וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה גופים, אפס שקיפות: מחדל נתוני הקורונה של משרד הבריאות

21.6.2020 / 6:30

המידע הציבורי שנאסף מאז פרוץ המשבר הופקר להתנהלות לקויה, שכללה הדלפות, פרסומים רשמיים שגויים והתנהגות המשרתת אינטרסים יחצ"ניים. ריבוי הגורמים הנחשפים לנתונים ומקבלים החלטות בנושא מוביל לכאוס - והציבור המבולבל הוא שמשלם את מחיר נגיף חוסר השקיפות

דובר צה"ל

(בווידאו: מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין בביקור במוקדי תחלואה בקורונה בדרום, שלשום)

חמישה חודשים בדיוק מלאו אתמול (שבת) לתחילת משבר הקורונה בישראל. במהלך החודשים הללו התקדמה מערכת הבריאות בעל כורחה בקצב אסטרונומי בלמידת הנגיף המסתורי, בכתיבת פרוטוקולים ובנגישות לציבור. לעתים רבות הייתה המערכת זו שהכווינה את הדרך של הרגולטור - משרד הבריאות - שהוציא לאורך הדרך הנחיות מבולבלות לבתי החולים ולאזרחים. כך היה לדוגמה בנוגע להחלטתו של מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, לדגום את הצוותים הרפואיים, וכן בקריאת קופות החולים להרחיב את פעילות מערך המעבדות.

אך תחום אחד, חשוב במיוחד, נזנח מאחור - הנתונים. מתחילת המשבר פרסם דובר משרד הבריאות, באמצעות צילום מסך של מערכת הנתונים הפנימית, את מספר החולים בקורונה ואת מניין המתים מהמגיפה. הנתונים, עד יום זה, מעולם לא התפרסמו בשעה קבועה ממנה ניתן לגזור בדיוק עלייה או ירידה בנתונים בהקבלה ליום הקודם. מעבר לכך, בשל מה שהוגדר "טיוב נתונים", המספרים השתנו מיום ליום תוך הסבר על אתגרים טכניים במחשבים של קופות החולים. עד לאחרונה היו ימים שבהם הדוברות לא פרסמה כלל נתוני תחלואה. ההתנהלות הזו גרמה כמה וכמה פעמים לכלי התקשורת להוציא מידע שגוי לחלוטין, שלא באשמתם.

בהמשך הדרך הצטרפו לניהול המשבר המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) וגוף הנקרא "מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה". כך, שלושה גופים שונים ונפרדים פרסמו מדי יום בשעות שונות נתונים - בצינורות רשמיים ולא רשמיים - וכל זאת בעוד לאזרחי מדינת ישראל אין דרך לדעת בוודאות מה המספר הנתון של החולים בארץ. אחרי הבטחות רבות, רק ביום חמישי האחרון העלה משרד הבריאות את אתר הנתונים שהבטיח שיתעדכן שלוש פעמים ביום - אולם הוא לא עודכן במשך יממה שלמה יום לאחר השקתו.

נתוני התחלואה שפרסם משרד הבריאות. 12 במאי 2020. צילום מסך, אתר רשמי
183 חולים קשה, 131 מונשמים. נתוני משרד הבריאות מ-12 באפריל/אתר רשמי, צילום מסך
נתוני התחלואה שפרסם המטה לביטחון לאומי. 12 במאי 2020. צילום מסך, אתר רשמי
מספר נמוך יותר של החולים קשה ומונשמים. נתוני המל"ל מ-12 באפריל/אתר רשמי, צילום מסך

חרף העובדה שמשרד הבריאות או צה"ל לא לוקחים על עצמם את האחריות הבלעדית על "מרכז המידע והידע" כפי שפורסם אתמול בוואלה! NEWS, נראה כי למסמכים שהוא מפרסם משקל כבד בדיוני הממשלה. במסמכים מתפרסמים ניתוחים ופילוחים סטטיסטיים של הנתונים של משרד הבריאות הנעשים על ידי גורמי אגף המודיעין בצה"ל. גורם צבאי אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אמ"ן הוא מעין קבלן ביצוע של משרד הבריאות", וכי המידע נשלח לכמה גורמים במשרד - ומשם ככל הנראה מגיע לידי התקשורת באופן לא רשמי.

עם זאת, לוואלה! NEWS נודע כי דוברות המשרד שולחת את הדוחות בעצמה לכמה כלי תקשורת. על כן, נאלץ הציבור להתמודד עם שטף נתונים וניתוחים המופצים שלא באופן רשמי, בעוד שבמשרד הבריאות מסרבים להתייחס אליהם.

בנוסף, מעורבותו של מכון גרטנר במחקרים שביקש ממנו משרד הבריאות להפיק, אף היא הובילה להדלפות של מסמכים עם מסקנות לא סופיות שהשפיעו על דעת הציבור. לצד זאת, קיים מספר רב של פורומים שדנים בענייני הקורונה - קבינט הקורונה, ועדת הקורונה בכנסת, ועדת השרים לענייני אזורים מוגבלים בנוסף להתייעצויות שמקיים ראש הממשלה עם בכירי משרד הבריאות והמל"ל.

גם לקראת התכנסויות הפורומים מודלפות חדשות לבקרים עמדות שאמורות להיות רשמיות, אולם משום מה נסתרות מעיני הציבור. עם זאת, מאז כניסתו לתפקיד של שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין חל שיפור בנושא, ועמדות משרד הבריאות מתפרסמות באופן רשמי עוד קודם לכן.

עוד בוואלה!

"אף אדם לא חתום על דוח הקורונה": צה"ל ומשרד הבריאות מגלגלים אחריות

לכתבה המלאה
נתוני התחלואה שפרסם מרכז המידע והידע. 12 במאי 2020. צילום מסך, אתר רשמי
"קבלן ביצוע של משרד הבריאות". נתוני מרכז המידע והידע/אתר רשמי, צילום מסך

כלל הדברים האלה מצטרפים לבקשות חוזרות ונשנות של כלי תקשורת לקבל נתונים בסיסיים אודות נתוני תחלואה של צוותים רפואיים, פילוחי תחלואה של אוכלוסיות, מספר נבדקים וכמות אשפוזים. בדוברות המשרד העדיפו פעמים רבות להתעלם משיחות ומאימיילים, ובפעמים אחרות לענות במרוכז על שאלות כתבים בתדרוכים פתוחים. האם ייתכן שבעת משבר היסטורי שכזה, כפי שהגדירו בעצמם בכירי משרד הבריאות, הנתונים לא יתפרסמו באופן מסודר ושקוף?

גורמים בכירים במשרד הבריאות מעידים כי הם בעצמם נתקלים לעתים בחומה בצורה כשהם מעוניינים להיחשף למידע הרלוונטי לתחומם. "איך אני אמור לגבש מדיניות? למי אני מאמין?", אמר אחד מהם לוואלה! NEWS. כמוהם, קל וחומר, גם גורמים במערכת הבריאות שניזונים במידע מצינורות לא רשמיים. הם ביקשו להדגיש כי המידע קריטי עבורם על מנת שיגבשו תכנית פעילות לשבועות הקרובים, וכי מדובר ב"חלמאות מסוכנת".

אם כן כיצד הציבור, שבין כה רואה את נבחריו ואת בכירי השירות הציבורי מזלזלים בהוראותיהם שלהם, אמור להבין כיצד עליו לפעול? האם על פי הדלפות בלתי פוסקות שלא זוכות להכחשה, או על פי תחינות של ראשי משרד הבריאות שמבקשים ללכת עם מסיכות? על פי המדדים שקבע ראש הממשלה להחזרת ההגבלות, או על פי דוחות נעדרי מוען כמו של "מרכז המידע והידע"?

כל עוד משרד הבריאות לא ינהג בשקיפות אלא משיקולי קבלה ואהדה, האמון בו ילך וייעלם. האזרחים בוגרי הגל הראשון שבעו מדיסאינפורמציה והפחדה. משרד הבריאות צריך להפסיק לנהוג כמשרד יחסי ציבור למען עצמו, ולהשכיל וליישם מדיניות ציבורית חדשה החל מהיום.

ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully