וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ איים לנתק את היחסים עם סין: "אם לא הייתי ברור - זו בהחלט אפשרות"

19.6.2020 / 6:58

נשיא ארצות הברית חידש את איומו על בייג'ינג, וסתר את דבריו של נציב הסחר במדינה שאמר כי הוא "לא רואה את זה כמעשי". גם לאחר סבב שיחות לשיפור היחסים, חילוקי הדעות בנושאים המהותיים, ובמרכזם עסקת הסחר והחלת חוקי הביטחון בהונג קונג, נותרו בלתי פתורים

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חידש אתמול (חמישי) את האיום לנתק את קשרי המדינה עם סין. זאת יום אחרי שדיפלומטים אמריקנים בכירים ניהלו שיחות עם בייג'ינג, ולאחר שנציב הסחר אמר כי הוא לא חשב על ניתוק היחסים בין המדינות בתור אפשרות מעשית.

הדיפלומט הבכיר של ארצות הברית במזרח אסיה תיאר את היחסים בין המדינות כ"מתוחים", בעקבות הפגישה הראשונה שלו עם מקבילו בסין זה חודשים. עם זאת, הוסיף כי בבייג'ינג התחייבו מחדש לחלק הראשון בעסקת הסחר עליה הוסכם מוקדם יותר השנה, ושהשבועות הקרובים יוכיחו אם אכן הייתה התקדמות.

"אם לא הייתי ברור, זה לא אשמתו של השגריר לייטהייזר", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, בהתייחסו לנציב הסחר רוברט לייטהייזר. "אבל ארצות הברית בהחלט שומרת לעצמה את האפשרות, בנסיבות מסוימות, לנתק באופן מוחלט את היחסים עם סין".

דונלד טראמפ בבית הלבן בוושינגטון, ארצות הברית, 17 ביוני 2020. רויטרס
בהחלט שומרים את האפשרות לניתוק היחסים. טראמפ/רויטרס

לייטהייזר אמר ביום רביעי לוועדה של בית הנבחרים האמריקני שהוא לא רואה את האיום כמעשי. "אם אני חושב שאתה יכול פשוט לנתק את הכלכלה האמריקנית מהכלכלה הסינית?", שאל. "לא, אני חושב שזו הייתה מדיניות אפשרית לפני שנים רבות. אני לא חושב שזו מדיניות שסביר שתקרה בנקודה הנוכחית". למשרדו לא הייתה תגובה מידית לציוץ של טראמפ.

יחסי ארצות הברית-סין הגיעו לנקודת השפל שלהם בשנים האחרונות מאז שמגיפת הקורונה, שהחלה בסין, הכתה את ארצות הברית קשות. טראמפ וממשלתו חזרו והאשימו את בייג'ינג בחוסר שקיפות בנוגע להתפרצות.

בין נקודות החיכוך השונות, המדינות מסוכסכות גם סביב מהלכי סין להחלת חוקי הביטחון בהונג קונג, שהביאו את טראמפ ליזום תהליך שבסופו יבוטל היחס המיוחד של המדינה כלפי הונג קונג.

טראמפ הבהיר את מידת הידרדרות היחסים בחודש האחרון כשאמר כי אין לו עניין בלשוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג, עליו הכריז בעבר כחברו, וכשהעלה את האפשרות לניתוק היחסים.

נשיא סין שי ג'ינפינג בכינוס הפרלמנט, 22 במאי 2020. רויטרס
איים בתגובה לפעולות ארצות הברית. שי ג'ינפינג/רויטרס

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, נפגש עם הדיפלומט הסיני הבכיר יאנג ג'יצ'י ברביעי האחרון בהוואי ליום של שיחות, אבל נראה שהן לא תרמו הרבה להלך הרוח הכללי. כשהפגישה בהוואי החלה, טראמפ חתם על חוק הקורא לסנקציות נגד האחראים לדיכוי האויגורים המוסלמים בסין, מה שגרם לה לאיים בתגובה.

דיוויד סטילוול, העוזר למזכיר ארצות הברית במזרח אסיה, אמר לכתבים שהוא לא יכול לתאר את הגישה של סין במהלך השיחות כמקרבת, ותיאר את היחסים כ"מתוחים". הוא הוסיף כי הפעולות האחרונות של סין בהודו, בים הדרומי של סין ובהונג קונג, לא היו "מועילות", ושוושינגטון מצפה לראות אותה שוקלת מחדש את התכניות להחלת חוקי הביטחון.

באותו הזמן, סטילוול טען כי סין כן התחייבה מחדש להמשיך בעסקת הסחר, והוסיף כי המאמצים לשכנע את קוריאה הצפונית להתפרק מנשק גרעיני הם עוד תחום בו יוכלו המדינות לשתף פעולה.

"סין התחייבה מחדש לעסקת הסחר כמה פעמים, והם מתעקשים שהם ידבקו בה", אמר סטילוול. "זה יהיה מבחן טוב כדי לראות כמה הם ישתפו איתנו פעולה. אנחנו נראה בשבוע-שבועיים הקרובים, או כמה שזה רק ייקח, אם הם אכן מתחילים למלא את התחייבויות שלהם", הוסיף.

סין תיארה את השיחות בהוואי כ"בונות", אולם משרד החוץ שלה טען כי יאנג הודיע לפומפאו שוושינגטון צריכה לכבד את עמדות בייג'ינג בנושאי המפתח, בהם בין היתר המצב בהונג קונג, ולחדול את התערבותה בפעולות המדינה בזמן שהן עובדות על שיקום היחסים ביניהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully