וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה הקיצונית החדשה בארה"ב שרוצה דבר אחד: מלחמת אזרחים שנייה

אין לה אידיאולוגיה סדורה ותומכיה נוהגים ללבוש חולצות הוואי, אך מה שמאחד את ה"בוגאלו בויז" הוא הרצון להפיל את הממשלה ולפגוע ברשויות אכיפת החוק. היא צברה תאוצה בשולי המחאה על הרג פלויד, ואחד מאנשיה רצח שני שוטרים - אז למה בממשל טראמפ מתעלמים מהאיום הגדל?

עריכה: ליר פיגלר

בשולי ההפגנות שפרצו בארצות הברית בעקבות הרג ג'ורג' פלויד, הגיחה לתודעה גם תנועה קיצונית חדשה, המחפשת להצית מלחמת אזרחים שנייה ולהפיל את הממשל האמריקני. אחד מאוהדיה, סמל בחיל האוויר, נעצר ונאשם השבוע ברצח של שני שוטרים בשבועות האחרונים.

תנועת "הבוגאלו", או "בוגאלו בויז", אינה גוף סדור או מאורגן, ללא הנהגה או אידיאולוגיה סדורה, והיא צמחה מתוך מערכת הפורומים מבוססת התמונות 4chan, חממה לגורמים קיצוניים. תומכי התנועה מאוחדים סביב שני נושאים עיקריים: הזכות לשאת כלי נשק והתנגדותם לממשלת ארצות הברית. תומכיה נצפו גם בעצרות נגד אמצעי הסגר שהטילו המדינות בארצות הברית לצורך עיכוב התפשטות מגיפת הקורונה, מה שבעיני חברי התנועה הליברטריאנית הקיצונית פוגע בזכויותיהם.

בעוד שהנשיא טראמפ ובכירי ממשלו הפנו את האצבע המאשימה לעבר ארגוני שמאל, עם מעט מאוד ראיות לכך, בכל הנוגע למעשי האלימות בזמן ההפגנות השלוות ברובן, כתבי האישום שהוגשו לאחרונה מראים תמונה אחרת ומעלים שאלות לגבי הטיפול של הממשל הפדרלי בקבוצות קיצוניות מבית.

תנועת הבוגלו האמריקנית במחאה במישיגן על מותו של ג'ורג' פלויד, 30 במאי 2020. רויטרס
"רוב האלימות מגיעה מהימין הקיצוני". ה"בוגאלו בויז" במחאה על הרג פלויד במישיגן/רויטרס

"המספרים מדהימים - רוב האלימות מגיעה מהימין הקיצוני", אמר קלינט ווטס, סוכן FBI לשעבר שחוקר קבוצות קיצוניות פוליטיות במכון למחקרי מדיניות חוץ. מבקריו של טראמפ מאשימים אותו בהתמקדות לא מבוססת בתנועת ANTIFA האנטי-פשיסטית, שבפועל נקשרה למעט מאוד מקרי אלימות, ולא בתנועות ימין קיצוני, למען מטרות פוליטיות.

השם המשונה של התנועה מבוסס על סרט איזוטרי מ-1984, ששמו Breakin' 2: Electric Boogaloo. הסרט השני זהה כמעט לחלוטין לסרט הראשון, וכך תומכי התנועה, שאצל רבים מהם נתפסו כלי נשק וחומרי נפץ, מאמינים שמלחמת האזרחים השנייה תהיה דומה לזו הראשונה.

בשנה האחרונה מספר חבריה גדל באופן משמעותי בין היתר בזכות קבוצות ועמודים בפייסבוק עם עשרות אלפי חברים ועוקבים, ולאחרונה הגבירה הרשת החברתית את האיתור והמעקב אחריהם על מנת להגביל את הגישה אליהם. התנועה לעתים מכונה "ביג איגלו", "בוג" או שמות אחרים הנגזרים מהשם שלה.

חלק מהפעילים לבושים בחולצות הוואי עם מדי צבא, והם אפילו נראו בעצרות של תנועת Black Lives Matter על מנת "להגן על המפגינים מפני המשטרה". עם זאת, לאחרונה הם נקשרו בשורת תקיפות אלימות נגד רשויות אכיפת החוק.

עוד בוואלה!

מהומות גזע וטיסה לחלל: ההיסטוריה האמריקנית מתפוצצת מחדש

לכתבה המלאה
מפגין נגד אמצעי הסגר עם חולצת הוואי ונשק בבירת אורגון, 15 במאי 2020. רויטרס
תומכים בתיקון השני, מתנגדים לממשל. מפגין נגד אמצעי הסגר עם חולצת הוואי ונשק באורגון/רויטרס

המקרה הבולט ביותר הוא של סטיבן קריו, סמל בחיל האוויר, שנאשם ברצח של דייוויד פטריק אנדרווד, מאבטח פדרלי, מחוץ לבית המשפט באוקלנד, קליפורניה, שנורה למוות מרכב חולף במהלך ההפגנות על הרג פלויד בחודש שעבר. שמונה ימים לאחר מכן, הוא הרג את השוטר דיימון גוצווילר במארב באזור סנטה קרוז.

לפי ה-FBI, הסמל בן ה-32, ששירת בבסיס חיל האוויר טרוויס, השתמש בדם שלו כדי לכתוב כמה משפטים על מכונית שניסה לגנוב, כמו "בוג" ו"עצרו את הדואופול". הוא נתפס אחרי שניסה להימלט מהתקרית בסנטה קרוז, והקשר שלו לרצח באוקלנד התגלה במהלך החקירה.

קרילו גם נאשם בניסיון רצח של מאבטח נוסף במהלך המתקפה באוקלנד, ושותפו, רוברט אלווין ג'וסטוס ג'וניור, בן 30, נאשם בסיוע לרצח. הוא נעצר אחרי שהודה כי נהג בוואן שממנו פתח קרילו באש לעבר שני המאבטחים. בחיפושים במכונית התגלה אפוד עם כיתוב של "בוגאלו" עליו, וכן רובה עם משתיק קול, שלפי הבולשת הפדרלית שימש בשתי המתקפות.

ה-FBI אמר כי שני הנאשמים הכירו בפייסבוק וכי קרילו כתב בצ'ט ברשת בלילה שלפני הירי באוקלנד כי הפגנות הרחוב הן "הזדמנות נהדרת" להוציא לפועל מתקפה. לפי כתבי האישומים, ג'וסטוס השיב: "בוא נעשה בוגי". בבולשת אומרים כי התגובה הזו מסמלת "הסכמה ואישור להשתתף במתקפות על אנשי אכיפת החוק בהתאם לאידיאולוגיה של בוגאלו".

תנועת הבוגלו האמריקנית במחאה בניו המפשייר על סגירת עסקים בזמן הקורונה, 18 אפריל 2020. AP
"השיטה חדשה". אנשי "בוג" חמושים בניו המפשייר/AP

בתקרית אחרת, שלושה מתומכי התנועה נעצרו מוקדם יותר החודש בלאס וגאס והואשמו בניסיון להסית לאלימות ולהרס בזמן ההפגנות בעיר. בדנבר, המשטרה החרימה בחודש שעבר רובים, אקדחים, תחמושת ומסיכות מרכבו של אדם שהביע הזדהות עם רעיונות הקבוצה והשתתף באחת מהפגנות המחאה על הרג פלויד.

חוקרים הזהירו במשך חודשים מפני האיומים הנשקפים מהקבוצה הזו, שיצאה מאתרי השוליים אל הרשתות החברתיות הגדולות. כמה מהחוקרים משווים זאת להתנהלות של ארגוני טרור זרים, כמו "המדינה האסלאמית" (דאעש), בכל הנוגע לגיוס כספים וחברים ולהפיץ תעמולה קיצונית.

"הקיצוניות וההקצנה והגיוס אינם דברים חדשים, השיטה חדשה", אמר לוושינגטון פוסט פול גולדנברג, חוקר בכיר במרכז מילר באוניברסיטת רוטגרס וחבר במועצה ליעוץ ביטחוני של המשרד לביטחון המולדת. "אפשר להגיע לעשרות מיליוני אנשים בלחיצת כפתור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully