וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הסיוע, הדרך להצלת התיירות בטבריה עוד ארוכה: "העיר בקטסטרופה"

21.6.2020 / 22:25

העיר, השקועה בגירעון של כמאה מיליון שקלים ומנוהלת על ידי ועדה ממונה, ספגה מכה נוספת כשכניסת התיירים לארץ נעצרה במשבר הקורונה. עם אתרי מורשת מוזנחים ויותר מ-34% אבטלה, התושבים טוענים כי גם תמיכת הממשלה לא תספיק. "התכנית לא מציעה חלופה להיעלמות התיירות"

שר האוצר כץ הציג את מתווה המענק לעידוד התעסוקה/--

(בווידאו: שר האוצר כץ הציג את מתווה המענק לעידוד התעסוקה)

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) חבילת סיוע של עשרות מיליוני שקלים לטבריה, במטרה לחזק את העיר שנפגעה קשות במשבר הקורונה. למרות זאת, התושבים טוענים כי התכנית להצלת העיר אינה מקיפה מספיק נוכח הפגיעה הנרחבת. העיר שקועה בגירעון שמתקרב למאה מיליון שקלים, חסרת יציבות שלטונית ומנוהלת על ידי ועדה ממונה. כאילו לא די לה בכך, נחת על העיר משבר הקורונה והנחית מכה כואבת על התיירות בה - הענף המרכזי בכלכלת העיר.

חלק ניכר מהכנסות העיריה ומפרנסת תושבי העיר מושתת על בתי המלון, ועשרות מעגלים נוספים שבמעטפת שלהם - חנויות, מסעדות, שירותים, הסעות ועוד. מאז התפרצות הקורונה, יש בעיר 34% אבטלה. מוני מעתוק, ראש הוועדה הממונה בטבריה, ציין כי "התיירות של טבריה מבוססת על תיירים מחו"ל, שעוד לא ידוע מתי יחזרו. אנחנו מקווים שיולי-אוגוסט יהיו חודשים חזקים יחסית לתיירות, אחר כך אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה. העיר במשבר קטסטרופלי".

במסגרת הסיוע, בסך כולל של כ-52 מיליון שקלים, משרד הפנים יעביר לעירייה 15 מיליון שקלים לטובת פיתוח התיירות בעיר, שיופנו לקיום אירועי רבי משתתפים חד-פעמיים, לשיווקם ולהקמת יחידת תיירות עירונית ותפעולה. כמו כן, יעביר המשרד מענק חד-פעמי בסך חמישה מיליון שקלים לצורך מימון של פעולות מיוחדות, מוטות תיירות, בתחום שיפור פני העיר (ניקיון ותחזוקה באזורי התיירות בעיר).

טבריה מדוללת באנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 17 במרץ 2020. אלי אשכנזי
העיר היתה אמורה לחגוג השנה 2,000 שנים להיווסדה. הטיילת בטבריה/אלי אשכנזי

מעתוק הדגיש כי הסיוע הממשלתי, שעליו הוחלט אתמול, נועד עבור הערכות לתקופה הקרובה, והזכיר כי עדיין אין תקציב מדינה. לדבריו, הוא יעמוד על כך שבתקציב המדינה טבריה תזכה לסיוע נוסף. "לעת הזו אני מרוצה מההחלטה שעברה, ומצפה שתעבור החלטת ממשלה רחבה יותר לטבריה", אמר.

בחינת סעיפי התקציב מעלה כי מדובר בעזרה ראשונה, ולא בצעד עמוק שיביא למפנה משמעותי בתיירות בטבריה. לא צריך זיכרון חד באופן יוצא דופן כדי להיזכר בישיבת הממשלה החגיגית שנערכה בטבריה באפריל 2012. אז הממשלה, בראשות בנימין נתניהו, הצהירה כי "לאור המאפיינים התיירותיים הייחודיים של טבריה, והפוטנציאל הגלום בפיתוחה של העיר כמרכז תיירות ייחודי לחוף הכנרת, ולקראת ציון 2,000 שנה להקמת העיר, להפעיל תכנית ממשלתית לפיתוח ולהעצמה של העיר טבריה כעיר תיירות".

על פי אותה תכנית, היו אמורים להתבצע כ-15 פרויקטים שיתנו לעיר דחיפה רצינית ויצעידו אותה קדימה. ההיקף הכספי של אותה תכנית הגיע ל-150.5 מיליון שקלים. בחינת הביצועים שלאחר הצגת התכנית, מעלה כי חלק מהפרויקטים שנכללו בה לא בוצעו, וכי התקציב לא הועבר במלואו. לפי ההערכה, מאותה תכנית מומשו קרוב ל-130 מיליון שקלים בלוחות זמנים איטיים, שחרגו מעבר לגבולות הזמן שהוקצו להם.

מוני מעתוק, במרכז, עם מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, שר התיירות אסף זמיר ומנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן בביקור משותף בטבריה עם כניסתו של השר זמיר לתפקיד. דוברות עיריית טבריה, אתר רשמי
ראש הוועדה הקרואה מעתוק, יחד עם שר התיירות אסף זמיר, ובכירים נוספים בעירייה/אתר רשמי, דוברות עיריית טבריה

המיזמים הבולטים שהיו באותה תכנית ושלא יצאו לפועל נוגעים בעיקר באתרי שימור ומורשת, שיכולים היו להפוך לעוגן התיירותי המרכזי של העיר. נוכח משבר הקורונה, איבדה טבריה באחת את תיירות החוץ, שהיוותה את עיקר הענף. כעת, כשמבקשים להתבסס על תיירות פנים של ישראלים, מתברר כי אתרי המורשת הוזנחו ולא טופלו, חרף התחייבות הממשלה.

גרוע מכך, טבריה היתה אמורה לחגוג 2,000 שנים להיווסדה בין השנים 2018-2020 (על פי הערכות חוקרים, העיר נוסדה בשנת 18 או 20 לספירה), אבל מצבה הקשה והזנחת אתרי המורשת, לא יאפשרו קיום אירועים משמעותיים.

כך לדוגמה, בניגוד להחלטת הממשלה, לא הושלם פרויקט שיקום ושימור מתחם "בית ניניו". מדובר במתחם ייחודי, שריד אחרון לעיר העתיקה בטבריה שנהרסה אחרי מלחמת העצמאות. בית כנסת "הסניור", "בית ניניו" שמולו והחצר שביניהם, הוקמו על ידי רבי חיים שמואל הכהן קונורטי - "הסניור", שנחשב לאחד מגדולי חכמי טבריה במאה ה-19 והטביע את חותמו על הקהילה היהודית בעיר במשך שנים רבות.

עננים בשמי טבריה 9 בדצמבר 2019. יונית דמרי, אתר רשמי
"התכנית לא מציעה חלופה לתיירות החוץ". העיר טבריה/אתר רשמי, יונית דמרי

עוד מתחם היסטורי שיועד לשיקום ושימור, באותה תכנית מבטיחה של הממשלה מ-2012, הוא מתחם הסראייה שהקים לפני קרוב למאתיים שנה מושל דאהר אל-עומר, ששלט בה ובכל הגליל מטעם האימפריה העות'מאנית. המבנה שימש כבית ממשל ובית סוהר.

בעיר מבינים כי ללא נכסי מורשת משמעותיים, העיר לא תשוב להיות מוקד תיירותי. גם שיפוץ מיצג הטיבריום - מיצג שמשלב לייזר, מים ומוזיקה ומושך רבים לטיילת, לא יספיק כדי לאושש את התיירות. שיפוץ הטיבריום מופיע בתכנית שאושרה היום. אגב, אותו מיצג שעבד שנתיים וחצי בלבד, נהרס בתחילת שנת 2013, בעת ששופץ ומאז הוא מושבת מפעילות.

ליד הטיבריום שוכן מבנה המרינה, שהופיע גם הוא באותה תכנית ממשלה מ-2012. על פי התכנית בת שמונה השנים, המבנה היה אמור לעמוד כבר מזמן כשחזיתו משופרת. מדובר בבניין לתיירות ומסחר שהוקם בשנות ה-70 ולא הצליח למשוך מבקרים. במשך השנים, נסגרו חלק מהחנויות שבו וחזיתו המוזנחת מכערת את הטיילת. חמשת מיליון שקלים היו אמורים להיות מתוקצבים כבר בשנת 2012 לטובת פרויקט השיקום שלו, אך מאז דבר לא קרה - והמבנה נותר כשהיה.

טבריה מדוללת באנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 17 במרץ 2020. אלי אשכנזי
ללא נכסי מורשת, העיר לא תשוב להיות מוקד תיירותי. טיילת טבריה ריקה מאדם, בחורף האחרון/אלי אשכנזי

מטה מאבק שהוקם בטבריה בשל המשבר העמוק בתיירות הציב דרישות נוספות לתכנית שאושרה היום. בין היתר, הן כוללות את הגדלת הפיצוי לבתי המלון ועסקי התיירות, הארכת החל"ת לעובדי התיירות בליווי הכשרה מקצועית ופטור ממע"מ, בדומה לפטור שיש לאילת.

"ישנה אפליה שפוגעת בתחרותיות של טבריה מול אילת", טענו במטה המאבק. "תחרות זו מפלה את טבריה בזמני שגרה, ועקב המשבר והיעדר תיירות חוץ - פוגעת אנושות בטבריה, שנמצאת ללא כלים הוגנים בתחרות על לב התייר הישראלי".

"התכנית הממשלתית שעברה לא תעזור לי"

ברי חנציס, תושב העיר בן 25, עבד מאז שהשתחרר מהצבא בחברת "הולילנד סיילינג", המשיטה צליינים על הכנרת. כמעט כל צליין נוצרי שמגיע לישראל עובר את חוויית השייט בספינת טיולים כזאת. מאז 8 במרץ, חנציס וחבריו נותרו ללא עבודה.

ברי חנציס על ספינת תיירים בכנרת 21 ביוני 2020. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"התכנית לא תעזור לי". ברי חנציס על ספינת התיירים שלו בכנרת/אתר רשמי, באדיבות המצולם

"התכנית הממשלתית שעברה אתמול לא תעזור לי", סיפר חנציס. "עוד חודש מסתיים החל"ת ואני לא יודע מה אעשה. אני עוד צעיר ואצליח למצוא עבודה אחרת, אבל יש עובדים מבוגרים, בעלי משפחות, שעובדים על הספינות כל חייהם. לאן הם ילכו?".

הוא ציין כי חלק נכבד מהעיר מבוסס כמעט אך ורק על תיירות חוץ, וכדי שטבריה תתמודד באופן שווה עם ערים אחרות על תיירות הפנים, היא זקוקה לסיוע משמעותי בהרבה. "כרגע, התכנית לא מציעה חלופה לתיירות החוץ שנעלמה", טען.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully