וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב של יהודי איראן: סולימאני הוא גיבור לאומי, לישראל אין קשר לדת וליהדות

21.6.2020 / 20:05

המנהיג הרוחני של אלפי היהודים המתגוררים ברפובליקה האסלאמית, הרב יהודה גרמי, שיבח את מפקד כוח קודס, שבביתו ביקר לאחר שחוסל על ידי ארה"ב. הרב גרמי אמר כי סולימאני "הפגין גבורה יוצאת דופן" במלחמותיה של איראן, ותקף את הציונות: "לממשלה בישראל לא אכפת מהיהדות"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(בווידיאו: נתניהו מאשים את איראן בהפרת התחייבויותיה, החודש)

הרב של יהודי איראן, יהודה גרמי, התייחס היום (ראשון) ליחסי ישראל-איראן, ברקע חיסולו של מפקד כוח קודס גנרל קאסם סולימאני. "בעולם המערבי לא מודעים לזה מספיק, אבל סולימאני הוא גיבור לאומי איראני והוא נערץ מאוד במדינה", אמר. "הוא השתתף במלחמת איראן-עיראק והפגין שם גבורה יוצאת דופן, וגם במלחמה בסוריה הוא זה שהכריע את דאעש, עניין שהיה חשוב מאוד לעם באיראן. הביקור שלנו, כל נציגי הדתות, היה כדי לכבד את זכרו בגלל מה שהוא עשה למען איראן".

בריאיון נדיר שהעניק הרב גרמי לעיתונאי מרדכי גולדמן מאתר "אל מוניטור", הוא אמר את הדברים ביחס לביקורת שהושמעה עליו בישראל ובמדינות נוספות בעולם לאחר שביקר בביתו של סולימאני לאחר חיסולו על ידי ארצות הברית. גרמי התייחס גם ליחסים בין ישראל למדינה בה הוא נחשב מנהיג רוחני, ולדבריו, "אנחנו תמיד מדגישים שאנחנו לא אוהבים להיכנס לכל המלחמות, הסכסוכים והפוליטיקה בין המדינות. יש מחלוקת בין פוליטיקאים ואין לזה קשר לדת".

הרב של יהודי איראן, יהודה גרמי. -, אתר רשמי
"סולימאני נערץ מאוד במדינה, הביקור - כדי לכבד את זכרו". הרב גרמי/אתר רשמי, -

לדבריו, "אנשים נוטים לבלבל, אבל יש הבדל גדול בין הציונות ליהדות. יהדות זו דת בת 3,300 שנה והציונות זאת תנועה לאומית-פוליטית בת מאה שנה. אין למדינת ישראל כמדינה כל קשר לדת וליהדות, והמלחמה היא לא בין הדתות. כל היהודים כאן מדגישים את זה. הדבר החמור ביותר שיקרה זה אילו ייווצר הרושם שיש מלחמת דת".

אולי בגלל היחסים המתוחים של איראן עם ישראל, גרמי לא חוסך ביקורת מהממשלה המכהנת. "לא אכפת לה בכלל מענייני יהדות. כל מה שהם נותנים כביכול לדתיים, זה במסגרת דיל פוליטי ולא בגלל גישה דתית. השלטון הוא פוליטי ולא דתי. בכל שנה מתקיימים מצעדי גאווה בישראל, ולא רק שאף אחד לא מתנגד, המדינה עצמה מתקצבת את זה, מכבדת את זה ומעודדת את זה".

הרב של יהודי איראן, יהודה גרמי. -, אתר רשמי
"יש לנו חופש דת מוחלט". הרב גרמי בחתונה יהודית באיראן/אתר רשמי, -

באיראן יש כ-9,000 יהודים המתגוררים בכמה ערים ברחבי המדינה, ויש בה לפחות 50 בתי כנסת, חלקם פעילים בשבתות בלבד וחלקם גם בימי השבוע. גרמי טוען כי המספרים גבוהים יותר. הוא אמר כי "באיראן יש כיום לפי הערכתי בין 20 ל-25 אלף יהודים. יש לנו חופש דת מוחלט. כל בתי הכנסת פתוחים ומתקיימים בהם שיעורי תורה, יש לנו מוסדות חינוך מכל הסוגים".

לדבריו, מתקיימת פעילות דתית-יהודית בפומבי וללא מגבלות, כמו שחיטה יהודית כשרה וחבישת כיפה, למרות הנטייה של רוב היהודים להסתובב ברחוב ללא כיפות.

הרב של יהודי איראן, יהודה גרמי. -, אתר רשמי
9,000 יהודים במדינה ולפחות 50 בתי כנסת. מתפללים יהודים באיראן/אתר רשמי, -

כעת, בתקופה שבה נגיף הקורונה מתפשט ברחבי העולם, הרב גרמי טוען כי המגיפה לא פגעה בקהילה שבראשותו. "הבנתי מיד לאן זה הולך והוריתי על סגירת כל בתי הכנסת במדינה והוריתי על תפילה ביחידות ללא מניין. במקביל התרתי, כהוראת שעה, לשמוע קריאת המגילה בלייב ואסרתי להתענות בתענית אסתר. את השיעורים שלי העברתי דרך האינסטגרם והסקייפ. אני בטוח שבגלל אמצעי הזהירות שנקטנו המצב היה טוב יחסית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully