וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: איראן התקדמה בתכנית הגרעין והפכה למסוכנת ביותר במזרח התיכון

21.6.2020 / 21:00

כוכבי התריע מהתקדמות משמעותית של טהראן בתכנית הגרעין, אך אמר כי "זהו כבר לא האיום היחידי". בין היתר, הוא ציין את הנשק הקונבנציונלי שברשותה ואת מימון חמאס והג'יהאד האסלאמי. על כניסתם לתפקיד של ראש אגף התכנון ומעגל שלישי אמר: "נדרשים להיות ערניים וחדים"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: איתי עמרם

הרמטכ"ל אביב כוכבי התריע היום (ראשון) מהתקדמותה של איראן בתכנית הגרעין, ואמר כי היא "הפכה למדינה המסוכנת ביותר במזרח התיכון". בטקס חילופי תפקידים בקריה, אמר כוכבי כי הרפובליקה האסלאמית "אמנם ממוקמת במעגל השלישי, אבל משפיעה ביותר על המעגל הראשון והשני. היא התקדמה באופן ניכר בתכנית הגרעין, אך הגרעין הוא כבר לא האיום היחידי".

הרמטכ"ל הזכיר כי "איראן מחזיקה גם בנשק קונבנציונלי. היא מסייעת ומממנת את אויבינו במעגל הראשון ובראשם חיזבאללה, משפיעה ומסייעת לחמאס והג'יהאד האסלאמי ועומדת מאחורי ניסיונות לפעילות טרור נגד ישראל במגוון ממדים וזירות, קרובות ורחוקות".

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, בטקס חילופי מפקד פיקוד העורף, 19 במאי 2020. דובר צה"ל
כוכבי, בחודש מאי האחרון/דובר צה"ל

הדברים נאמרו בטקס סיום תפקידו של ראש אגף התכנון אלוף אמיר אבולעפיה. לתפקיד ראש אגף התכנון ובניין הכוח הרב-זרועי נכנס אלוף תומר בר, בעוד שאלוף טל קלמן מונה לתפקיד ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי. כוכבי אמר כי לאור האיומים שפירט, "נדרש גוף ואלוף בראשו אשר יהיו מופקדים מבוקר עד ערב על ההתפתחויות במעגל השלישי".

בפתח דבריו, הוא ציין כי "אנשי האגף לאסטרטגיה ומעגל שלישי נדרשים להיות ערניים, חדים, בקיאים בחומר, ידענים ברקע מדיני, צבאי והיסטורי, ויודעים לנתח את המציאות הקיימת בזירות ובמעגלים השונים, להסתכל עליהם במבט צופה פני עתיד, ולהתוות פתרונות ודרכי פעולה שישמרו על עליונותנו".

עוד בוואלה!

הרב של יהודי איראן: סולימאני הוא גיבור לאומי, לישראל אין קשר לדת וליהדות

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נושא דברים לרגל יום אל-קודס בטהראן, 22 במאי 2020. רויטרס
הרמטכ"ל מאשים את איראן בתמיכה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. המנהיג העליון עלי חמינאי/רויטרס

דבריו של כוכבי מגיעים על רקע הלחץ העולמי על טהראן לאפשר לפקחים להיכנס לשני אתרי גרעין חשודים, בשל החשש שהם מכילים חומרים גרעיניים או עקבות לא מוכרזים שלהם. ביום שישי, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קראה למדינה להפסיק למנוע את הגישה ולפעול בשיתוף פעולה מלא עמה. שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, בירך על החלטת הסוכנות ואמר כי "ישראל לא תאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, וטוב עושה הקהילה הבינלאומית בעמידתה על הצורך בפיקוח אפקטיבי".

הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין איראן לבין המעצמות לא התייחס לתכנית הנשק הגרעינית הסודית, שלפי הערכות ארצות הברית, ישראל וסבא"א, פותחה עד 2003. עם זאת, תפיסת "ארכיון הגרעין" על ידי המוסד ככל הנראה סיפק רמזים חדשים על פעילות העבר של טהראן, שממשיכה להכחיש שתכננה אי פעם לפתח נשק גרעיני.

בשבוע שעבר, איראן הודיעה כי הצי שלה ניסה בהצלחה טיל שיוט מקומי חדש במהלך משחקי מלחמה בצפון האוקיינוס ההודי. סוכנות הידיעות תסנים דיווחה כי טילי השיוט מהדור החדש, עם טווח של 280 ק"מ, נוסו במהלך תרגילים של הצי במפרץ עומאן, השוכן בסמוך למצרי הורמוז שבקצה המפרץ הפרסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully