וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בכנס בחירות ראשון מאז הקורונה: "נאט את הבדיקות"

העצרת שערך נשיא ארה"ב באוקלהומה הייתה הראשונה מזה מאה ימים, וחרף המשך התפשטות הקורונה במדינה. בנאומו כינה טראמפ את הנגיף "המגיפה הסינית", וטען כי הבדיקות מגבירות את החשיפה לווירוס. למרות שצוות הקמפיין ציפה ל-300 אלף משתתפים, הנוכחות באירוע הייתה דלה

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיע לעצרת הבחירות שלו הלילה (ראשון) בטולסה, אוקלהומה, כשהוא לא עוטה מסיכה. עצרת זו היא אירוע הבחירות הראשון מזה מאה ימים שמקיים הנשיא, חרף מגיפת הקורונה שעדיין משתוללת ברחבי ארצות הברית, עם יותר מ-2.3 מיליון נדבקים ו-121 אלף מתים.

בנאומו, קרא טראמפ לנוכחים "לוחמים", והאשים את התקשורת במושבים הריקים שבאולם. "היו לנו כמה אנשים רעים מאוד בחוץ, הם עשו דברים רעים", זאת אמר בנוגע למפגינים נגדו מחוץ לאולם בו נערכה העצרת. על פי משטרת טולסה, נעצרה אחת המפגינות שלבשה חולצה ועליה הכיתוב עם מילותיו של ג'ורג' פלויד, "אני לא יכול לנשום", משום שסירבה לעזוב את המקום. קבוצה קטנה של גברים חמושים עמדו מחוץ למקום לעצרת. אחד מהם סיפר לעיתונאים כי הם שם "למקרה שהמפגינים יהפכו אלימים".

בימים שקדמו לעצרת, טראמפ ויועציו אמרו לכלי תקשורת כי יותר מ-300 אלף איש נרשמו לאירוע, ופעיל מקומי בקמפיין אמר כי הצפי הוא מאה אלף משתתפים. אולם, ההמונים לא נראו באולם הארנה, וגורם בקמפיין אמר ל-CNN כי הדבר שינה את תכניותיו של טראמפ, שהתכוון לשוחח עם תומכים מחוץ לאולם, שם ניצבו רק כמה עשרות אנשים. באופן יוצא דופן, הנשיא האמריקני הודה כי נאומו לא היה בין הטובים ביותר שנשא במהלך הקריירה שלו. "עד כה הלילה, אני ממוצע", אמר בעצרת.

דונלד טראמפ בעצרת הבחירות בטולסה, אוקלהומה - 21 ליוני 2020. רויטרס, רויטרס
טראמפ בעצרת בטולסה, אוקלהומה. היום/רויטרס, רויטרס

הנשיא כינה את הנגיף "המגיפה הסינית" וקרא "להאט את קצב הבדיקות", משום שלטענתו הדבר מגביר את חשיפת האנשים לקורונה. "כשאתה עושה בדיקות בהיקף כזה, אתה תמצא עוד אנשים, עוד מקרים. אז אמרתי לאנשיי להאט את קצב הבדיקות. הם בוחנים והם בודקים, יש לנו בדיקות שאנשים לא יודעים מה קורה".

בדבריו, לעג טראמפ לתקשורת שסיקרה את ההפגנות ברחבי המדינה בעקבות מותו של הגבר השחור, ג'ורג' פלויד. "אמריקנים צפו בשמאל הקיצוני שורפים בניינים, בוזזים עסקים, הורסים רכוש פרטי, פוצעים מאות שוטרים ואלפי אנשים רק כדי לשמוע את הפייק ניוז אומרים כמה יפה (המחאה) הייתה", אמר.

הנשיא שיבח את מאמצי הממשלה הפדרלית להביא את המשמר הלאומי למיניאפוליס, שם נהרג פלויד בידי שוטר לבן. "הבאתי אותם להציב 8,000 מאנשי המשמר הלאומי ותוך שעה הכול הסתיים ואת שלושת השבועות הבאים הם עברו בלי שום בעיה". לדבריו, הטיפול בהפגנות בסיאטל, עליה הכריזו המפגינים כ"אוטונומיה", הוא תוצאה של השמאל הקיצוני. "צריך להראות לאנשים מה יעשו הדמוקרטים הקצוניים למדינתנו", אמר טראמפ.

תומכים בעצרת הבחירות של דונלד טראמפ בטולסה, אוקלהומה - 21/6/2020. אי-פי, AP
אלפים בעצרת הבחירות בטולסה, אוקלהומה. היום/AP, אי-פי

טראמפ תקף את המפגינים, ובייחוד את אלה שעקרו פסלים ואנדרטאות של דמויות הנחשבות בעיניהם גזעניות כמו כריסטופר קולומבוס וג'ורג' וושינגטון. "האספסוף המעורער מהשמאל מנסה להשחית את ההיסטוריה שלנו, לחלל את המונומנטים שלנו, המונומנטים היפים שלנו, לקרוע את חוקינו ולהעניש, לבטל ולרדוף את מי שלא עומד בדרישותיו לשליטה מוחלטת".

עוד קרא טראמפ לחקיקת חוק ביזוי הדגל האמריקני. "שמענו על קיצונים שמאלנים בפורטלנד, אורגון, שעקרו פסל של ג'ורג' וושינגטון ועטפו אותו בדגל אמריקני והציתו את הדגל. דמוקרטים! עלינו לחוקק חקיקה שאם תשרוף את הדגל האמריקני, אתה הולך לכלא למשך שנה".

אך הפילוג על בסיס הגזע במדינה פגע פוליטית בטראמפ. תגובותיו למחאות נגד הרג ג'ורג' פלויד העמידו אותו בסכנה אל מול דעותיהם של מרבית האמריקנים. הנשיא האמריקני אף דחה את העצרת ביום, כך שלא תתקיים ביום השנה לציון לסיום העבדות בארצות הברית, בעקבות הביקורת החריפה שנמתחה עליו. עם זאת, מיקום העצרת שנוי במחלוקת. בשנת 1921 טולסה הייתה זירת הטבח בה המון תקף אנשים שחורים ועסקים שהחזיקו, וכ-300 בני אדם נרצחו.

תומכים בעצרת הבחירות של דונלד טראמפ בטולסה, אוקלהומה - 21/6/2020. אי-פי, AP
תומכים בעצרת טראמפ באוקלהומה, היום/AP, אי-פי

הכנס, בו נכחו אלפים, נערך במסגרת מאמצי טראמפ להיבחר לכהונה שנייה, כשברקע הביקורות כלפיו על אופן התנהלותו במשבר הקורונה ותגובתו על מותו של פלויד. ביקורת חריפה יותר נשמעה על החלטתו לקיים את העצרת בטולסה, בעוד שבתי ספר ועסקים בעיר עדיין סגורים מאז מרץ.

שעות ספורות לפני תחילת האירוע, נודע כי שישה מחברי צוות הקמפיין של טראמפ נדבקו בנגיף הקורונה. במקביל, רק קומץ מהנוכחים בעצרת נראו כשמסיכה על פניהם. לפי CNN, המשתתפים לא נדרשו לשמור על ריחוק חברתי או לעטות מסיכות, חרף המלצת בכירי הבריאות הממשלתיים.

כמו כן, בימים האחרונים חלה עלייה במספר המאובחנים בקורונה באוקלהומה, וגורמי הבריאות במדינה הזהירו כי אירוע מסוג זה מעלה את הסיכון להדבקה בנגיף. "אני לא מודאג מזה", אמר וויל ויליאמס בן ה-46, אחד המשתתפים בעצרת. ויליאמס, שלא עטה מסיכה, שאל מדוע הדמוקרטים לא מודאגים יותר מאנשים שמתים ממנת יתר של סם.

דונלד טראמפ בעצרת הבחירות בטולסה, אוקלהומה - 21 ליוני 2020. רויטרס, רויטרס
טראמפ מול אלפי התומכים בעצרת באוקלהומה, היום/רויטרס, רויטרס

כמה מפגינים ניצבו סמוך לאולם הארנה בו נערך הכנס, ולטענת צוות הקמפיין של הנשיא, חסמו את דרכם של התומכים מלהיכנס למתחם. "הנשיא טראמפ מקיים עצרת בטולסה עם אלפי תומכים נמרצים, בניגוד מוחלט למערכה המנומנמת שמנהל ג'ו ביידן מהמרתף שלו בדלאוור. למרבה הצער, המפגינים הפריעו לתומכים, ואף חסמו את הגישה לעמדות הבידוק, מה שמנע מאנשים להיכנס לעצרת. מפגינים קיצוניים, יחד עם מתקפה בלתי נלאית מצד התקשורת, ניסו להפחיד את תומכיו של הנשיא", מסרו בקמפיין. עם זאת, לטענת המשטרה המפגינים היו שלווים, למרות שגרמו לבעיות תנועה עקב חסימות דרכים.

טראמפ קיווה כי האירוע יחזיר לקמפיין שלו את המומנטום. הנוכחות הדלה של תומכיו בעצרת פגעה, גם אם לעת עתה, ביכולתו של הנשיא האמריקני להצטייר כבעל יתרון על המתמודד מטעם המפלגה הדמוקרטית, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. לקראת הבחירות לנשיאות, טראמפ נגרר בסקרי דעת הקהל מאחורי ביידן, שתקף אותו בעקבות המחאות נגד הרג הגבר השחור וההתנהלות בזמן המגיפה.

(עדכון ראשון: 02:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully