוישים ורחפנים לניטור אוכלוסייה וחיטוי משטחים, מערכות שליטה ובקרה למצבי מלחמה שעברו הסבה למצבי הרפואה השונים.

קולס הסביר כי ישראל מוכרת יותר מוצרים בתחום הסייבר מבעבר, אך יחד עם זאת התחום מפוקח תחת בקרה הדוקה, כדי לוודא שפיתוחים ישראלים לא זולגים אל "הצד השני", כדבריו.

באגף הציגו פילוח של הייצוא הביטחוני לפי סוג הטכנולוגיה, וממנו עולה כי הקטגוריה הנמכרת ביותר במשך השנה היא מערכות מכ"ם ולוחמה אלקטרונית - כ-17% מכלל העסקאות. בנוסף, 15% מהעסקאות כללו מכירה של מוצרי טילאות, רקטות ומערכות הגנה אווירת; 13% כללו כלי טיס מאוישים ואוויוניקה; 12% נגעו למכשירי תצפית ואופטרוניקה; אמצעי ירי ושיגור היוו 10% מהייצוא; מערכות מל"טים ורחפנים - 8%; מעט פחות מכך, 7%, כללו מערכות מודיעין וסייבר ושיעור זהה, 7%, נגע למערכות תקשוב וקשר. יתר העסקאות כללו כלי רכב ורק"מ (4%), שירות לקוחות ושונות (3%), תחמושת וחימוש (3%) ומערכות ימיות (1%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully